Polarizálódó fogyasztók

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 08. 27. 08:00

Saját értékesítési adataink és a Nielsen piackutató mérései egyértelműen az édes vörösborok és a rozé térnyerését mutatják az elmúlt öt évben. Az édes vörösborok a félédes vörösborok rovására növekedtek az országba bekerülő olcsó, olasz asztali borok révén. Igazán kedvező fejleménynek tekinthető, hogy a fenti időszakban a rozéborok mennyisége közel megduplázódott és részaránya meghaladta az 5 százalékot. Úgy látom, a közelmúltban a gazdasági válság hatására jelentős elmozdulás következett be a fogyasztási szerkezetben: drámaian csökkent a prémium kategóriába tartozó borok értékesítése a vendéglátás és az idegenforgalom visszaesése, a vállalati rendezvények, programok törlése, illetve a fogyasztók visszafogottabb vásárlásai miatt. Utóbbiak jóval árérzékenyebbek lettek, ami növelte a kereskedelmi márkák iránti érdeklődést (a kereskedelmi márka ugyanazt a minőséget akár 20-25 százalékos árelőnnyel adja), és megfigyelhető a promótált termékek értékesítési arányának növekedése is. A fogyasztói „ingerküszöb” változása miatt mindennaposak az egyet fizet, kettőt kap akciók, illetve az úgynevezett jubileumi árak, amelyek a szokásos fogyasztói ár 30-50 százalékát jelentik.
Félek, a válság miatt csökkenni fog a borfogyasztás, és a borkultúra fejlődése megtorpanhat. A borfogyasztásban a Magyarországon termelt és palackozott borok részaránya várakozásaim szerint 85-90 százalékos szinten stabilizálódik – és itt nem veszem tekintetbe az importborok nagyobb térnyerését.
Két markánsan különböző vásárlóréteg kialakulásával és erősödésével számolok: az egyre romló egzisztenciális helyzetükkel összefüggésben alapvetően „árat vásárolók” egyre gyarapodó tábora; valamint a magas iskolai végzettségű és társadalmi státusú „márkát vásárlók” csoportja, akik, nem mentesen némi sznobizmustól, hajlamosak a borok  és az aktuálisan divatos borászatok misztifikálására, amellyel bennfentességüket kívánják igazolni.
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, az innovatív csomagolási formák  (bag-in-box, tetra pack stb.) nem tudtak átütő sikert elérni. Ez egyrészt a vásárlók árérzékenységével magyarázható, másrészt konzervatívságukkal.
Mindemellett a borok új fogyasztói bázisául szolgálhatnak a felnőttkorba belépő, minden újra rendkívül fogékony fiatalok.

Kapcsolódó cikkeink