Piaci körkép: fordulóponthoz érkezett a magyar szállítmányozás

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 11. 11:23
🎧 Hallgasd a cikket:

A hazai szállítmányozási és logisztikai szektor egy folyamatosan változó környezetben próbál egyensúlyt teremteni a digitalizációs forradalom, a fenntarthatósági elvárások, az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése és a nemzetközi gazdasági kihívások között. Miközben az iparág szereplői innovációs versenyt futnak az ügyféligényekkel – valós idejű nyomkövetés, környezetbarát megoldások, zero waste logisztika – addig a háttérben egyre élesebb problémák húzódnak: munkaerőhiány, infrastrukturális hiányosságok, drasztikusan emelkedő működési költségek, globális ellátási zavarok és egyre komplexebb vám- és kereskedelmi szabályozások. Az ágazat jövője már nemcsak a járműveken, hanem az adatvezérelt döntéseken, a mesterséges intelligencián és a proaktív kapacitásmenedzsmenten is múlik.

Költségspirál és szabályozási lavina a szállítmányozásban: új játékszabályok, új túlélési stratégiák

Az EU-s szinten bevezetett CO-alapú útdíj-rendszer nem csupán az árképzést reformálja meg, hanem a teljes járműflotta-stratégia újragondolására kényszeríti a fuvarozókat. Ezzel párhuzamosan az üzemanyagárak hektikus mozgása és az útdíjak növekedése a működési költségek állandó újratervezését teszik szükségessé. A 2024. januári KÁSZ-módosítás a jogi keretrendszert frissítette, míg a Kötelező Visszaváltási Rendszer (DRS) bevezetése új szereplőket és folyamatokat épített be az ellátási láncba. Emellett a geopolitikai válságok nyomán életbe léptetett uniós szankciós csomagok új vám- és engedélyezési folyamatokat eredményeztek, amelyek nemcsak időt, hanem extra költségeket is jelentenek. Mindezek tetejébe az ESG-elvárások és a CO-kvóták manapság már nem hangzatos PR-üzenetek, hanem konkrét beszállítói elvárások és pályázati feltételek szintjén jelennek meg.

Újfajta elvárások, új logisztikai normák: a megrendelők diktálnak

A szállítmányozási szektor megrendelői – különösen az FMCG piac szereplői – egyre határozottabb elvárásokat fogalmaznak meg. A „just-in-time” logisztika, a valós idejű nyomon követés és az adatvezérelt riporting mára alapelvárás. A beszállítói rugalmasság kulcstényezővé vált a gyorsan változó igényekhez való alkalmazkodásban, míg a fenntarthatósági szempontok – különösen az ESG-irányelvekhez illeszkedő zöld megoldások – nemcsak reputációs, hanem üzleti követelménnyé is emelkedtek.

“A Trans-Spednél kiemelt figyelmet fordítunk az ügyféligényekhez való rugalmas alkalmazkodásra. Szolgáltatási portfóliónk része a szűk időablakos kiszállítás, a hőmérséklet-érzékeny áruk biztonságos kezelése, valamint a gyors forgási idejű raktárlogisztika, amelyet cross-docking és raktári robotizáció támogat. A disztribúciós központból végzett POS-kiszolgálás, a just-in-time alapú elosztás, valamint B2B és B2C modelljeink mind az „On Time In Full” (OTIF) teljesítést támogatják.”

– nyilatkozta Seres Orsolya, a Trans-Sped belföldi szállítmányozási osztályvezetője.

A logisztikai trendek élvonalában: megbízhatóság, sebesség, digitalizáció

A jelenlegi piaci igények alapján a legkeresettebb logisztikai szolgáltatások közé tartozik a disztribúciós logisztika, a nemzetközi gyűjtőfuvarozás, valamint a teljes körű fulfillment megoldások. Emellett egyre nagyobb hangsúlyt kap a hűtött áruk kezelése, a túlméretes, valamint az intermodális szállítás is. A megrendelők elsősorban azokat a megoldásokat keresik, amelyek gyors – akár 24/48 órás – kiszolgálást, magas transzparenciát és üzembiztosságot garantálnak. Digitalizációs fronton a TMS (Transportation Management System) rendszerek, a valós idejű GPS-nyomkövetés, az EDI-alapú adatcsere, valamint a Power BI-ra épülő teljesítményriportok és az ügyfélportálok váltak iparági sztenderddé.

A piac diktál: greenwashing helyett valós megoldások kellenek

A szállítmányozási piacon egyértelműen növekszik a kereslet a környezetbarát megoldások iránt – különösen a multinacionális vállalatok részéről. A fenntarthatósági trendekre adott válaszként a zöld flottabővítés jelent hatékony megoldást, amely magában foglalja az alternatív meghajtású járművek – elsősorban a városi agglomerációban – történő alkalmazását, továbbá a papírmentes ügyintézést és az ESG-elvárásoknak való megfelelést. Számos szállítmányozási vállalat stratégiai céljai között kiemelt helyet foglal el a szén-dioxid-kibocsátás folyamatos csökkentése, az alternatív üzemanyagok arányának növelése, valamint az átlátható társadalmi felelősségvállalási jelentések készítése. Mivel a logisztikai iparág jelentős környezetterheléssel jár, az ellátási lánc minden szereplőjének aktív lépéseket kell tennie a fenntarthatóság érdekében, hogy mérsékeljék környezeti hatásaikat.

Kapcsolódó cikkeink