Pozitív év végi várakozások az online kereskedelemben
A (lapzártánk után szervezett) fekete péntekkel kezdődik a karácsonyi szezon az e-kereskedelemben, miközben a boltzár ellenére vasárnap továbbra sem vásárolunk többet online – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei negyedik felméréséből.
Az ünnepi szezon idén is november végén, a fekete péntek (Black Friday) akciókkal vette kezdetét a webáruházak számára. Az idei utolsó OKI-felmérés során a megkérdezett e-kereskedők háromnegyede jelezte, hogy idén nem szeretne kimaradni az akciós időszakból.
A külföldi webshopok által már évek óta alkalmazott promóció lényege, hogy a kereskedők meghatározott időtartamra – általában 1 napra – 20–50 százalékos, esetleg még nagyobb kedvezményeket hirdetnek bizonyos termékekre. Az érintett termékek körét és a kedvezmény mértékét az utolsó pillanatig titokban tartva fokozzák a várakozást, de magát az akciót már napokkal korábban népszerűsíteni kezdik. Az így gerjesztett érdeklődés hatása pedig nem marad el: a készletek jellemzően „zárás” előtt elfogynak.
A fekete péntek terjedése a vásárló szemszögéből vitathatatlanul hasznos, mert jót tesz az online vásárlás népszerűségének, ám növeli a szakadékot a legnagyobb áruházak és a kis webshopok között, mivel ilyenkor jellemzően a piacvezetők hirdetései uralják a médiafelületeket. Emellett a fekete péntek kapcsán megtöbbszöröződött rendelés- és csomagszám óriási kihívás elé állítja a logisztikai szolgáltatókat, nem beszélve a látogatószám miatti informatikai túlterheltségről, amely a rendszer üzemeltetői mellett az ügyfélszolgálati munkatársak vállára is többletterheket ró.
Ezzel együtt az online szektor optimizmusa nő, az online kereskedelem szereplői 2015 harmadik negyedévére vonatkozóan a korábbinál jóval pozitívabb értékelést adtak, amelyben már jól tükröződik a karácsonyi szezonra vonatkozó, derűlátó álláspont is. Az online kereskedők pozitív várakozásai mellett a teljes kiskereskedelemben is kedvező hangulat uralkodik, azaz a várakozások alapján mind a teljes, mind az online kiskereskedelem számára biztató lehet az utolsó negyedév alakulása.
Ilyenkor minden évben közel négyszeresére emelkedik az internetes rendelések száma. A raktáron lévő termékek száma is megduplázódik, a rengeteg online vásárló gyors kiszolgálása érdekében az idén az Extreme Digital például megháromszorozza a raktári dolgozóinak létszámát az év végéig, és közel ötven emberrel bővíti eladóinak és ügyfélszolgálatos munkatársainak körét. n
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >