Prémiumra hangolva
A tavalyi év áremelkedése a sörgyártókat szigorú költségkontrollra kényszerítette, miközben a kereslet csökkenése továbbra is kihívások elé állítja az iparágat. Az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök piacbővülése lelassult, míg a prémium szegmens tovább erősödött. A gyártók a változó fogyasztói preferenciákhoz igazodva folyamatosan bővítik portfóliójukat, többek között új, alkoholmentes változatokkal és különleges ízesítésű termékekkel.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó, a Borsodi Sörgyár Kft., a Carlsberg Hungary Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt. és a Pécsi Sörfőzde Zrt. együttes forgalma tavaly 10%-kal, a 2022. évi 6 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás és az import jelentős mérséklődése, valamint a hazai termékek arányának bővülése mellett.
– A tagvállalataink által éveken át folytatott, többmilliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeként a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt. 2023-ban az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében 88%-ot ért el. A belföldi termelés így kevesebb mint 8%-kal csökkent, a 2022. évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre – avat be dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Elmondása szerint az élelmiszerár-infláció már második évben haladta meg jelentősen az átlagos infláció mértékét. Ebben a környezetben a söriparnak a fogyasztáscsökkenés mellett az áremelések lehetőségének korlátaival is szembe kellett néznie. 2023-ban a sör árának növekedése messze mögötte maradt az élelmiszerárak növekedésének, annak még a felét sem érte el. Ennek eredményeképpen az iparágnak rendkívül erős költségkontroll mellett kellett működnie az év folyamán.
– Az iparág nem optimista 2024-et illetően. A kereslet csökkenése továbbra is a pandémia előtti forgalomtól jelentősen elmaradó eladásokat eredményezett. Reméljük, a csökkenő tendencia 2024-ben megáll, de érdemi növekedéssel nem számolunk – jelzi dr. Kántor Sándor.
Kategóriák és kiszerelések
A belföldi eladásban tovább nőtt a szuperprémium és prémium szegmens aránya, 2023-ban elérte a 31%-ot, 1,661 millió hektoliterrel. A középkategória megtartotta 55%-os arányát, forgalma 2,957 millió hektoliter volt, és folytatódott az alsó kategóriás termékek súlyának évek óta tartó csökkenése. Utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmában tavaly mindössze 8%-ot tett ki, 418 ezer hektoliterrel.
Megállt az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök korábbi években megfigyelt dinamikus piacbővülése, a termékcsoport tavalyi 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel 7%-án stabilizálódott. A HoReCa szektorban forgalmazott hordós kiszerelés eladása 9%-kal, 386 ezer hektoliterre csökkent.
– A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma 3,856 millió hektoliterre csökkent, ami a teljes belföldi eladás 70%-a. A növekvő kereslet hatására a PET-palackos sörök forgalma 4%-kal bővült, közel 300 ezer hektoliterre, míg az egyutas, nem újratölthető üveges sörök forgalma – melyek jellemzően a prémium termékek kiszerelései – 5%-kal, a teljes piacnál kisebb mértékben esett vissza, 223 ezer hektoliterre – elemzi a piacot a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Trendek és elvárások
Világszerte megfigyelhető jelenség az alkoholmentes alternatívák népszerűségének erősödése. Gyakorlatilag ma már minden jelentős márkának elkészült az alkoholmentes változata, aminek jelenléte elvárássá vált a fogyasztók részéről.
– A sörgyártóknak számos kihívással kell szembenézniük a folyamatosan változó fogyasztói preferenciáktól kezdődően, az energiaárak alakulásán és az infláción át, a változó, kihívó jogszabályi környezetig – mutat rá Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója.
– Hasonlóan az előző évekhez, a magyar fogyasztók érdeklődése a prémium termékekre irányul, aminek részben az is oka, hogy ebben a szegmensben történnek leginkább az innovációk. A termékek mögött pedig kiemelt szerepe van a vállalati és a márkatörténetnek is – veszi át a szót Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok igazgatója.
Dr. Szemerey Zoltán, a Pécsi Sörfőzde ügyvezető igazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy vállalatuknál a regionálisan előállított termékek iránti érdeklődés fokozódását is érzékelik. Emellett azt is tapasztalják, hogy az egészségesebb, különösen a bio termékek iránti kereslet növekedésében folytatódik a felzárkózás a fejlettebb piacokhoz. A gyártók termékeikkel a speciális étrendi igényeket is igyekeznek kielégíteni.
Szélesedő portfólió
A Borsodi Sörgyár Kft. a bőcsi sörgyár és a logisztikai rendszere folyamatos fejlesztése érdekében tavaly elindította a sörgyár 50 évének legnagyobb, többéves beruházási programját, mintegy 22 millió euró értékben.
– Azt tapasztaljuk, hogy a hazai fogyasztók továbbra is egyre inkább keresik a különleges, minőségi termékeket, ezáltal prémium portfóliónk, valamint megújult receptúrájú Borsodi sörünk, amely tisztán árpamalátából készül, rendkívül népszerű – jegyzi meg Spiegel György.
A cégnél a tavalyi év a Borsodi Sörgyár 50 éves évfordulójának méltó megünnepléséről szólt, számos akció, és legnépszerűbb termékük, a Borsodi Sör csomagolása is a kerek évfordulóra emlékeztetett. Emellett több új terméket tettek elérhetővé fogyasztóik számára.
– Alkalmazkodva a fogyasztói trendekhez jelentősen bővült az alkoholmentes kínálatunk, bevezettük a Stella Artois 0.0-t, mely alacsony kalóriatartalommal bír, valamint időszakosan a Staropramen 0,0 is megtalálható volt az üzletek polcain. Az alkoholmentes ízesített sörökre is kiemelt figyelmet fordítunk. Ennek megfelelően bővítettük a portfóliónkat az elmúlt években, többek között több új, alkoholmentes, alacsony kalóriás Borsodi Friss ízzel és megújult csomagolással. Az idei évben a Borsodi Sörgyár forgalmazásában a hazai piacon is elérhető lesz a világ egyik legismertebb sörmárkája, a Coors világos sör. A 4,3%-os alkoholtartalmú Coors egy könnyen iható sör, enyhén gyümölcsös és malátás jegyekkel, kevés keserűséggel és utóízzel – vetíti előre a marketingigazgató.
170. évforduló
A Drehernél folyamatosan vezetnek be új termékeket, ízeket, lépnek be új szegmensekbe és nyújtanak magas szintű fogyasztói élményeket mind az alkoholos, mind az alkoholmentes termékkörökben.
– 2023 októberében jelentettük be, hogy az Asahi Group Holdings és az Asahi Europe & International összesen 100 milliárd forintos fejlesztéssorozatával a magyar sörgyártás eddigi legnagyobb beruházási programjába kezdünk, amely hosszú távra biztosítja a Dreher Sörgyárak jövőjét. A korábbi évek beruházásait kiegészítve a sörgyártás teljes folyamatát emeli új szintre ez a bejelentett többéves program, ami a kapacitás- és hatékonyságnövelés mellett a vállalat ambiciózus örökségépítési és fenntarthatósági céljait is szolgálja – informálja lapunkat Szabó Ibolya.
Az innovációk terén sincs megállás, tavaly tavasszal a mediterrán életérzést magában hordozó, a trendeknek megfelelően könnyed ízvilágú lágert vezetett be a cég Peroni Nastro Azzurro Stile Capri név alatt.
– A 2023-as szezonra márciusban érkezett meg az alsóerjesztésű Dreher Barack, a Bitter Lager, Hidegkomlós, IPA, Bak és Meggy variánsok mellé a Dreher márka kínálatába. Áprilisban pedig új, lime-menta ízesítésű, 0,0%-os alkoholtartalmú terméket vezetett piacra a Dreher 24 – tájékoztat a szakember.
Erősödő export
A Pécsi Sörfőzde összvolumen és árbevétel tekintetében is jelentős növekedést könyvelhetett el az elmúlt évben.
– Két fontos prioritást látunk, az egyik a már sikeresen elindult exporttevékenységünk továbbfejlesztése, és ezzel egyidőben a regionális fogyasztóbázisunk erősítése. Reális célkitűzésnek tartjuk, hogy különleges termékeink az egész országban elérhetőek legyenek, mint például a BIO Gluténmentes prémium sör – jegyzi meg dr. Szemerey Zoltán. //
Kapcsolódó cikkeink
Sörkülönlegességekkel fűszerezi meg a Borsodi az ünnepeket
Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a…
Tovább olvasom >Csökken a sörfogyasztás Németországban és Európában
A német sörkultúra világszerte ismert, ám az idei labdarúgó-Európa-bajnokság alatt…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran…
Tovább olvasom >A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették…
Tovább olvasom >