Példátlan borhiány alakulhat ki Magyarországon
Csaknem az az összes jelentősebb borász szervezet csatlakozott ahhoz a tiltakozáshoz, amellyel elítélik az agrárkormányzat döntését, miszerint a közösségi bormarketingről döntő grémiumba csak a tárca delegál tagokat.
A borászok által befizetett pénzekből bormarketingre kell költeni. Az egymilliárd forint körüli forrás felhasználásához azonban úgy tűnik, nem sok köze lesz a szakmának. Legalábbis ez derül ki abból a tiltakozó levélből, melyet az összes jelentős borászati szervezet aláírt.
Ebben kifejtik, hogy elfogadhatatlan az a miniszteri rendelet, mely alapján a vidékfejlesztési tárca a bormarketing feladatait és egymilliárdos forrását az Agrármarketing Centrum (AMC) alá rendeli. A bormarketing bizottságba 12 főt az agrárminiszter, egy főt az AMC adhat, vagyis a szakmai szervezetek nem szólhatnak bele a bizottság összetételébe. Holott ez a bizottság dönt azokról a kötelező befizetésekből származó egymilliárdos összegről, mely a magyar bor nimbuszát hivatott emelni.
A közös nyilatkozatában a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége, a Magyar Bor Akadémia, a Pannon Bormíves Céh, a Magyar Független Szőlő és Bortermelők Országos Szövetsége, valamint a Közösségi Bormarketing Kft. azt is sérelmezi, hogy a tárca nélkülük dolgozta ki a rendeletet, s nem vette figyelembe a szakmától érkező véleményeket.
A borászok más gondokkal is küzdenek. Ugyanis nem csak itthon, hanem egész Európában jócskán csökkent a szőlő, 6 százalékkal a bortermés az idén. Nálunk ez az arány elérte a 30 százalékot. Emiatt mindenhol emelkedni fog a bor ára. Itthon a szokásos 3,5 millió hektó helyett az idén 2 millió hektó körüli bor kerülhet a hordókba. Emiatt is emelni fogják a borászok az árat. Sőt, erre már sor is került a nagyon olcsó, műanyagpalackos kategóriában.
Varga Péter a Varga Pincészet ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy már 15-20 százalékkal kerülnek többe a nagyon olcsó – az eddig átlagosan 100-150 forintba kerülő – borok. A jobb minőségű nedű ára 8-10 százalékkal emelkedhet. Az alsó és a középső kategóriában ugorhat meg az országba importált borok mennyisége, amely elérheti akár az egymillió hektolitert is! Erre eddig soha nem volt példa az országban – írja a szabadfold.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >