Prémiumra hangolva

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 04. 05. 10:40

A tavalyi év áremelkedése a sörgyártókat szigorú költségkontrollra kényszerítette, miközben a kereslet csökkenése továbbra is kihívások elé állítja az iparágat. Az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök piacbővülése lelassult, míg a prémium szegmens tovább erősödött. A gyártók a változó fogyasztói preferenciákhoz igazodva folyamatosan bővítik portfóliójukat, többek között új, alkoholmentes változatokkal és különleges ízesítésű termékekkel.

A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.

A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó, a Borsodi Sörgyár Kft., a Carlsberg Hungary Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt. és a Pécsi Sörfőzde Zrt. együttes forgalma tavaly 10%-kal, a 2022. évi 6 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás és az import jelentős mérséklődése, valamint a hazai termékek arányának bővülése mellett.

Kántor Sándor
igazgató
Magyar Sörgyártók
Szövetsége

– A tagvállalataink által éveken át folytatott, többmilliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeként a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt. 2023-ban az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében 88%-ot ért el. A belföldi termelés így kevesebb mint 8%-kal csökkent, a 2022. évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre – avat be dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Elmondása szerint az élelmiszerár-infláció már második évben haladta meg jelentősen az átlagos infláció mértékét. Ebben a környezetben a söriparnak a fogyasztáscsökkenés mellett az áremelések lehetőségének korlátaival is szembe kellett néznie. 2023-ban a sör árának növekedése messze mögötte maradt az élelmiszerárak növekedésének, annak még a felét sem érte el. Ennek eredményeképpen az iparágnak rendkívül erős költségkontroll mellett kellett működnie az év folyamán.

– Az iparág nem optimista 2024-et illetően. A kereslet csökkenése továbbra is a pandémia előtti forgalomtól jelentősen elmaradó eladásokat eredményezett. Reméljük, a csökkenő tendencia 2024-ben megáll, de érdemi növekedéssel nem számolunk – jelzi dr. Kántor Sándor.

A belföldi eladásban tovább nőtt a szuperprémium és prémium szegmens aránya

Kategóriák és kiszerelések

A belföldi eladásban tovább nőtt a szuperprémium és prémium szegmens aránya, 2023-ban elérte a 31%-ot, 1,661 millió hektoliterrel. A középkategória megtartotta 55%-os arányát, forgalma 2,957 millió hektoliter volt, és folytatódott az alsó kategóriás termékek súlyának évek óta tartó csökkenése. Utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmában tavaly mindössze 8%-ot tett ki, 418 ezer hektoliterrel.

Megállt az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök korábbi években megfigyelt dinamikus piacbővülése, a termékcsoport tavalyi 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel 7%-án stabilizálódott. A HoReCa szektorban forgalmazott hordós kiszerelés eladása 9%-kal, 386 ezer hektoliterre csökkent.

– A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma 3,856 millió hektoliterre csökkent, ami a teljes belföldi eladás 70%-a. A növekvő kereslet hatására a PET-palackos sörök forgalma 4%-kal bővült, közel 300 ezer hektoliterre, míg az egyutas, nem újratölthető üveges sörök forgalma – melyek jellemzően a prémium termékek kiszerelései – 5%-kal, a teljes piacnál kisebb mértékben esett vissza, 223 ezer hektoliterre – elemzi a piacot a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Trendek és elvárások

Spiegel György
marketingigazgató
Borsodi Sörgyár

Világszerte megfigyelhető jelenség az alkoholmentes alternatívák népszerűségének erősödése. Gyakorlatilag ma már minden jelentős márkának elkészült az alkoholmentes változata, aminek jelenléte elvárássá vált a fogyasztók részéről.

– A sörgyártóknak számos kihívással kell szembenézniük a folyamatosan változó fogyasztói preferenciáktól kezdődően, az energiaárak alakulásán és az infláción át, a változó, kihívó jogszabályi környezetig – mutat rá Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója.

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
igazgató
Dreher Sörgyárak

– Hasonlóan az előző évekhez, a magyar fogyasztók érdeklődése a prémium termékekre irányul, aminek részben az is oka, hogy ebben a szegmensben történnek leginkább az innovációk. A termékek mögött pedig kiemelt szerepe van a vállalati és a márkatörténetnek is – veszi át a szót Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok igazgatója.

