„Pótpénztárca, amihez hozzá lehet nyúlni”
A Széchenyi-kártya az elmúlt négy és fél évben a kisvállalati hitelpiacon vezető termékké vált, és olyan űrt pótol, amelyet a hagyományos hitelezési eszközök nem voltak képesek betölteni – nyilatkozta lapunknak Krisán László, a KA-VOSZ Zrt. vezérigazgatója.Mint ismeretes, a Széchenyi-kártya gondolata, pontosabban szólva a mögötte lévő szándék, hogy a kis- és közepes vállalkozások hitelhez jutását meg kell könnyíteni, eredetileg a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége ügyvezető elnökében, Demján Sándorban fogalmazódott meg – idézi fel Krisán László. – A világ minden részén a kis- és középvállalkozások hasonló problémákkal küzdenek, a tőke- és forgóeszközhiány nagyon sokszor gátja a fejlődésnek, a növekedésnek. Ezt az űrt azonban egyetlen hagyományos banki termék sem képes betölteni, ugyanakkor a növekedés záloga éppen ennek a szektornak a fejlődése. Ezért született meg ez a fajta megoldás, amely hidat ver mind a hitelezők, vagyis a pénzintézetek, mind a hitelfelvevő kisvállalkozók között.
Negyedrész FMCG
– Erre a sajátos hídra miért volt szükség?
– Magyarországon a hitelfelvételi szokások merőben eltérőek például a nyugat-európaitól. Miközben a lakosság hitelfelvételi kedve egyre nagyobb, eközben a vállalkozásoknak alig 15-18 százaléka vesz fel kölcsönt. A világ fejlett részein ez az arány 75-80 százalékot tesz ki. A Széchenyi-kártya ezt a rést próbálta szűkíteni, rugalmasabbá téve a rendszert úgy, hogy mindkét fél kockázata mérséklődjön. Nyilvánvalóan rendkívül népszerű lett ez a termék az FMCG-szektor vállalkozásai között, hiszen a fizetési határnapok kitolódásával egyre nő a forgóeszköz-finanszírozási igény, amit a bankok nem tudnak kielégíteni. A TEÁOR számok alapján összeállított nyilvántartásunk szerint a Széchenyi-kártya tulajdonosai 23-28 százaléka ebből a szektorból kerül ki, és ez az arány még növekedni is fog.
– Nem mond ellent ennek az optimista prognózisnak a most tapasztalható kereslet-visszaesés?
– Nem, hiszen a napi cikkek forgalma mindig sajátos, enni mindig mindenkinek kell. A vállalkozások zöme most túl akarja élni a megszorításokat: a Széchenyi-kártya pótpénztárca, amihez hozzá lehet nyúlni, ha bért kell fizetni, vagy éppen a szállítókra nem maradt elegendő forrás.
A kártya nagy előnye, hogy nem kerül pénzbe, ha nem használják, ellentétben az egyéb vállalkozói kártyákkal, ugyanis nincsenek benne rejtett díjak, ami terhelné a vállalkozásokat.
Ugyanakkor felnőtteknek tekinti a vállalkozásokat. Nem mondjuk meg, hogy mire használja fel a kártyán levő hitelkeretet a vállalkozó, ezt ő úgyis jobban el tudja dönteni.
A kártya megjelenése óta mintegy 111 ezren kérelmezték azt, körülbelül 83 ezer kártyát adtunk ki, és mintegy 425 milliárd forintot helyeztünk ki. Most megyünk Brüsszelbe bemutatkozni: érdekes projektnek tartják, még az ottani mércével számítva is sok az a mintegy 1,5 milliárd euró, amit a kkv-szektornak kihelyeztünk.
Alacsony a nem fizetők aránya
– Mekkora a vissza nem fizetett vagy kétes hitelek aránya?
– Jelenleg alig több mint 2,5 százalék. A fizetési helyzet rosszabbodásával, a sorban állás növekedésével azért növekszik ez az arány. Természetesen az elején, amikor berobbantunk a piacra, akkor sok, intézményesen a hitellehetőségekre rárepülő csaló megpróbálkozott a hitelfelvétellel, de ezeket – szorosan együttműködve a rendőrséggel és az adóhatóságokkal – reméljük, teljesen sikerült kiszűrnünk.
Most már ez a kör talán elkerül minket, így a kártyák igénylése egyfajta bizalmi indexként is értékelhető, éves szinten most körülbelül 26 ezren igénylik, és körülbelül 21 ezren kapják meg a kártyájukat.
– Hogyan sikerült ilyen alacsonyan tartani a nem fizetést egy olyan időszakban, amikor a vállalkozások száma tízezrével csökken?
– A vállalkozók a jelenlegi helyzetben kétféle menekülési útvonalat választhatnak, vagy előre menekülnek, újabb, nagyobb befektetésekkel keresve akár más piaci lehetőségeket, vagy megpróbálják túlélni – mérsékelve a költségeiket– a jelenlegi helyzetet.
Az építőipari vállalkozások zömében az első utat választották, a lánctartozás szorításából úgy akartak kitörni, hogy hiteleket vettek fel. Ugyanakkor azt is látni kell, otthoni költési szokásait viszi át a vállalkozásba a tulajdonosok zöme, hiszen mintegy 800 ezer valódi vállalkozás működik, az átlagosan 2,2 alkalmazottal és a családtagokkal együtt szinte lefedik a teljes munkaerőpiacot. Az FMCG-szektor, mint már említettem, kissé könnyebb helyzetben van, nem mérséklődött ennyire drámaian a fizetőképes kereslet. Viszont a globális láncok rendkívül éles versenyhelyzetet teremtettek. A kis- és középvállalkozások ezt pedig a hagyományos családi üzlettípussal, azaz a személyes szolgáltatási modellel képesek kivédeni, illetve a piacon megmaradni. A faktorálás sok tartalékot rejt még magában, ami szintén a továbblépés egyik módja lehet.
A feketelista visszatartó erő
– A Széchenyi-kártyának van egy Magyarországon még szokatlan specialitása, a nem fizetők nevét úgynevezett feketelistán teszik közzé.
– A kártya mögötti konstrukció egyik alappillére a személyes felelősségvállalás. A hiteligénylő nem a bankba megy be először, hanem valamelyik irodánkba, ahol megvizsgáljuk a pénzügyi helyzetét. Így a másik oldal, a bank felé mintegy villámhárítóként működünk. De az igénylés elbírálásának feltétele, hogy az illető vállalja: ha nem fizet, akkor a nevét nyilvánosságra hozzuk. Másrészt a hitelért magángaranciát vállal, így nem kell jelzáloggal terhelni a házát vagy egyéb magántulajdonát. Ez a kettős kritériumrendszer elég erőteljesen nyomja a vállalkozót, hiszen, ha valaki nem tud fizetni, be kell látnia, nem jó vállalkozó, amiről tudomást kell szereznie a környezetének. Vidéken, a helyi sajtóban publikált listának hihetetlen visszatartó ereje van, senki nem akar megszégyenülni saját lakóhelyén. Nálunk pedig az összes igénylő 80 százaléka fővároson kívülről kerül ki.
A Széchenyi-kártya sikerét elemezve most pedig azon dolgozunk, hogy másfajta hiteleket is nyújthassunk, például beruházásokhoz.
Lakatos M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >