Párizsiból a baromfi, felvágottból a sertés keresettebb
Még a csemegepult vezet, de az önkiszolgáló kiszerelések aránya növekszik a párizsik és felvágottak piacain. A két készítménytípus tág teret biztosít a fejlesztéseknek. Összetevőkben az egészségesebb táplálkozást tartják szem előtt a gyártók, ízekben bátran kísérleteznek, a csomagolás frissítései pedig főként az észrevehetőséget és az eligazodást szolgálják.
A párizsi és a felvágott még mindig a legnépszerűbb szendvicsalapanyagok közé tartozik, ketten együtt éves szinten több mint 50 milliárd forintos eladást produkálnak. A párizsi például a maga
27 milliárd forintjával a legnagyobb készítménykate-
gória.
Ám értékesítésük tavaly – hasonlóan a húskészítménypiac egészéhez – csökkent az előző évihez képest, tudjuk meg Szántó Zoltántól, a Pick Szeged Zrt. szenior termékmenedzserétől.
– A rendelkezésünkre álló piackutatási adatokból a párizsik esetében 4,85 százalékos, a felvágottaknál pedig 2,66 százalékos csökkenés olvasható ki mennyiségben – mondja Szántó Zoltán.
A két kategória közötti legszembetűnőbb különbség, hogy míg a párizsik között az eladásoknak mintegy kétharmadát a baromfi alapú termékek adják (melyek mögött a sertéspárizsik aránya 28-29, míg a marhapárizsiké alig több mint 5 százalékos), addig a felvágottkategóriában a sertés alapú készítmények aránya 90 százalék feletti.
Lassan erősödik az önkiszolgáló kiszerelés
Habár a csemegepultból egyelőre több termék fogy, mint önkiszolgáló formában (párizsiknál 54,5:45,5 százalék az eladások aránya a kimért javára a Pick Szeged adatai szerint, a felvágottaknál pedig kétharmad-egyharmad), az önkiszolgáló forma lassan, de feltartóztathatatlanul erősödik. Ehhez hozzájárul a csemegepulttal nem rendelkező diszkontok térnyerése is.– A párizsik szegmensében az önkiszolgáló pultok értékesítése pozitív tendenciát mutatott az utóbbi 1 évben: mennyiségben 6,6 százalékkal, értékben 1,4 százalékkal nőtt – erősíti meg Tóth Tímea Mónika, a Sága Foods Zrt. marketingvezetője. – A csemegepultos értékesítés ezzel szemben visszaesett értékben (5,5%) és mennyiségben (11%) egyaránt. Ezt figyelembe véve bővítettük portfóliónkat, és immár négy ízben (natúr, füstölt, sajtos és „pokoli tüzes”), 90 g-os kiszerelésben kínáljuk készítményeinket fogyasztóinknak. Emellett kétféle 400 g-os midi termékünk is megtalálható. A csemegepultokban 6-féle ízben érhetők el pulykahúsból készült párizsikészítményeink.
A vásárlóknak ugyanakkor a felmérések szerint több mint fele „impulzív”, sok esetben a csemegepult előtt dönt, így egyértelműen befolyásolható a csemegepult által.
– Általánosságban a vásárlók 97 százaléka hetente legalább egyszer vásárol a csemegepultból. Ezen ismérvek alapján még mindig igaz, hogy egy jó élelmiszerüzlet „motorja” a csemegepult lehet – hangsúlyozza Szántó Zoltán. – Mivel kiemelten fontos számunkra, hogy a PICK márkával a párizsikategóriában megőrizzük piacvezető pozíciónkat, illetve a felvágottak esetében tovább növekedjünk, ezért 2014 első felében erőinket a csemegepultos termékek forgalmának növelésére koncentráljuk.
Ennek érdekében számos új, eddig nem használt, PICK logóval ellátott POS-eszköz került kifejlesztésre, amelyekkel ellátták partnereiket. Tőlük számos pozitív visszajelzést kaptak.
– A kereskedelmi partnereinkkel történő szorosabb együttműködés, valamint a vásárlóink még magasabb szintű kiszolgálásának érdekében egy információs füzetet is kaptak kiemelt partnereink. Ebben számos olyan ötlet, illetve praktikus tanács került összegyűjtésre, melyek napi alkalmazásával partnereink sikeresebbé tehetik a csemegepultos üzletvitelüket – mondja Szántó Zoltán.