 

Dr. Szemerey Zoltán
ügyvezető igazgató
Pécsi Sörfőzde

Dr. Szemerey Zoltán, a Pécsi Sörfőzde ügyvezető igazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy vállalatuknál a regionálisan előállított termékek iránti érdeklődés fokozódását is érzékelik. Emellett azt is tapasztalják, hogy az egészségesebb, különösen a bio termékek iránti kereslet növekedésében folytatódik a felzárkózás a fejlettebb piacokhoz. A gyártók termékeikkel a speciális étrendi igényeket is igyekeznek kielégíteni.

 

Szélesedő portfólió

A Borsodi Sörgyár Kft. a bőcsi sörgyár és a logisztikai rendszere folyamatos fejlesztése érdekében tavaly elindította a sörgyár 50 évének legnagyobb, többéves beruházási programját, mintegy 22 millió euró értékben.

– Azt tapasztaljuk, hogy a hazai fogyasztók továbbra is egyre inkább keresik a különleges, minőségi termékeket, ezáltal prémium portfóliónk, valamint megújult receptúrájú Borsodi sörünk, amely tisztán árpamalátából készül, rendkívül népszerű – jegyzi meg Spiegel György.

A cégnél a tavalyi év a Borsodi Sörgyár 50 éves évfordulójának méltó megünnepléséről szólt, számos akció, és legnépszerűbb termékük, a Borsodi Sör csomagolása is a kerek évfordulóra emlékeztetett. Emellett több új terméket tettek elérhetővé fogyasztóik számára.

Az iparág nem optimista 2024-et illetően

– Alkalmazkodva a fogyasztói trendekhez jelentősen bővült az alkoholmentes kínálatunk, bevezettük a Stella Artois 0.0-t, mely alacsony kalóriatartalommal bír, valamint időszakosan a Staropramen 0,0 is megtalálható volt az üzletek polcain. Az alkoholmentes ízesített sörökre is kiemelt figyelmet fordítunk. Ennek megfelelően bővítettük a portfóliónkat az elmúlt években, többek között több új, alkoholmentes, alacsony kalóriás Borsodi Friss ízzel és megújult csomagolással. Az idei évben a Borsodi Sörgyár forgalmazásában a hazai piacon is elérhető lesz a világ egyik legismertebb sörmárkája, a Coors világos sör. A 4,3%-os alkoholtartalmú Coors egy könnyen iható sör, enyhén gyümölcsös és malátás jegyekkel, kevés keserűséggel és utóízzel – vetíti előre a marketingigazgató.

170. évforduló

A Drehernél folyamatosan vezetnek be új termékeket, ízeket, lépnek be új szegmensekbe és nyújtanak magas szintű fogyasztói élményeket mind az alkoholos, mind az alkoholmentes termékkörökben.

– 2023 októberében jelentettük be, hogy az Asahi Group Holdings és az Asahi Europe & International összesen 100 milliárd forintos fejlesztéssorozatával a magyar sörgyártás eddigi legnagyobb beruházási programjába kezdünk, amely hosszú távra biztosítja a Dreher Sörgyárak jövőjét. A korábbi évek beruházásait kiegészítve a sörgyártás teljes folyamatát emeli új szintre ez a bejelentett többéves program, ami a kapacitás- és hatékonyságnövelés mellett a vállalat ambiciózus örökségépítési és fenntarthatósági céljait is szolgálja – informálja lapunkat Szabó Ibolya.

Az innovációk terén sincs megállás, tavaly tavasszal a mediterrán életérzést magában hordozó, a trendeknek megfelelően könnyed ízvilágú lágert vezetett be a cég Peroni Nastro Azzurro Stile Capri név alatt.

– A 2023-as szezonra márciusban érkezett meg az alsóerjesztésű Dreher Barack, a Bitter Lager, Hidegkomlós, IPA, Bak és Meggy variánsok mellé a Dreher márka kínálatába. Áprilisban pedig új, lime-menta ízesítésű, 0,0%-os alkoholtartalmú terméket vezetett piacra a Dreher 24 – tájékoztat a szakember.

Erősödő export

A Pécsi Sörfőzde összvolumen és árbevétel tekintetében is jelentős növekedést könyvelhetett el az elmúlt évben.

– Két fontos prioritást látunk, az egyik a már sikeresen elindult exporttevékenységünk továbbfejlesztése, és ezzel egyidőben a regionális fogyasztóbázisunk erősítése. Reális célkitűzésnek tartjuk, hogy különleges termékeink az egész országban elérhetőek legyenek, mint például a BIO Gluténmentes prémium sör – jegyzi meg dr. Szemerey Zoltán. //

Kapcsolódó cikkeink