Polcra, szállításra készen

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 08. 29. 08:00

Globális trendek hatnak a magyar gyűjtőcsomagolás piacára, amiben az alapanyagár változásai, a fenntartható fejlődés, a környezetvédelmi törekvések, az innovációs igény ugyanúgy szerepet játszik, mint a fajlagos árcsökkentésre irányuló hatékonysági kényszer jelentkezése.Szignifikáns globális trend a könnyebb hullámtermékek használata, főként a fejlett piacokon. Európában az új kapacitásoknak köszönhetően a 100 g/m²-nél alacsonyabb felülettömegű hullámtermékek iránti igény markánsan nő. Ez a tendencia Amerikában és más piacokon lassabban terjed. 2009-ig a legdinamikusabban a kelet-európai, köztük a magyar hullámtermékpiac fejlődött.
Az előrejelzések szerint a hullámtermékek iránti igény 3,4 százalékkal fog növekedni évenként 2013-ig. Az igények a magas szintű grafikai megvalósítás és a könnyebb anyagok használata irányába tolódnak el, és a finomhullámú hullámtermékek egyes tradicionális kartontermékek piacára is bejutnak. További érdekes terület az eladáshelyi értékesítés és az ugyancsak nagy hozzáadott értéket tartalmazó polckész és displaytermékek köre.

Hulladékpapír-hiány

A hullámpapírgyártók külön érdekvédelmi szervezetbe tömörülve, a MAHUSZ (Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés) keretein belül végeznek közös műszaki-tudományos, statisztikai-információs és PR-kommunikációs tevékenységet. Az aktuális teendők között legjelentősebb az áremelkedések kezelése. Egy év alatt ugyanis tízszeresére nőtt legfőbb alapanyaguk, a hulladékpapír ára, amit a hullámtermékek gyártói kénytelenek beépíteni a késztermék áraiba, ez pedig a fogyasztóig gyűrűzik tovább. Egész Európában tapasztalható folyamat, hogy a fogyasztás visszaesése miatt kevesebb az újrafeldolgozható papírhulladék, és a hiány drasztikus áremelkedést és importigényt generál. Ráadásul a hazai gyártási költségek gyorsabban emelkedtek. Eközben a késztermékek ára nem emelkedett olyan mértékben, mint az előállítási költségek.

Panyi László, a MAHUSZ elnöke és a Dunapack Zrt. vezérigazgatója szerint a már most is magas és folyamatosan emelkedő papírárak komoly megoldandó feladat elé állítják a hullámtermékgyártó iparágat. Szerinte az lenne a megoldás, ha a magyar hatóságok jobban segítenék a hazai hulladékhasznosítókat abban, hogy a korlátozott mennyiségű hulladékpapír hozzájuk, és ne a nyugat-európai és kínai, távol-keleti felvásárlókhoz kerüljön.

Viszkei György az egyik legnagyobb begyűjtést és hasznosítást koordináló szervezet, az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az iparág fennmaradása egyértelműen attól függ, hogy sikerül-e megfelelő áron beszerezni a nyersanyagot, ugyanis más komparatív előnye nem lehet hazánknak.
Sigray Mária, a Rondo Hullámkarton-gyártó Kft. ügyvezetője úgy véli, hogy a további 50 eurós tonnánkénti papírár-emelkedés és a lerövidült rendelésállomány miatt félő, hogy a gyártók csak akadozva tudják majd kiszolgálni a vevőiket.
– A fenntarthatóság és környezetvédelem szempontjai egyre inkább előtérbe kerülnek a csomagolási szakmában is – nyilatkozza Fekete Zsolt, a szintén MAHUSZ tagvállalat, az SCA Packaging Hungary & Slovakia & Romania ügyvezető igazgatója. – Ezek a szempontok abba az irányba hatnak, hogy különböző anyagokat kell kombinálni, vagy a meglévőt egy környezetbarátabbal kell helyettesíteni.

Válságban is innováció

– A termékcsomagolások változása a magyar piacon rendkívül színes, heterogén képet mutat – mondja Szőnyi Zoltán, a Duropack-Starpack Kft. marketingvezetője, aki szerint két fő elvárás hat a piac szereplőire. Egyfelől a kiskereskedelmi árak szinten tartása miatt folyamatos termékoptimalizálásra kényszerülnek a gyártók. Ennek következtében a szállított csomagolóeszközök egyre egyszerűsödnek, konstrukció és nyomat szempontjából egyaránt. A másik hatás a csomagolóeszközök marketingcélra való használata, amire kitűnő példák láthatók a Magyarországra újonnan belépő élelmiszer-kereskedelmi hálózatok polcain. Mivel ezekben a hálózatokban zömmel raklapon kínálják a termékeket, ezért a csomagolás az egyetlen eszköz, amelynek segítségével vásárlásra ösztönözhető a fogyasztó.
A Duropack Kft. különös hangsúlyt fektet a piaci igények feltárására, felkutatására, amire innovációját, valamint rövid és középtávú beruházásait is alapozza. 2008 elején füzesabonyi gyárukban beüzemelésre került egy vadonatúj, a legmodernebb technikával felvértezett Martin Midline gép, amely versenyképes áron képes előállítani úgynevezett TFL (tetőfenéklapolt, Fefco0201) dobozokat. Részkimetsző egysége segítségével különböző kivágások – fogófül, perforáció stb. – készítése is lehetséges, egy gyártási művelettel.

A válság évében is az innovációban hitt a cég menedzsmentje, és a meglévő ragasztógépük elé Twin-feeder egységet vásároltak 2009-ben. Az egység segítségével két különböző dobozrészt képesek összeállítani, és ezáltal a legfrissebb piaci trendnek megfelelő polcrakész dobozokat tudnak gyártani. A „shelf-ready” dobozok alapvető elvárása, hogy egyetlen mozdulat segítségével szállítói csomagolásból fogyasztói csomagolássá lehessen alakítani.
Szőnyi Zoltán szerint általánosságban elmondható, hogy a hullámkartongyártó piac rendkívül innovatív része a csomagolóiparnak. A rendkívül intenzív import ellen kizárólag a jó megoldásokkal, rugalmas kiszolgálással lehet fellépni. Ma egy vevő számára a tökéletes minőség csak a tárgyalás alapját képezi, szükség van arra is, hogy a gyártó új ötletekkel, folyamatos fejlesztésekkel jelenjen meg, amiben az okos javaslatokon, anyagoptimalizáláson kívül a környezetvédelmi szempontok is megjelennek.

Kéz a kézben

Az SCA Packaging csomagolási megoldásai, nemzetközi hátterének és régiós jelenlétének köszönhetően is, a legújabb trendeknek megfelelő anyagokra épülnek. A gazdasági válság, az alapanyagárak és energiaárak emelkedése, valamint az élesedő verseny az SCA Packaging Hungaryt arra késztette, hogy olyan új megoldásokat kínáljon, amelyek révén a vevők meg tudják különböztetni magukat a piacon saját szegmensükben.
– A folyamatos innováció által a csomagolási megoldások a termékélmény integrált részévé válhatnak, és olyan különleges értéket biztosíthatnak a gyártók, felhasználók és vásárlók számára, amely nagyban segítheti egy adott termék piaci sikerét és ezen keresztül a gyártó cég versenyképességét és nyereségességét is – hangsúlyozza Fekete Zsolt ügyvezető igazgató.

Az áru névjegye

Hopka Imre, a Dunapack Zrt. értékesítési és marketingigazgatója szerint a csomagolás az áru névjegykártyája. Minél meggyőzőbb ugyanis, annál eredményesebb a termék értékesítése. A Dunapack Zrt. mindent megtesz ügyfelei versenyképességének növelése érdekében. Igény szerint komplex szervizszolgáltatást is végeznek, amely a műszaki szaktanácsadástól kezdve egészen a partnerek jelenleg használt csomagolási megoldásának teljes körű átvilágításáig terjedhet. Az egész csomagolási folyamat – tervezés, gyártás, szállítás – átvizsgálásával a lehető legoptimálisabb megoldást keresik meg partnereik számára.
Az alacsony grammsúlyú papírokból készített hullámlemez-választék szélesedik.
– Ezek az úgynevezett „könnyű hullámból” készült csomagolószerek azonban nem mindenhol használhatók – jegyzi meg Hopka Imre. – Ahol a csomagolóanyag teherviselő képessége fontos, ott ezek a megoldások nem jöhetnek szóba. Kiemelt jelentőségű tehát az ismeretek megosztása, a folyamatos együttgondolkodás. Közös érdek a gyártók, felhasználók és a designstúdiók közötti kapcsolatok szorosabbra fűzése, a közös műhelymunka kialakítása.

Kapcsolódó cikkeink