Plázaépítési láz Irakban: olajbevételekből fogyasztói társadalom?

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 07. 30. 11:05

Az amerikai típusú plázák, amelyek régóta gyökeret vertek Irak szinte minden gazdag Öböl-szomszédjánál, késve jelentek meg a háború által megviselt Bagdadban, de mára, ahogy Irak növekvő olajbevételei lassan kialakítanak egy fogyasztói társadalmat, egyre inkább megkedvelik őket.

Főváros-szerte elegáns bevásárló központok épülnek. A legnagyobban ötcsillagos hotel és kórház is lesz, és az egyik már működő plázába hetente kamion szállítja a jordániai Ammanból egy McDonald's gyorsétterem fagyasztott termékeit.

Több mint kilenc évvel az Irak elleni amerikai támadás és hat hónappal az utolsó harcoló amerikai katonák távozása után az építkezési lázat sokan Irak haladásának, a normális helyzet visszatérésének jeleként kommentálták. Ám a közgazdászok és más szakértők látják a jelenség visszáját is. A kibontakozó fogyasztói társadalom szerintük elfedi a gazdaság alapvető hiányosságait, Irak ugyanis – más energiában bővelkedő országokhoz hasonlóan – megfojtja a termelő vállalkozásokat azzal, hogy szinte kizárólag az olajbevételekre és az azokból finanszírozott állami alkalmazottak seregére támaszkodik, és így épít ki gyámkodó fennhatósági rendszert magának.

„Irak lényegében fogyasztói társadalmat kíván teremteni, de nem a kínai stílusú államkapitalizmus, hanem a szocializmus alapján” – mondta a The New York Timesnak Marie-Helene Bricknell, a Világbank iraki képviselője.

Washington egyik fő célja a szabadpiaci gazdaság megteremtése volt Irakban, de Irak vezetői, akiknek hatalmas olajkincs áll a rendelkezésére, nem sokat tettek a magánszektor létrehozásáért. Az iraki kormánybevételek több mint 90 százaléka az olajból származik.

„Semmire építeni egy fogyasztói társadalmat annyi, mint egy biztosan elpattanó buborékot fújni tovább” – magyarázta Bricknell. A plázákkal szerinte lényegében csak spanyolfal kerül a rothadó belső tér elé.

Az elegáns felső osztálybeli Manszur villanegyed szélén épülő legújabb, hatalmas pláza szebb lesz minden eddigi iraki elődjénél, tervezői szerint a létesítmény az amerikai stílusú fogyasztói társadalom mintája lesz az országban. A butikokban Ecco cipők, Zara öltönyök és Timberland szabadidős cikkek várják a vevőket, a tervekben videojáték-árkádsor, több mozi, tucatnyi vendéglő és bowling-pálya is helyet kap.

„Nem csak bevásárló-központ lesz, a teljes szórakoztatóipari választékot fogja nyújtani. A plázát gazdag irakiak egy csoportja építteti és egy török cég kivitelezi. Az embereknek szüksége van a szórakozásra, ugyanúgy, mint mindenütt másutt a világon” – mondta Majthem Sakír, a 25 millió dolláros projekt vezetője. (MTI-Press)

Kapcsolódó cikkeink