Vonzóbb lesz a Família
A minőség iránt igényes fogyasztóknak a cég a PICK márka alatt kínálja termékeit. A párizsik közül a legkeresettebb a PICK sertéspárizsi és a PICK Nosztalgia marhapárizsi. A felvágottak közül a legkedveltebbek az olyan hagyományos tradicionális felvágottak, mint az Olasz, Zala, Vadász és Csabai. Kiemelkedő forgalmat mutat fel még a PICK Tavaszi felvágott és a PICK uzsonnaszelet is.
Az árérzékeny fogyasztókat a Família márkanévvel ellátott termékeikkel célozzák meg, melyeket megfizethető áron, és a Pick Szeged Zrt. által garantált, állandó minőségben állítanak elő. A Família szortimentben a legnagyobb forgalmú alaptermékek szerepelnek.
– Tapasztalatunk alapján az elmúlt időszakban elsősorban az alacsony árfekvésű készítmények iránti kereslet növekedett, ezért fejlesztés is elsősorban ezen termékek körében történt. Ilyen újonnan fejlesztett termék a Família kedvenc felvágott is, melynek ízében a baconszalonna füstölt íze és a vöröshagyma dominál – nevez meg egy aktuális újdonságot a szenior termékmenedzser.
Fontos változás, hogy a közeljövőben a Família termékek arculata megváltozik. A megújítással szeretnék elérni, hogy a termékcsalád tagjai egységesebb megjelenésűek, vonzóbbak és szembetűnőbbek, a konkurenciától markánsan eltérőek legyenek.
Kutatásra alapozott megújulás a Ságánál
A Sága pulykahúsból készült termékei a teljes párizsipiacon értékben a második legnagyobb (12,2%-os) részesedést tudhatják magukénak a márkázott termékek gyártói között, informál Tóth Tímea Mónika. A cég a tavasz folyamán megújítja párizsi- és sonkakészítményeit.
– Portfóliónk megújítása előtt alapos piackutatást végeztünk, és a megkérdezettek által meghatározott fontos szempontokat figyelembe véve hoztuk létre megújult párizsikínálatunkat – ismerteti az előzményeket a marketingvezető. – A felmérésből kiderült, hogy a vásárlási döntésben az elsődleges szerepet a friss kinézet és az ízesítés játsszák, ezt követően pedig az ár, a húsminőség (típus, tartalom) és a megbízható márka befolyásolják a választást. A megkérdezettek kifejezetten örültek annak, hogy a Sága párizsik pulykahúsból készülnek, mert a pulykát alacsony zsírtartalma miatt egészségesebb húsnak tartják.
A Sága pulykapárizsik a piaci átlagnál lényegesen magasabb, 60-65 százalékos hústartalommal rendelkeznek. Minden készítmény hozzáadott szója nélkül készül, és gluténmentes, a sajtos ízt kivéve pedig laktózt sem tartalmaznak.
– A receptúra minőségi átalakítása mellett csomagolóanyagaink is megújulnak: az új csomagolás letisztult, színes eleganciája megkönnyíti vásárlóinknak a változatos ízek közötti eligazodást – teszi hozzá Tóth Tímea Mónika.
Ezzel egy időben megújítják népszerű sonkakészítményeik csomagolását is. Új külsőt kap a kétféle ízben elérhető pulykamellsonka és a Selyemsonka termékcsalád, amely bővül egy paprikás ízzel is. A csomagolás különlegessége, hogy változatos szendvicskészítési ötleteket mutatnak be rajtuk a vásárlóiknak.
A megújulást POS és eladáshelyi ösztönző anyagok kihelyezésével, ingyenes termékmintákkal, sajtómegjelenésekkel, rádiókampánnyal és fogyasztói nyereményjátékkal népszerűsítik májustól.
Felvágottak és párizsik széles választéka
A párizsik és felvágottak a ZIMBO Kft. termékstruk-
túrájában is jelentős szerepet képviselnek: tavaly e két termékcsoport a cég teljes értékesítésének jelentős hányadát jelentette.
– Az elmúlt évek során párizsi- és felvágotttermékek sokaságát fejlesztettük ki – idézi fel Kováts Tamás kereskedelmi igazgató. – A kiszerelések sokrétűségét jelzi, hogy a termékek között mind a szeletelt variánsok, mind a rúdáruk megtalálhatóak, melyek közül a legnagyobb forgalmúak: Bécsi, Fokhagymás, Olasz, Soproni, Zala felvágottak, illetve a Marha, Sertés, Tavaszi, Borjú, Uborkás és Delikát párizsi. Az utóbbi években az a tendencia érvényesül, hogy az önkiszolgálós szeletelt kiszerelések forgalma nő a rúdáruk forgalmához képest.
A ZIMBO Kft. felvágott-készítményeiből a Bécsi felvágott, Fokhagymás felvágott és Marhapárizsi váltak be a legjobban, tudjuk meg Kováts Tamástól. Különleges fűszerezésük és magas hústartalmuk miatt a fogyasztók nagy előszeretettel vásárolják. A márkakommunikációt segítik a rendszeresen, így a közeljövőben is megjelenő külön kiadványaik, amelyeket a szaklapokhoz mellékelnek, így nyújtva folyamatos tájékoztatást vásárlóik részére.
– A kiadvány új számában, igaz, nem felvágott-, illetve párizsikategóriában, de ismét újdonságokkal rukkolunk ki – informálja lapunkat Kováts Tamás.
Megújult az Arany Pulyka
A KAISER FOOD Kft. számára is fontos a két kategória. Tavaly jelentős forgalomnövekedést értek el ezekkel a termékeikkel, és idén is nagy hangsúlyt helyeznek rájuk. A csemegepultos és önkiszolgáló termékek esetében két irányban építik a palettát: egyrészről az első áras, másrészről a magasabb árú, minőségben többet ígérő termékek körében is igyekeznek tovább javítani pozícióikon.
– A gluténmentes termékek az egészségtudatos életmód kapcsán igen nagy szerepet játszanak a mindennapi életben. Ennek kapcsán mi is törekszünk ennek az iránynak a bevezetésére és fenntartására – beszél az innovációs munkájuk egyik fontos irányáról Benkő András, a KAISER FOOD Kft. belföldi értékesítési vezetője.
Saját eladásaikban a párizsik között a kereslet a csemegepultos termékek felé tolódik, amihez hozzájárul, hogy a kategóriában erős a kereskedelmi márkák szerepe, amelyben a cég aktívan részt vállal.
– Arany Pulyka termékcsaládunk megújult a tavasz folyamán: finomabb íz, magasabb hústartalom, új csomagolás várja a fogyasztóinkat – tájékoztat Benkő András. – Még az idén innovációt tervezünk sertéskategóriában is. Arra törekszünk, hogyha megújult sertéspárizsinkat a fogyasztók vakteszten összehasonlítják a legnagyobb konkurensekkel, a miénk legyen a leginkább kedvelt változat.
Az Arany Pulyka párizsik megújulásához az év folyamán különböző kereskedelmi promóciókat társítanak majd, illetve további fejlesztéseken is dolgoznak, amelyekkel már ebben az évben előrukkolnak, ígéri Benkő András.
A Kaiser fogyasztói promóciójában, amely május 2-án indul, és a „Kaiser: Fenséges Nyereményjáték a Császártól” nevet viseli, nemcsak az Arany Pulyka párizsi, hanem az összes önkiszolgáló kiszerelésű párizsi, felvágott részt vesz. A Kaiser márka erősítését célzó promócióhoz óriásplakátos megjelenést társítanak, wobblereket helyeznek ki, a termékek pedig akciós matricát kapnak. A nyereményjátékot hirdetésekkel, rádiós spotokkal reklámozzák.
Matekozni hív
a Kométa
A Kométa 99 Zrt. portfóliójából a Mindennap finom! „kockás” felvágottjai piacvezetők, és a Harmónia párizsicsalád eladása is folyamatosan növekszik, tudjuk meg Bódi Krisztinától, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatójától.
– Mivel ezen termékeink a kategóriának a magasabb árszegmensében foglalnak helyet, így ez duplán pozitív hír, hiszen azt igazolja, hogy a Kométa által képviselt magas minőséget is szívesen választják a fogyasztók – húzza alá.
A szeletelt termékeknél változatos kiszereléseket találni a piacon. A Kométa 99 a Mindennap finom szeletelt termékek csomagolásán kiemelten jeleníti meg a töltősúlyt és a csomagban található szeletek számát, hogy segítse vásárlóit a tájékozódásban.
– Újításunk a párizsikategóriában a Harmónia Olivabogyós párizsi, mely szép sikereket tudhat magáénak, főként a különleges ízek kedvelői választják – jelzi Bódi Krisztina. – Jelenleg fut egy kampányunk „Ön kimatekozta már?” szlogennel, amelyben a tudatos vásárlást szeretnénk hirdetni, felhívva a vevők figyelmét, hogy nézzék meg pontosan, mit rejt a csomagolás töltősúlyban, szeletben, beltartalomban, és ezek figyelembevételével válasszanak.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >