Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai

Szerző: Barok Eszter Dátum: 2024. 11. 03. 11:22

A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági elköteleződésükre és az ezt hitelesen tükröző, személyre szabott vásárlási élményt kínáló közösségi médiás jelenlétre, amennyiben a Z- és az alfa-generáció fiatal fogyasztóit is szeretnék elérni – derül ki a GlobalData piackutató cég friss elemzéséből.

A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.

A GlobalData legfrissebb jelentése, a „Demográfia a kiskereskedelemben és a divatban”, amely több mint 6 ezer Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Kínában és az Egyesült Államokban élő fiatal válaszai alapján vont konklúziót 2024 őszén, kiemeli, hogy a fiatalabb generációk – elsősorban az alfa-generáció – elvárásai eltérnek az idősebbekétől, különösen az öltözködés, egészség és szépségápolás területén.

Egyre népszerűbbek a használt termékek

A fiatalabb fogyasztók vásárlási szokásainak egyik kulcsfontosságú trendje a használt termékek piacának növekvő népszerűsége, különösen az öltözködés terén, de nagyobb értékű vásárlások, például bútorok és elektronikai cikkek esetében is. A GlobalData felmérése alapján a fenntarthatóság a második legfontosabb szempont a használt ruhák és lábbelik vásárlásakor, közvetlenül az ár után – fogalmaz Oliver Maddison, a GlobalData elemzője.

Számos kiskereskedő – a prémium szektorban is – saját használt termékekre vonatkozó ajánlatokat dolgozott ki, hogy megfeleljen a fenntarthatósági elvárásoknak, és elkerülje az olyan viszonteladói platformok miatti piacvesztést, mint az eBay vagy a Vinted. Jó példa erre az IKEA Preowned platformja Spanyolországban és Norvégiában, de már az Apple is kínál használt, felújított készülékeket, amire a jelek szerint a leginkább Z- és alfa-generáció tagjai válnak nyitottá.

Prémium márkák, személyre szabott élmény

A fiatalabb fogyasztók, különösen az alfa-generáció tagjai, először az online térben, főleg a közösségi médián keresztül találkoznak a márkákkal, és egy teljes mértékben személyre szabott vásárlási élményt várnak el. Ezért aztán előnyben részesítik a prémium kiskereskedőket, mint például a Birkenstock vagy a Space NK, különösen a személyesebb jellegű termékek, mint az öltözködés és a szépségápolás területén – teszi hozzá az elemző.

A jelentés kiemeli a „Sephora Kid” jelenséget is, amely szerint a prémium szépségápolási termékek egyre népszerűbbek a 14 év alattiak körében, elsősorban az influenszermarketing révén. Az olyan márkák, mint például a Glow Recipe és a Bubble, színes és játékos csomagolással célozzák meg a fiatal közönséget, ami jól mutatja, hogy az alfa-generáció vásárlási ereje, amelyet zsebpénzükkel vagy szüleik támogatásával használnak, komoly tényezővé vált a kiskereskedelmi szektorban még 2028–30 előtt, amikor is ennek a generáció­nak a zászlóvivői elérik a felnőttkort.

Maddison kiemelte, hogy bár a személyre szabott vásárlási élmény és a fenntarthatóság kiemelt szerepet játszik a fiatalabb generációk döntéseiben, az ár továbbra is meghatározó tényező. Ez jól látható például a Temu és Shein sikerében, amely a legfiatalabb brit fogyasztók körében népszerű: mint kiderült, a 16–24 évesek 52,6%-a rendelt külföldről az elmúlt évben, közülük 40,8%-uk a Sheinről.

Az mindenesetre biztos, hogy a kiskereskedőknek nem árt saját használt termékekre építő ajánlatokat kidolgozniuk, hogy felvegyék a versenyt a messziről érkező, ESG-szempontoknak nem mindig megfelelő, ám lényegesen kedvezőbb árfekvésű termékekkel – olvashatjuk a jelentésben. //

Kapcsolódó cikkeink