Pezsgő élet – nem csak szilveszterkor
Mennyiségi áldozatok árán, de a jelek szerint sikeresen értékelődik át (sőt, fel) a pezsgő imidzse. Nő a palackban erjesztett, minőségi pezsgők eladása, a szakboltokban egyre több kisebb pincészet exkluzív terméke érhető el, az importmárkák is aktívabbak, különlegességekkel színesítik palettájukat, a fiatalokat pedig új típusú kommunikációval és termékinnovációkkal szólítják meg a gyártók, forgalmazók.
Összességében szűkült a pezsgő piaca az elmúlt időszakban, azonban a szerkezetében zajló változásokat nézve azt mondhatjuk, hogy ezzel együtt a minőség, exkluzivitás felé tolódott.
– A forgalmazott különféle technológiákkal készülő pezsgők közül továbbra is a tartályos erjesztésű a favorit, azonban úgy tapasztaljuk, hogy egyre szélesebb körben kóstolják meg és vásárolják a palackos erjesztésű tételeket is – mondja Lőrik Tamás, a Törley Pezsgőpincészet Kft. termékmenedzsere. – A felmérések alapján azt is megfigyelhettük, hogy a kereskedelmi márkák háttérbe szorultak a márkatermékekhez képest. A megbízható, márkázott termékek iránti kereslet megmaradt, míg a kevésbé ismert italok fogyasztása csökkent.
Jó hír a kicsiknek
Bár továbbra is a modern típusú eladási csatornák, azon belül is a nagyobb alapterületű egységek a pezsgővásárlás fő színterei, e téren is lassú változást könyvelhetünk el.
– Azzal párhuzamosan, hogy a magas minőségű, klasszikus és tradicionális technológiájú, palackos érlelésű pezsgők keresettebbek lettek, számos új termelő és termék jelent meg ebben a kategóriában a vinotékák, éttermek, hotelek és direkt értékesítési csatornák kínálatában – jelzi Gáspár Miklós, a Garamvári Szőlőbirtok kereskedelmi igazgatója. – Ezzel összhangban megítélésünk szerint csökkent a pezsgőeladások szezonalitása, és a tehetősebb, minőségi pezsgők iránt erőteljesen érdeklődő vásárlókör gyakrabban választja és fogyasztja ezt az italt.
Ehhez kapcsolódó, a piacot közvetlenül érintő változás volt 2014-ben, hogy évi 100 hektoliter mennyiségű. saját palackos erjesztésű és érlelésű pezsgőre nem kellett megfizetni a jövedéki garanciát.
– Ez várhatóan pozitív hatással lesz a kistermelői minőségi pezsgők megjelenésére és ezáltal a szélesebb és színesebb minőségi pezsgőkínálat kialakulására – hívja fel a figyelmet Gáspár Miklós –, bár a megfelelő tapasztalatok és technológiai eszközök valószínűleg csak később állnak majd megfelelő szinten rendelkezésre.
Ugyanakkor a 100 hektoliter felett termelők pozícióját veszélyezteti a jövedéki garancia többszörösére emelése 2015-ben, tette hozzá a kereskedelmi igazgató.
Több mint pezsgők
A hazai kínálatot színesíti és a termékkör szezonalitását csökkenti az importmárkák fokozottabb aktivitása. Újszerű termékeikkel elsősorban a fiatalabb korosztályt igyekeznek megszólítani: a pezsgő „ünnepélyességét” csökkenteni, ehelyett inkább a jókedv, bulizás kellékéve tenni.
A UNITED BRANDS portfóliójában újdonság az Arthur Metz cremant család Elzászból, ennél is több viszont, igazi innováció a J.P.Chenet pezsgők két új verziója, az Ice és az Ice rose.
– A Borfesztivál tapasztalatai alapján sikerült megszólítani velük a fiatalokat, nagyon népszerűek voltak a termékek, bár sokan meglepődtek, hogy jégre töltve javasoljuk fogyasztani – mondja Kiss Richárd, a UNITED BRANDS Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – Az új Chenet verziók könnyed, gyümölcsös, üde ízvilága várhatóan nagyon népszerű lesz.
A cég a szezonra kóstoltatást, kereskedelmi láncokban akciót és másodlagos kihelyezést tervez, illetve újdonságként kuponkatalógust tesztel.
Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard Hungary Kft. marketingigazgatója is érzékeli az év végi szezon gyengülését: tapasztalata szerint a nyári időszakban egyre népszerűbb a pezsgő, főleg a habzó bor. Ők is egy különlegességet vezettek be, a Café de Paris Bitter Orange ízesített pezsgőt, amely valójában egy készre kevert, palackozott Spritz koktél.
Megrajzolt álmok
A pezsgők között egy világmárka is versenyez, a Martini. Hegedűs Krisztinától, a forgalmazó DunaPro Drink Kft. brand managerétől megtudjuk: a Martini pezsgőcsaládot kifejezetten úgy alakították ki, hogy minden ízvariáns megtalálható legyen benne, így az Asti Martini, a Martini Brut, a Prosecco és a Rose pezsgők, valamint ezek különböző kiszerelései alkotják a kínálatot.
– A legnépszerűbb termék továbbra is a 0,75 l-es Asti Martini. Különleges, felismerhető és édes ízvilágának köszönhetően rendkívül jó az újravásárlási arány a fogyasztók között – árulja el Hegedűs Krisztina. – A Martini Royale koktél népszerűségének köszönhetően a Prosecco is egyre kedveltebb, hiszen ez az egyik alapanyaga a Martini Royale-nak. Fontos még megemlíteni a Rose pezsgők fogyasztásában tapasztalható növekedést is. Ez utóbbi talán a rozéborkultúra hatása.
Az Asti Martini vonalán egy igazi különlegességgel készülnek a szezonra, ugyanis az ital limitált karácsonyi kiadású üvegben érkezik. Az üveghez egy filctoll is jár, amellyel személyes üzeneteket, apró rajzokat lehet díszítésként rajzolni az üvegre, a már rajta lévő különböző ünnepi minták pedig sötétben világítanak. Emellett árakciókkal és kihelyezésekkel is készülnek.
– Mindezeken túl a Martini új marketingkoncepciót is bevezetett, ez a Begin Desire – teszi hozzá a brand manager. – A márka gondolatiságát továbbra is a kiváló minőség, a természetes kifinomultság, a szenvedély és egyediség adják, ám ezek mellé egy új típusú üzenet is ékelődik, mégpedig hogy merjünk álmodni, és merjük megvalósítani ezeket az álmokat. A kampány nálunk egyelőre csak a közösségi oldalakon van jelen, de mindenképpen új irányt jelöl a jövőre nézve.
Újdonságok minden kategóriában
A piacvezető Törley Pezsgőpincészet minden évben több új terméket is bevezet.
– Törekszünk a fogyasztói igények minél tökéletesebb, szélesebb körű kiszolgálására, ugyanakkor nagy kihívás a folyamatosan szélesedő termékpaletta mellett évről évre újabb, és újabb nagy forgalmat ígérő terméket létrehozni – jegyzi meg Lőrik Tamás.
Évről évre egyre kedveltebbek az alacsonyabb alkoholtartalmú termékek a fogyasztók körében, tapasztalják a cégnél. Az édes, könnyed, friss, gyümölcsös ízek kedvelőinek kínálja a pincészet alternatívaként az ízesített, bor alapú koktélok kategóriájába tartozó fehér, illetve rozé változatban kapható Törley Aérient. Az ital sajátossága, hogy kevesebb benne a buborék és alacsonyabb (5,5%-os) az alkoholtartalma.
A Hungaria pezsgőcsalád az előző évekhez hasonlóan idén is limitált szériás termékkel jelentkezik. A Hungaria V-Edition Extra Dry a márka ötödik limitált kiadású különlegessége. Francia eredetű Viognier szőlőfajtából készült, 10 hónapig palackban érlelt, egyedileg sorszámozott pezsgő.
– Újragondoltuk és újraterveztük a BB pezsgők csomagolását is, hogy egy igazán mai, trendi, színesebb, bulisabb, lazaságot sugárzó terméket adjunk vásárlóink kezébe. Idén a BB Boglári Szüreti Fesztiválon mutatkozott be a BB pezsgőcsalád legújabb tagja, a BB Spumante Rosé édes pezsgő – folytatja az újdonságok ismertetését a termékmenedzser.
A pezsgőkön kívül a cég továbbra is nagy hangsúlyt fektet a tavaly bevezetett, és azóta már számos nemzetközi elismeréssel gazdagodott Törley borcsaládra, és annak idei legújabb tagjára, a Törley Cserszegi Fűszeresre.
– Pezsgőink és boraink díjainak köszönhetően a klasszikus marketingeszközök és médiumok használatán túl számos újságban lehet majd olvasni sikereinkről, de másodlagos kihelyezésekkel és természetesen vonzó árakkal is készülünk az ünnepekre – jelzi Lőrik Tamás. – Hungaria pezsgőmárkánkkal idén szélesebb, de igényes fogyasztói réteget kívánunk megszólítani prémium felületeken. A BB pezsgők új ruhája pedig visszaköszön a BB márka összes kommunikációjában számos közterületi felületen majd a nagyvárosokban és az interneten is.
Akciós árral ünnepelt jubileum
A Garamvári Szőlőbirtok kizárólag tradicionális technológiával készíti pezsgőit, amelyek „Vincent” márkanév alatt kerülnek forgalomba. Az első pezsgőt 1999-ben mutatták be, ma már a termékcsaládnak tíznél több tagja van.
– Idén a termékek az első 15 év lezárásaként külső és belső megújuláson estek át – mondja Gáspár Miklós. – A címkéket mind esztétikailag, mind adattartalmukat tekintve a mai elvárásoknak megfelelően egységesítettük és modernizáltuk. Olyan technológiai fejlesztéseket hajtottunk végre az érlelés és feldolgozás területén, amelyek eredményét szeretnénk vásárlóinknak minél hamarabb megmutatni. Ezért ebben a szezonban a termékkört jól reprezentáló 4 Vincent pezsgőt rendkívül kedvezményes áron értékesítünk, és reméljük, hogy ezáltal növelni fogjuk a Vincent-rajongók táborát.
A marketingmunkában igyekeznek az ATL- és BTL-eszközök olyan kombinációját alkalmazni, amellyel a rendelkezésükre álló marketingköltségeket a legoptimálisabban tudják hasznosítani.
– A klasszikus újság-, rádió- és köztéri plakáthirdetések mellett a közvetlen kommunikációt és visszacsatolást lehetővé tevő szórólapokkal, e-mail-kampánnyal, szakkiállítási részvétellel, szakrendezvény-szponzorálással, engedményakciókkal, reklámlevéllel, karácsonyi szórólapokkal, valamint prémium borainkra, illetve pezsgőinkre komponált komplett bor-pezsgő vacsorákkal készülünk a szezonra – foglalja össze a kereskedelmi igazgató.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >