POPAI: Kína – 2 hónappal előttünk járnak
A POPAI és Shop!* tagszervezetek folyamatosan értesítik egymást a vírus-helyzet következményeiről, különös tekintettel a kereskedelem, az FMCG szektor és az instore iparág alakulására. Ezekből a híradásokból válogatunk naponta. Kínával kezdünk, ahol talán már túl vannak a nehezén, éledezik a gazdaság.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/03/Ki%CC%81na%CC%81ban-u%CC%81jra-nyitva-a-Starbucks.jpg)
Kínában újra nyitva a Starbucks
December végén kezdődött és három nagyon nehéz hónapon vagyunk túl – kezdi beszámolóját Morena Luo, a Shop! Greater China ügyvezetője. 2020 februárra a kínai kiskereskedelmi növekedés 4%-ra lassult az előző év ugyanilyen időszakának 8,2%-ához képest. „Csak” 26 bevásárlóközpontot nyitottak ebben a 3 hónapban, a tavaly ugyanezen időszak 40 nyitása helyett. Ugyanakkor az online élelmiszerkereskedelmi forgalom, körzettől függően megduplázódott vagy megtriplázódott.
Túlélési stratégiák
A bevásárló központok különböző applikációk, például a Tik Tok alkalmazásával hirdetik az akciókat, próbálják becsalogatni a vásárlókat. A fotók és a beszámolók azonban üres plázákat mutatnak.
A plázák boltjaiban is első pozícióban, szigetes kihelyezésben szinte mindenhol a fertőtlenítő kézmosók, kendők, tisztítószerek láthatók, ez most a legbiztosabb vevőcsalogató.
Az élelmiszer áruház láncok az online rendeléseket ösztönzik, nagyon megnövekedett az otthonra kiszállítás igénye. Jellemző a kerékpáros kiszállítás.
Az elzárt területek határán polcos lerakó állomásokba helyezik a megrendelt árut, amit a megrendelő előre kifizet.
Mivel az éttermek és a kávézók februárban nem tarthattak nyitva, a legnagyobb kínai szupermarket gyorsan reagált. A Ha Ma vezetősége azonnal megkereste a boltjai környékén bezárt éttermeket és átvette a dolgozókat, a rugalmasabb webshop forgalom bonyolítása érdekében.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/03/Ki%CC%81na%CC%81ban-a-legkisebb-boltok-is-a%CC%81rulnak-ferto%CC%8Btleni%CC%81to%CC%8B-terme%CC%81keket.jpg)
Kínában a legkisebb boltok is árulnak fertőtlenítő termékeket
A legkisebb boltokban is – pékségekben, zöldségesnél, dohányboltban stb – elkezdték árusítani a fertőtlenítő hatású termékeket.
A patikák csak az utcára nyíló ablakon keresztül szolgálhatják ki a vásárlókat.
A legkülönbözőbb üzemek – kozmetikai cikkek, autóalkatrész, bútor stb – a display és POP gyártókkal együtt ráálltak a maszk és egyéb védőfelszerelés gyártására.
Félig-meddig szabadon
Elkezdtük a kilábalást, kevés az új megbetegedések száma, de nagyon ébernek kell maradnunk – fogalmaz Morena Luo, mielőtt az érvényben levő intézkedéseket összefoglalja. Guangzhou, kína egyik legnagyobb városa, a következőket kéri lakosaitól:
Otthonuk elhagyásakor, minden szabad területen viseljenek maszkot.
Minden bolt és beltér – patika, tömegközlekedés, étterem stb – bejáratánál kötelező a hőmérés.
Éttermek, kávézók látogatásakor kötelező a név és telefonszám megadása. A Starbucks is kinyitott, de a bejárattól jobbra látható kis asztalkán a tájékoztató kiírás: belépéskor ellenőrzik a testhőmérsékletet és elkérik a nevet, telefonszámot. Az asztali atrapp mellett pedig papír, toll és a hőmérsékletmérő pisztoly is megtalálható.
A Kína határain kívülről érkezők vírus teszt elvégzése és 14 napos elkülönítés után érintkezhetnek a lakosokkal.
Lapzártánk után érkezett a hír: március 28-tól Kína ismét lezárja határait, semmiféle vízummal vagy engedéllyel nem léphet be külföldről senki az országba.
*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu
Kapcsolódó cikkeink
Tizenkét hónapja csökkennek az élelmiszerárak Kínában
Júniusban a vártnál nagyobb mértékben mérséklődött az éves infláció Kínában:…
Tovább olvasom >MTÜ: élénkül a kínai beutazó turizmus
Egyre jobban élénkül a kínai beutazó turizmus Magyarországon és Európában…
Tovább olvasom >Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >