Plázastop helyett diszkontstop
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) Népszabadságnak elküldött összesítéséből kiderül, a plázastop megszavazása óta eltelt kurta egy év alatt a Fidesz megtorpedózta a Lidl, illetve a többi német diszkontlánc további itteni terjeszkedését, ugyanakkor az utóbbi fél évben majd az összes kereskedelmi – vagy részben kereskedelmi célú – óriásberuházás, köztük hamisítatlan pláza is felmentést kapott a minisztertől.
Az elutasított beruházások jobbára középméretű, két- és négyezer négyzetméter közé eső üzletek – az egyetlen kivétel egy megtorpedózott, 62 ezer négyzetméteres kecskeméti bevásárlóközpont terve volt, de az elutasított beruházások között találunk termelői biopiacot is.
A legnagyobb vesztes a Lidl, amelynek mind a 25 engedélykérelmét visszadobta a bizottság. Úgy tudni, hogy gyakorlatilag ugyanazzal a szabványelutasítással: a kérvényezett beruházás többletforgalmat generál, ami „fokozott környezetterhelést” jelent a helyben élőknek, továbbá mivel az adott terület kiskereskedelmi infrastruktúrája kiépült, így ott a bizottság megítélése szerint „nem indokolt” újabb üzletet nyitni.
Ugyanakkor az utóbbi fél évben felmentést kapott beruházások között sorjáznak a sok tízezer négyzetméteres multifunkcionális kereskedelmi központok, plázák, nemritkán külföldi befektetőkkel a háttérben. A plázastopbizottság javaslatára Matolcsy György például utat adott a Mundónak, a lengyel Echo Investment plázájának.
Az NGM-nél mindezt azzal magyarázták, hogy a nagy, városközponti megaberuházások „a rossz állapotban levő terek, útvonalak felújítása révén csökkenti a zajterhelést, valamint a kereskedelmi építmény létesítésén felül infrastrukturális fejlesztés is megvalósul”.
A szaktárca összesítése szerint október közepéig 101 kérelmet bíráltak el, ebből 54-et utasítottak el, míg 47 esetben rábólintottak a beruházásra. További hat esetben megszüntették, háromnál pedig felfüggesztették az eljárást. Azaz: a bizottság átlagosan két munkanap alatt végére járt annak, hogy egy kereskedelmi beruházás milyen hatással lehet a környék életére. Ezt az ügymenetet a kereskedelmi piac ismerői komolytalannak tartják.
Nem egyértelmű azonban, hogy mindebből a hazai láncok – CBA, Coop, Reál, Arzenál – mennyit tudtak profitálni. A helyzetbe hozni kívánt hazai láncok – mint az a Gfk Hungária nemrégiben publikált piackutatásából kiderült – inkább csak a független kisboltok (azaz a mikrovállalkozások) rovására tudtak-tudnak terjeszkedni, ráadásul a kormány a plázastoppal a nyakába vett egy újabb brüsszeli vizsgálatot. (Batka Zoltán, Népszabadság)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >