Magazin: Polarizálódás után a szörppiac
Élesen kettévált a szörppiac gyümölcsszörpökre és ízesített termékekre. Ez a vízválasztó árak, márkák, méretek és legtöbbször kiszerelési formák tekintetében is – bár a PET kontra üveg kérdésében nem egyértelmű a kép. A szörpkultúra fejlesztésére, az ízújítások elfogadtatására a prémium szegmensben jó esély mutatkozik.
Túl sok változást nem hozott 2012 a szörppiac életében. A NETA legfontosabb hatása az volt, hogy a piac tulajdonképpen két nagy kategóriára szűkült: a cukorral készített, minőségi gyümölcsszörpökre, valamint a – főként édesítőszert tartalmazó – ízesített szörpökre.
Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. tulajdonosa így látja a helyzetet:
– A trendek nem változtak, a piac kicsi, és természetesen minden szereplő ezen szeretne megélni. Csodák nincsenek. Ugyanakkor az árérzékenység miatt a kereslet érezhetően az olcsóbb kategória felé tolódik. Ez együtt jár a nagyobb kiszerelések előtérbe kerülésével, ugyanakkor a prémium szegmensben továbbra is a kisebb kiszerelések a keresettebbek, szintén az árérzékenység miatt. Ugyancsak az árak szerepét emeli ki Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója:
– Az elmúlt évek keresletét az ár határozza meg ebben a szegmensben is. Az árversenybe a termékek úgy tudnak beszállni, hogy a gyártók változtattak az összetételükön, „ízűvé” tették őket. Ezt gyakorlatilag a piacvezető márkákon kívül mindenki meglépte – állapítja meg.
Visszatérés a PET-hez?
A szörpök két jellemző kiszerelési formája a PET-palack és az üveg. Bár alapvetően elmondható, hogy a PET-palackokba a gazdaságosabb, az üvegbe a magasabbra pozicionált márkák kerülnek, több kivétel is akad. Például a SIÓ-Eckes nem éppen a legalsó árszegmensbe pozicionálja két szörpmárkáját, a Siót és a Yo-t, mégis PET-palackokban kaphatók.
– Az üveget a több évvel ezelőtti termékdíj miatt „ráerőltették” a piacra, volt olyan piaci szereplő, akinek kizárólag ez okozta a fellendülését – tekint vissza Gréczi János. A Gramex 2000 Kft. tulajdonosa előretekintésre is vállalkozik: – Mindkét csomagolás fogy, de a számok alapján úgy néz ki, hogy szép lassan, de visszatérünk a PET-palackhoz.
A Gramex 2000 Kft. 0,7 literes, és „családbarát” 2 literes PET-palackokban forgalmazza szörpjeit, Sconto ernyőmárka alatt, málna-, narancs-, szamóca-, meggy- és bodzaízekben. Emellett kereskedelmi márkákat is gyártanak, valamint erős a bérgyártás-vonaluk is.
– Az üveg kontra PET- kiszereléssel kapcsolatban az a gyakorlat alakult ki, hogy a nagy láncok vállalják be az üvegvisszaváltást, a kisebb hálózatok, üzletek erőforrás hiányára való hivatkozással inkább a PET-termékek forgalmazását részesítik előnyben – világít rá egy gyakorlati szempontra Olaszi Andrea a Szobi részéről.
A Szobi, mint tradicionális magyar márka, stabilan őrzi pozícióit a szörppiacon. Az elmúlt évben összességében eladásai mind mennyiségben, mind értékben stagnáltak. A tavalyi év negyedik negyedévében ugyanakkor felfutás mutatkozott az értékesítésben, egy jól sikerült promóciós kampánynak köszönhetően. A kampányban a Szobi szörpök mellett a dobozos gyümölcslevek is részt vettek.
Bejelentkeztek a diszkontok
Az eladási csatornákat vizsgálva sem észlelni jelentős méretű arányeltolódásokat. Legalábbis egyelőre, mert Rátvay Tamás, a Piroska szörpöket forgalmazó Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi igazgatója a változás előszelét vetíti előre szavaival:
– A szörpeladásokban jelenleg a hipermarketláncoké a vezető szerep. Ugyanakkor a diszkontoknál is jelentkezik igény hazai szörpökre, de még az út elején járunk.
A Szikrai Borászati Kft. elkötelezett a minőségi termékek iránt, ezért kizárólag 33 százalékos gyümölcsszörpöket gyárt, amelyben nem az almasűrítmény játssza a főszerepet.
A Piroska márkastratégiája olyan fogalmakra épül, mint a minőség, a tradíció, a megbízhatóság. Ezt próbálják tovább erősíteni, és tudatosítani a fogyasztókkal.
– Brandünket továbbra is a felső-középkategóriába kívánjuk pozicionálni, körülbelül oda, ahol az autómárkák között a Volkswagen helyezkedik el – mondja Rátvay Tamás –. Azt a széles vásárlói réteget tudjuk itt elérni, akik keresik a minőséget és a megbízhatóságot, figyelnek arra, mit fogyasztanak.
A Piroska eladásainak ösztönzésére a cég továbbra is szervez vásárlói promóciókat, részt vesznek árubemutatókon, és használják a nyomtatott és elektronikus médiát is.
Ígéretes ízpróbálkozások
Ízek tekintetében a narancs-málna-szamóca triónak egyelőre bérelt helye van a dobogón, ugyanakkor több ígéretes próbálkozás is van a piacon. Gréczi János a bodzát emeli ki.
Rátvay Tamás, a Piroska szörpöket forgalmazó Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi igazgatója többféle ízt is megemlít:
– Feltörekvő ízeket mindig lehet „találni”, a kérdés, meddig tart a sikerük. Jól teljesít a citrus-lime, amely, bár nyári ízvilág, de télen is keresik. Sokat remélünk a gránátalmától és egyéb piros bogyós termékektől is – sorolja.
A nagyobb cégeknek érthető módon meg kell fontolniuk, milyen ízeket dobnak piacra, hiszen az újdonságok, ha nem kapaszkodnak meg a piacon, csak feleslegesen kötik le a kapacitásaikat, és rontják a cég nyereségességét.
Más a helyzet azokkal a manufakturális kis cégekkel, amelyek kezdetektől fogva a piaci réseket kívánják kitölteni magas minőségű termékeikkel. Ők bátrabban kísérleteznek, hiszen a prémium többletérték itt sokszor éppen magának az íznek az egyedisége.
Egy ilyen feltörekvő vállalkozás a STORK Élelmiszer Manufaktúra Kft. is, amelynek Méhes-Mézes szörpcsaládja szakít a szokványossal, és eddig elfeledett, izgalmas és új ízek sokaságát kínálja, a hárstól a birsig. Ma már közel 30-féle mézes szörpjük van, emellett diabetikus termékeket is készítenek.
– Szinte folyamatosan vannak új elképzeléseink, hogy felrázzuk a piacot, mind minőségben, mind megjelenésben, mind ízekben – mondja Gólya János, a STORK Élelmiszer Manufaktúra Kft. ügyvezetője. – Nem volt kérdés számunkra, hogy termékeink csak természetes, minőségi összetevőket tartalmazhatnak, ezért csak a gyümölcs jöhetett szóba, az ízesítettnek nevezett változattal sem akkor, sem most nem foglalkoztunk, még összehasonlítás szintjén sem. Az is egyértelmű volt, hogy termékeinket a magyar szörphagyományokhoz kötjük, ezért csak igényes, egyedi megjelenésben gondolkodtunk. Ezt fejezik ki a kézzel kötözött, egyedi rajzolású címkék, vagy a formaüveg. A PET lehetősége fel sem merült. Lehet, hogy a tendenciák arra tartanak, de mi inkább a saját utunkon haladunk.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az Alibaba 50 milliárd eurót fektet mesterséges intelligenciába és felhőtechnológiába
Az Alibaba kínai technológiai óriáscég jelentős beruházást jelentett be a…
Tovább olvasom >A cégek közel fele emeli a cafeteria összegét a fizikai dolgozók körében idén
2025-ben jelentős változások történtek a béren kívüli juttatások terén Magyarországon:…
Tovább olvasom >Az AHR Expo-n debütáltak az LG legújabb HVAC megoldásai
Az LG Electronics (LG) a floridai Orlandóban megrendezett, világhírű AHR…
Tovább olvasom >