Parfüm- és játékreklámból láthattuk a legtöbbet a tévében
Tíz százalékkal több volt a hirdetés advent három hetében az év előző időszakához képest, a gyermekek pedig napi 15-20 tévéreklámot néznek átlagosan naponta – állapítható meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság műsorelemzőinek legfrissebb tanulmányából.
A hatóság műsorelemzői az M1, M2, Duna TV, RTL Klub, TV2 és Viasat3 csatornák november 21–december 11. közötti időszakban tapasztalható reklámozási gyakorlatát vizsgálták az idei év előző időszakaihoz képest. December első két hetében a naponta átlagosan vetített reklámok száma közel 10 százalékos emelkedést mutatott a szeptemberi átlag napi 1500 hirdetéshez képest, és összességében elérte a napi 1637 szpotot.
A hat adón a negyedik negyedévben összesen mintegy 30 ezer darabbal több hirdetést vetítettek az első negyedévhez képest. A tanulmány szerint a vizsgált adventi időszakban naponta átlagosan 16 percnyi reklámot néztek a 18-49 év közötti tévézők, a kiskorúak pedig 7-8 percet (mintegy 15-20 reklámot).
Célvizsgálat elemezte a kiskorúakhoz könnyen eljutó reklámokat a tévék hétvégi gyermeksávjaiban is. Kiderült, hogy a 866 reklám kétharmada játékot népszerűsített a gyermekműsorok környezetében. A legtöbb hirdetést ebben a sávban a TV2 tette közzé, 704 darabot, az RTL Klub ennek hatodát, 125 szpotot. A Viasat3, ill. a közszolgálati adók elenyésző számban adtak teret a gyermekműsorok körüli reklámoknak. Előfordult, hogy a műsorszám szereplőit az azt megelőző szpotban megvásárolható játékként hirdették.
Az első mintahéten vetített, kifejezetten az ünnepekre készült reklámok még csak egyötödét alkották a közzétett új hirdetéseknek. A korai „belépők” a karácsonyi csengőhangoktól kezdve a hipermarketek ünnepi kínálatán keresztül az ünnepi élelmiszertermékekig terjedtek. A második héten közel egynegyedük utalt a karácsonyra. Az áruházak mellett megjelentek a többfunkciós mobiltelefonok, az édességek, egy-egy cd és könyv is. A harmadik héten az új szpotok közel egyharmada volt ünnepi vonatkozású, amelyeket továbbra is az áruházak, hipermarketek domináltak.
Az árucikkek közül az illatszerek és a játékok reklámjainak darabszáma vezetett 730, illetve 707 darabbal a vizsgált időszakban. Az év más időszakaihoz képest a háztartási kisgépeket és a szórakoztató elektronikai cikkeket népszerűsítették leginkább adventkor: az éves reklámmennyiségük 43 százaléka, illetve 29 százaléka ekkor került adásba. A könyvek és dvd-k előfordulása alig haladta meg az éves megjelenésszámuk alapján várható átlagot. A hitel- és kölcsönhirdetéseknek mindössze másfél százaléka tartalmazott karácsonyi motívumokat – írja a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >