POPAI: Kína – 2 hónappal előttünk járnak
A POPAI és Shop!* tagszervezetek folyamatosan értesítik egymást a vírus-helyzet következményeiről, különös tekintettel a kereskedelem, az FMCG szektor és az instore iparág alakulására. Ezekből a híradásokból válogatunk naponta. Kínával kezdünk, ahol talán már túl vannak a nehezén, éledezik a gazdaság.
December végén kezdődött és három nagyon nehéz hónapon vagyunk túl – kezdi beszámolóját Morena Luo, a Shop! Greater China ügyvezetője. 2020 februárra a kínai kiskereskedelmi növekedés 4%-ra lassult az előző év ugyanilyen időszakának 8,2%-ához képest. „Csak” 26 bevásárlóközpontot nyitottak ebben a 3 hónapban, a tavaly ugyanezen időszak 40 nyitása helyett. Ugyanakkor az online élelmiszerkereskedelmi forgalom, körzettől függően megduplázódott vagy megtriplázódott.
Túlélési stratégiák
A bevásárló központok különböző applikációk, például a Tik Tok alkalmazásával hirdetik az akciókat, próbálják becsalogatni a vásárlókat. A fotók és a beszámolók azonban üres plázákat mutatnak.
A plázák boltjaiban is első pozícióban, szigetes kihelyezésben szinte mindenhol a fertőtlenítő kézmosók, kendők, tisztítószerek láthatók, ez most a legbiztosabb vevőcsalogató.
Az élelmiszer áruház láncok az online rendeléseket ösztönzik, nagyon megnövekedett az otthonra kiszállítás igénye. Jellemző a kerékpáros kiszállítás.
Az elzárt területek határán polcos lerakó állomásokba helyezik a megrendelt árut, amit a megrendelő előre kifizet.
Mivel az éttermek és a kávézók februárban nem tarthattak nyitva, a legnagyobb kínai szupermarket gyorsan reagált. A Ha Ma vezetősége azonnal megkereste a boltjai környékén bezárt éttermeket és átvette a dolgozókat, a rugalmasabb webshop forgalom bonyolítása érdekében.
A legkisebb boltokban is – pékségekben, zöldségesnél, dohányboltban stb – elkezdték árusítani a fertőtlenítő hatású termékeket.
A patikák csak az utcára nyíló ablakon keresztül szolgálhatják ki a vásárlókat.
A legkülönbözőbb üzemek – kozmetikai cikkek, autóalkatrész, bútor stb – a display és POP gyártókkal együtt ráálltak a maszk és egyéb védőfelszerelés gyártására.
Félig-meddig szabadon
Elkezdtük a kilábalást, kevés az új megbetegedések száma, de nagyon ébernek kell maradnunk – fogalmaz Morena Luo, mielőtt az érvényben levő intézkedéseket összefoglalja. Guangzhou, kína egyik legnagyobb városa, a következőket kéri lakosaitól:
Otthonuk elhagyásakor, minden szabad területen viseljenek maszkot.
Minden bolt és beltér – patika, tömegközlekedés, étterem stb – bejáratánál kötelező a hőmérés.
Éttermek, kávézók látogatásakor kötelező a név és telefonszám megadása. A Starbucks is kinyitott, de a bejárattól jobbra látható kis asztalkán a tájékoztató kiírás: belépéskor ellenőrzik a testhőmérsékletet és elkérik a nevet, telefonszámot. Az asztali atrapp mellett pedig papír, toll és a hőmérsékletmérő pisztoly is megtalálható.
A Kína határain kívülről érkezők vírus teszt elvégzése és 14 napos elkülönítés után érintkezhetnek a lakosokkal.
Lapzártánk után érkezett a hír: március 28-tól Kína ismét lezárja határait, semmiféle vízummal vagy engedéllyel nem léphet be külföldről senki az országba.
*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu
Kapcsolódó cikkeink
Egymilliárd dolláros iparággá válhat a közösségi kereskedelem 2028-ra
Egy új tanulmány szerint a közösségi kereskedelmi (social commerce) piac…
Tovább olvasom >Kína nyújtotta be eddig a legtöbb GenAI szabadalmat
A Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) legfrissebb jelentése szerint 2014 és…
Tovább olvasom >Kínai gazdaságélénkítés – a befektetők szem elől tévesztik a lényeget
Az alapanyagpiacokat övező hangulat szeptemberben döntő fordulatot vett, amikor Kína…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >