Pisztáciaboom a világban – sok helyen kedvenc snack lesz
A pisztácia iránti kereslet világszerte folyamatosan nő, és a globális trendek nem csupán a fogyasztási szokásokat, hanem a mezőgazdasági gyakorlatokat is átalakítják. A jelenlegi piacot ugyan az Egyesült Államok és Irán uralja, de a klímaváltozás nyomán egyre több országban – köztük Magyarországon is – felmerül a pisztáciatermesztés lehetősége. Az új lehetőségek azonban új kihívásokkal is járnak: a vízhiány, a globális kínálatcsökkenés és a piaci átrendeződés mind hatással vannak a termesztés jövőjére – írja az Agrárszektor.
Emelkedő kereslet, szűkülő kínálat
A pisztácia ma már nem csupán luxuscsemege: az egészségtudatos táplálkozás egyik szimbólumává vált, ami új lendületet adott a világpiaci keresletnek. Ennek ellenére a kínálati oldal egyre több nehézséggel néz szembe. Az Egyesült Államok – amely a világ legnagyobb pisztáciatermesztője – idén jelentős visszaesést regisztrált: a 2023-as 1,4 milliárd fontos exportmennyiség 2025-re várhatóan 15 százalékkal csökken. Ez nemcsak az amerikai termelőknek, hanem a globális piac egészének problémát jelent, hiszen a szűkülő kínálat 30 százalékos áremelkedést eredményezett egyetlen év alatt.
A víz az új arany a pisztáciatermesztésben
A pisztácia vízigénye rendkívül magas: egyetlen szem termesztéséhez akár 4 liter vízre is szükség lehet. Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója szerint ez a legnagyobb kihívás a termesztők számára, különösen a globális vízhiány korában. Bár a növény jól tűri a szárazságot, hosszú tenyészidőszaka alatt mégis szüksége van megbízható vízutánpótlásra. Ez különösen kritikus az olyan régiókban, mint Kalifornia vagy Irán, ahol a vízgazdálkodás már most is komoly feszültségeket okoz.
Átrendeződő értéklánc, új szereplők a porondon
Irán a második legnagyobb pisztáciaexportőrként 40 százalékkal növelte kivitelét az Egyesült Arab Emírségek irányába, jelezve, hogy a nemzetközi szereplők gyorsan reagálnak a keresleti résekre. Az értéklánc egyre bonyolultabb: iraki, török és iráni közvetítők újragondolják a kereskedelmi útvonalakat, ami a globális piac átrendeződéséhez vezethet. Ugyanakkor a fogyasztói trendek tartós növekedést jeleznek, így a termelési oldalon minden mozgás kiemelten fontos.
Európa is beszáll – Olaszország élen jár
Európában Olaszország számít a pisztáciatermesztés központjának, köszönhetően a kiváló minőségű termésnek és a fejlett feldolgozóiparnak. A klímaváltozás azonban új lehetőségeket nyithat meg más országok előtt is. A felmelegedés hatására olyan északi régiókban is lehetőség nyílik a pisztáciatermesztésre, ahol korábban ez elképzelhetetlen volt. Magyarország számára ez akár új mezőgazdasági ágazatot is jelenthet a jövőben.
Magyarország: kísérletezők földje
Bár hazánkban jelenleg csupán kísérleti szinten zajlik a pisztáciatermesztés – 2022-ben például mindössze 5 kilogramm termést takarítottak be –, a szakértők úgy vélik, ha a telek enyhébbek lesznek, és a vegetációs időszak kitolódik, akkor a pisztácia akár új hazai sikernövénnyé is válhat. Ehhez azonban nemcsak kedvező klímára, hanem jelentős beruházásokra, technológiai fejlesztésekre és megfelelő szaktanácsadásra is szükség lesz.
Fogyasztói trendek és hosszú távú kilátások
A pisztácia népszerűsége – bár jelenleg divathullámot is követ – várhatóan hosszú távon is fennmarad. Az egészségmegőrző hatásaira egyre több kutatás hívja fel a figyelmet, ami a tudatos táplálkozást előtérbe helyező fogyasztók számára vonzóvá teszi. A TikTok és más közösségi médiafelületek által hajtott „pisztácialáz” idővel csillapodhat, de a termék piaci értéke várhatóan tovább növekszik.
A pisztácia a globális agrárpiac egyik legizgalmasabb terméke: egyszerre hordoz egészségügyi, gazdasági és környezeti jelentőséget. A globális vízválság, az éghajlati változások és az ellátási lánc átalakulása új kihívások elé állítja a termesztőket. Ugyanakkor azok az országok – köztük Magyarország is –, amelyek felismerik az új lehetőségeket és időben alkalmazkodnak, hosszú távon nyertes pozícióba kerülhetnek ezen a folyamatosan növekvő piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Kiiktatja a mesterséges adalékokat a Cheetos és Doritos snackekből a PepsiCo
A PepsiCo mesterséges színezékek és ízesítők nélküli változatokat dob piacra…
Tovább olvasom >Új megközelítés kell a bogyós gyümölcsök termesztésében
Bár az éghajlatváltozás komoly hatással van a bogyós gyümölcsök hazai…
Tovább olvasom >Ezer vízügyi szakember dolgozik az aszály elleni küzdelemben
Országszerte ezer vízügyi szakember dolgozik az aszály elleni küzdelemben és…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >