Plázák helyett desztinációs központok
Kiskereskedelmi ingatlan fejlesztéséhez ma már nem elég jó koncepcióval rendelkezni, a fejlesztőknek alaposan meg kell vizsgálnia a vonzáskörzet vásárlási szokásait és vásárlóerejét, valamint a lokációt.
Egyre erősödik az a trend, amely a belvárosban a felújított klasszikus ingatlanokban kialakított üzletházakban látja a kiutat a megtorpant kiskereskedelmi piacon.
Az idén átadni tervezett és a ténylegesen átadásra került kiskereskedelmi területek arányából jól látható, hogy nagyon sok ingatlanfejlesztő kockázatosnak tartja további bevásárlóközpontok megépítését. „A bérlők visszafogták, vagy teljesen leállították bolthálózat bővítési stratégiájukat, mivel a kereslet átrendeződni látszik” – mondta Kalapács Kornél, a VÁCI1 üzletházat fejlesztő ORCO Kft. magyarországi vezetője.
A kereslet visszaesése, ahogy az a már működő házak példáján is látható területenként eltérő. Ezért is nagyon fontos egy fejlesztő számára, hogy felmérje a kiskereskedelmi projektje vonzáskörzetében a vásárlóerőt és a vásárlási szokásokat.
A Colliers nemzetközi ingatlantanácsadó legújabb piaci elemzése szerint a jelenlegi kiskereskedelmi helyzet óvatosabb, stratégiailag átgondoltabb terjeszkedésre késztette a kereskedőket és ez jelentősen megnehezítette az új projektek bérbeadását. Sok nemzetközi kereskedelmi márka, amelyek korábban Budapesten kívül terjeszkedett, a tavalyi válságos év után most nagyobb figyelmet fordít a lokációra és a demográfiai adatokra. Mindezek fényében a kitörési pontot az úgy nevezett „desztinációs központok” megjelenése jelentheti.
Azok a kisebb, belvárosi, kereskedelmi célú épületek, amelyek építészetileg különlegesek, és az abban lévő üzletek kínálata exkluzív. A pesti belvárosi oldalon van még potenciál az üzletházak fejlesztések számára, és a jelen gazdasági körülmények között ezt a potenciált ki is kell használnia az ingatlanfejlesztőknek.
A belvárosi kiskereskedelmi fejlesztéseket a kisebb, átláthatóbb terület jellemzi, ahol a boltok szintenkénti elrendezése megkönnyíti a tájékozódást és a vásárlást, a központi lokációnak köszönhetően könnyebb a megközelíthetőség tömegközlekedéssel, megjelennek a patinás lokáció és a klasszikus épületek hangulatához igazodva az extra szolgáltatások, pld. vásárlási tanácsadó, stylist, minőségi kiegészítő étel – és vendéglátói egységek, fontos szempont az udvarias, családias hangulatú, emberközpontú kiszolgálás – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az OECD-ben 4,2 százalékra lassult az éves infláció márciusban
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban a fogyasztói…
Tovább olvasom >Új környezetvédelmi bírságok: a cégeknek mostantól mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk
2025 májusától az engedélyeztetési, levegővédelmi, zajvédelmi, hulladékgazdálkodási bírságokat szabályozó, valamint…
Tovább olvasom >Higiénia kompromisszumok nélkül
A női higiéniai termékek piacán egyre inkább előtérbe kerülnek a…
Tovább olvasom >