Problémás az akciós árak feltüntetése
Huszonhét áruházlánc karácsonyi akciós tevékenységét, valamint az általános kereskedelmi feltételekre vonatkozó jogszabályi előírások megtartását vizsgálta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
Ennek során összesen 414 áruházban, illetve üzletben történt ellenőrzés, melynek során minden másodikban tapasztaltak jogsértő tevékenységet. A jogsértések miatt összesen közel 31 millió forintos fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezte a hatóság az érintett üzleteket.
Az ellenőrzésre 2010. november 22. és december 19. között került sor. A témavizsgálat során a 7 regionális felügyelőség munkatársai 27 áruházlánc egységeiben végezték ellenőrzéseiket, amelyből 12 különböző élelmiszer-, (Tesco, Cora, Auchan, Spar csoport, Aldi, Lidl, CBA, Coop, Penny Market, Profi, Match, Reál), 5 pedig illatszer-, illetve drogéria üzletlánc (Müller, DM, Rossmann, Schlecker, Douglas) volt. A vizsgálatokat továbbá kiterjesztették 10 olyan műszaki, illetve lakberendezési üzletláncra is (például: Media Markt, Electro World, KIKA, Saturn, Jysk, stb.), amelyeket ajándékvásárlás céljából széles fogyasztói réteg keres fel az ünnepi időszakban.
Az akciós termékek árfeltüntetésének és árfelszámításának vizsgálatát, valamint a kereskedelmi feltételek ellenőrzését a felügyelők az áruházláncok 414 egységében végezték el, amelyekből szinte minden második (205) üzletben tártak fel valamilyen szabálytalanságot.
A leggyakoribb probléma az akciós eladási ár feltüntetésével kapcsolatos volt. A szabálytalanságot a vizsgált 414 üzlet közül 131 üzletben (32 %), 36 319 db termékből 1 447 db (4%) esetén tártak fel az ellenőrzések. A szabálytalanságok az akciós ár feltüntetésének elmulasztásából vagy az ár nem egyértelmű feltüntetéséből adódtak.
Az akciós egységár feltüntetésére vonatkozó előírások megtartását a felügyelőségek 22.990 db termékféle kapcsán ellenőrizték, szabálytalanságot 298 db termékféle (1%) esetén észleltek, az akciós egységár feltüntetésének elmulasztásából (63 üzletben 185 db termékféle), illetve hibás feltüntetéséből (37 üzletben 62 db termékféle) adódóan.
Az ellenőrzések időszakában a felügyelőségek 125 reklámújságban közel 14.000 termék akciós árának feltüntetését vizsgálták. 8 reklámújság (6%) esetén állapítottak meg az akciós egységár feltüntetésével kapcsolatos szabálytalanságot
A felügyelők a meghirdetett akciók megvalósulását 556 esetben, 14.986 db termék próbavásárlásával ellenőrizték, amelynek során 190 alkalommal (34%), 571 db termékkel (4%) kapcsolatban tapasztaltak szabálytalanságokat.
Egy alkalommal, 107-féle termék esetén a próbavásárlások arra derítettek fényt, hogy az üzletek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósításával az akciós árnál magasabb áron értékesítették a terméket. 117-féle terméknél valótlan tájékoztatást adtak a kedvezmény meglétéről, mértékéről, illetve az ajándékról.
Az ellenőrzés kedvező tapasztalatokkal is szolgált, hiszen a vállalkozások a nyugtaadási kötelezettségüknek minden üzletben eleget tettek.
Az ellenőrzések során a feltárt jogsértések miatt a regionális felügyelőségek 113 esetben szabtak ki bírságot, amelyek összege 30 590 000 Ft volt. E mellett 17 kötelezésre szóló határozatot is kiadtak a vizsgálat során tapasztalt kisebb hiányosságok pótlására és a feltárt szabálytalanságok megszüntetésére. Három esetben indult szabálysértési eljárás, melyek során 15 000 Ft értékű szabálysértési bírság kiszabására került sor. Figyelmeztetés 10 esetben történt – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyszerre rajongunk a mesterséges intelligenciáért és tartunk tőle
Az Ipsos 2024 júniusában megjelent, 32 ország bevonásával és közel…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >Megnőtt a vegán ételek iránti kereslet a brit reptereken
Az Egyesült Királyság legnagyobb, a London Stansted, az East Midlands…
Tovább olvasom >