Papírdominancia a magyar csomagolásban

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 08. 26. 21:19

Az elhúzódó válság, az alapanyagár-növekedés és a termékdíj-szabályozás bizonytalanságai ellenére előre tekint a hazai csomagolóipar. Többen a fejlesztések, beruházások, innovatív megoldások bevezetésében, valamint a külpiaci lehetőségek felkutatásában látják a kilábalás lehetőségét.

Sigray

A világ hullámkarton-termelése az elmúlt 10 évben körülbelül 50 százalékkal nőtt. A növekedés mértéke egyenlőtlen, míg Ázsiában 134, Európában 28 százalékos a növekedés, addig Észak-Amerikában 8 százalékos csökkenés figyelhető meg – kezdi a papír alapú csomagolási piac nemzetközi trendjeinek bemutatását Sigray Mária, a Rondo Kft. ügyvezetője.

2011-ben az előző évhez képest a növekedés mértéke átlagosan 5 százalék. Ez az érték azonban ismét nagy szórást takar, hiszen Európában 2, Kínában 14 százalék. A fejlett nyugat-európai országokban – elsősorban az ipar kitelepülése miatt – a termelés csökkent. Vállalatcsoportok fuzionáltak, és sor került néhány termelőüzem bezárására is.

Ezzel a világtrenddel szemben a Rondo legutolsó fejlesztését – üzem- és raktárbővítés mintegy 2 milliárd forint értékben – éppen a válság idején hajtotta végre. Határozottan jelezve és bizonyítva ügyfeleik és dolgozóik felé, hogy a Rondo hosszú távra tervez, és hosszú távon biztosítja a minőségi gyártást, a gyors szállítási határidőt és a jó ár-érték arányt.

Elé menni a megrendelésnek

– Van igény az újdonságokra, ötletes konstrukciókra, hiszen a piacon hatalmas a verseny, és minden gyártó értékesíteni akarja a termékét. Vannak, akik belátják, hogy érdemes többet áldozni a külcsínre, a folyamatos megújulásra, a másik oldalon viszont mindig ott állnak a konzervatívabb megoldások is – vallja Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója, aki kiemelte, hogy nemzetközi cégcsoport tagjaként sok tapasztalatuk van a kialakuló trendekről és a piaci viszonyokról világviszonylatban is. Nem érzékeltek visszaesést a megrendelések terén, de ezért sokat is tesznek, felméréseket végeznek, folyamatosan feltérképezik az igényeket és a lehetőségeket. Azt tapasztalták, hogy ahol az életszínvonal magasabb, a márkagyártók nyugodt szívvel bevethetnek POS-promóciókat az év bármely szakaszában, míg itthon ezek az értékesítés-ösztönzési megoldások igazán csak a kiemelt szezonokban érik el a kívánt hatást.

– Az elhúzódó válság hatására a piac a legtöbb csomagolásnál az ár csökkentését igényli, ami egy bizonyos szintig megoldható minden paraméter aprólékos optimalizálásával. Egy szinten túl viszont ez a csomagolás – és ezáltal a komplett termék – minőségének romlását eredményezi – teszi hozzá Katona Iván, az Sz.Variáns Csomagolástechnika Kft. értékesítési vezetője.

A gyártásnál az ofszetnyomtatástól kezdve a felületnemesítésen át egészen a dobozragasztó gépsorig minden technológia az Sz.Variáns rendelkezésére áll. Ezen kívül formatervező szakemberek és modellkészítő plotter teszi lehetővé, hogy már a csomagolás fejlesztésével is megrendelőik rendelkezésére álljanak.

– Újdonság, hogy FSC, PEFC tanúsítvánnyal rendelkező csomagolásokat szállíthatunk megrendelőinknek. Tervezzük a dobozragasztó gépünk bővítését, valamint a stancszerszám-készítéshez egy új gép beszerzését. Külföldi megrendelőink körének bővítése érdekében szeptember 25–27. között Nürnbergben a Fachpack csomagolási szakkiállításon mutatkozunk be – sorolja terveiket Katona Iván.

Ügyfeleik elsősorban Magyarországon termelő, magyar tulajdonú vállalatok, így az ő igényeik megismerése a legfontosabb. Jelentős eltérést a külföldi és hazai megrendelések között a mennyiségek területén tapasztalnak, ezért többnyire olyan nemzetközi újítást alkalmaznak, amelyek megfelelnek az itthoni üzemnagyság esetén is.

Prémium terméknek
prémium a ruhája is

Kettős piaci vonulatot figyelnek meg a hazai piacon. Egyrészt azon termékeknél, ahol erős az árverseny, ott a csomagolóeszköz ára a legfontosabb. Itt csak olyan fejlesztést érdemes végrehajtani, ami a gyártás gazdaságosságát javítja. Másfelől a magas hozzáadott értékű prémium termékeknél fontosabb a kreatív fejlesztés, új formákra, nemes alapanyagokra, új nyomdai technológiákra van igény.

–Tervezéskor mindig pontosan ismerni kell a csomagolóeszköz majdani felhasználási körülményeit, hiszen a lehetséges megoldások árai jelentős eltéréseket mutathatnak. Ha az a cél, hogy csak addig tartson ki a doboz, amíg az árut a polcra kihelyezik, akkor olcsóbb megoldás is választható, mintha ugyanezt a terméket hosszabb tárolási idő után, esetleg egy messzi elosztóhelyről feltöltve szállítják ki az eladás helyére. Más-más megoldások választhatók, ha egymásra rakva kívánja a gyártó a termékeket a polcra vagy a padlóra kihelyezni – jegyzi meg Bárdi Róbert, a Dunapack Kft. budapesti és dunaújvárosi gyárának értékesítési igazgatója.

Hullámpapírlemezből készült gyűjtő-, szállító- és árukínáló csomagolási megoldásaikkal maximálisan igazodnak vevőik – akiknek közel 80 százaléka az FMCG-szektorból kerül ki – elvárásaihoz. A Dunapack Kft. piacvezetőként a technológiai lehetőségek legszélesebb tárházát kínálja. 2012-ben új és szinttartó, modernizálási projekteket hajtanak végre, tovább szélesítve ezzel a ragasztási és nyomtatási kapacitásukat, elsősorban az árukínáló dobozok gyártásához.

Papír a jelen és a jövő

A szakemberek egyetértenek abban, hogy a papír alapú csomagolóanyagoknak van jövője, hiszen olcsóbb megoldást képviselnek „tartós” társaiknál, a másik oldalon pedig visszaforgatható anyagként jelennek meg a piacon, amely a környezetvédelem szempontjából kiemelkedően fontos.
A gyártás nem terheli a környezetet, hiszen természetes alapanyagokat használnak és 100 százalékban újrahasznosítható a végtermék. A gyártás gyors, rugalmasan tud alkalmazkodni az egyedi igényekhez.
A lebomlási idő – szemben a műanyag csomagolással – rövid időt vesz igénybe, így a recycling teljes folyamata áttekinthető. Higiéniai és marketingszempontok alapján is a hullámkartonnak vezető szerepe van.

– Minden csomagolás más és más, de az elvárások azonosak: legyen erős, stabil, jól kezelhető és legyen szép is, hogy a termék eladását ösztönözze. Ezeknek az elvárásoknak a Rondo sikeresen eleget tesz, ügyfelei az FMCG-szektor meghatározó szereplői, valamint az IKEA nemzetközi hálózatával több mint 15 éve töretlen a kapcsolat – hangsúlyozza Sigray Mária.

A Rondo közel 20 éve a magyar piac meghatározó szereplője. Az 1994-ben készült zöldmezős beruházásnak és a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően a cég a csomagolóiparban a legmagasabb műszaki színvonalat képviseli. Eredményes üzletpolitikával sikerült ebben az évben a termelést és eladást jelentősen megnövelniük, így a recesszióban történt beruházás jó döntés volt és meghozza eredményét.

Az élelmiszerszektorban különösen létfontosságú, hogy engedélyezetlen anyagokból származó nem kívánt anyagmaradványok ne kerülhessenek a csomagolás és a displayek anyagába.

– Az STI Group által alkalmazott intézkedésekkel, a folyamatok kezdetétől a végéig migráció-ártalmatlan anyagok használatával a jövőben mindez megelőzhető. Legújabb fejlesztésünk nemcsak az élelmiszer-ipari megrendelők számára kedvező. A fenntartható megoldás lehetőséget kínál mind a vonzó kivitelezésre, mind a konvencionális festék- és bevonatrendszerek alkalmazására – mondja Kolozsvári György.

A Dunapack közel 100 százalékban újrahasznosított papírból készült hullámtermékeinek fejlesztésekor elsődleges szempont a környezet kímélése és a minőség javítása érdekében a gazdaságilag elérhető lehető legmagasabb technológiai színvonal alkalmazása. Vevőik logisztikai munkáját segítendő a Dunapack rakatoptimalizáló számítógépes programot használ.
Ez egy csomagolástervezést segítő szoftver, amelynek segítségével eleve olyan méretű dobozokat tudnak tervezni, amelyek a legoptimálisabban rakatolhatók fel a kért raklapméretre. Ez maximális helykihasználtságot biztosít a szállítóeszközökön és a raktárakban egyaránt, ezáltal is növelve a költséghatékonyságot.

– Korszerű tervezőszoftverekkel a megrendelővel közösen alakítjuk ki azt a csomagolást, amely a legkevésbé terheli a környezetet, de biztosítja az árunak a szükséges védelmet, hozzájárul a sikeres piacra lépéshez, illetve segíti az értékesítést és forgalomnövekedését – emeli ki Bárdi Róbert.

Bizonytalan raklaphelyzet

A raklappiac az ez évi szabályozás következtében radikálisan átalakult. A szabályozás célja egyértelmű: minél kevesebb facsomagolási hulladék keletkezzen, de a piacot érzékenyen érintette a változás. Az egyutas raklapok piaca beszűkült, mivel minden raklapra termékdíjat kell felszámolni a gyártónak, aminek mértéke 20 Ft/kg, vagyis egy 20 kg-os raklap esetében 400 forint raklaponként, amire még rájön az áfa. Azok maradtak csak meg az egyutas raklapoknál, akik átvállalási szerződést kötnek a gyártóval, vagyis ha az árujukat és ezzel együtt a raklapjaik nagy részét külföldre szállítják, és így nem lesz termékdíj-fizetési kötelezettségük.

– Ez az átrendeződés hátrányosan érinti az egész gyártó szektort, mivel az egyutas raklapok gyengébb minőségű, esetleg osztályos fűrészáruból készülnek, a teherbírásuk sem akkora, mint a több utas raklapoké, de az áruk is kedvezőbb. Ha a kereslet elmarad ezen termékek iránt, az a többutas, első osztályú raklapok árát is emelni fogja – magyarázza a kialakult helyzet összefüggéseit Polgár Ferenc,
a P&P Budafok Kft. ügyvezetője.

Az egyutas raklapok­ ára a termékdíjjal együtt magasabb, mint a többutas raklapok ára termékdíj nélkül, vagyis csak használt többutas (tipikusan a szürke­ EUR) raklapon érdemes szállítani, ami viszont hiánycikk. Az új, világos EUR raklapra a gyártónak meg kell fizetni a termékdíjat, így az ára magasabb. A piac válasza minderre a hamis, használt EUR raklapok számának megemelkedése, amelyek vagy hazai gyártásúak, vagy a környező országok, Szlovákia, Ukrajna jeleivel ellátott raklapok.

Összességében tehát nagy átalakulás zajlik a hazai rakodólappiacon, amelynek hatásaként jelenleg több probléma is érzékelhető. A piac szereplői azonban bíznak abban, hogy az átrendeződés után kialakulnak azok a struktúrák, és megtörténnek azon törvényi szabálymódosítások, amelyek kiszámíthatóvá és követhetővé teszik a piacot a szereplők számára.

Kátai I.

Kapcsolódó cikkeink