Óvatosan költekezünk: a fogyasztók 43%-a tart attól, hogy az anyagi helyzete romlani fog
Bár a megélhetési költségek miatti aggodalmak enyhültek, a fogyasztók továbbra is bíznak abban, hogy az alapvető fogyasztói cikkek ára mérséklődik.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/06/money-g9b5ac10aa_640-300x194.jpg)
Színre lépett az MI, javítva a vásárlás élményét
A folyamatosan növekvő inflációs nyomás nemcsak a fogyasztói trendeket rendezi át, de egyes igényeket is felerősít. Megváltoztak a kiskereskedőkkel szembeni elvárások és a generatív MI a vásárlás terén is egyre kiemeltebb szerephez jut – derül ki a Capgemini Research Institute legfrissebb kutatásából.
Tájékoztatást várunk, cserébe márkahűséget adunk
A fogyasztóknak jelenleg 43%-a tart attól, hogy a megélhetési költségek tovább emelkednek, amely arány mérséklődést mutat az egy évvel ezelőtti 80%-hoz képest. Az aggodalom csökkenése ugyanakkor erősödő igényeket is magával hozott. A fogyasztók egyrészt elvárják, hogy a kiskereskedők figyelmeztessék őket az árak termékméret- vagy termékminőség-csökkentéssel történő bújtatott emelésére. A zsugorinflációról a vásárlók 65%-a szeretne tájékoztatás kapni egy-egy bevásárlás alkalmával. Cserébe nem mást, mint a márka vagy termék iránti lojalitást adják, hiszen a fogyasztók 73%-a állította: ha az adott brand átsegíti őt ezen a nehéz időszakon, később is szívesen választja az ő termékeiket.
„Bár a fogyasztók aggodalmai enyhültek az idén, továbbra is óvatosak a költekezéssel kapcsolatban és vagy nem akarnak, vagy nem tudnak többet költeni. A kiskereskedők számára létfontosságú, hogy átalakítsák működésüket, átengedve a költségelőnyöket a fogyasztóknak, akik egyre szelektívebben választanak termékeket és márkákat” – nyilatkozta Lindsey Mazza, a Capgemini csoport globális kiskereskedelmi vezetője. „A kiskereskedőknek újra kell gondolniuk a működési stratégiákat, és olyan innovatív megoldásokat kell alkalmazniuk, mint például a mesterséges intelligencia, az automatizálás és az okoseszközök (Internet of Things, IoT) használata.”
Színre lépett az MI, javítva a vásárlás élményét
Lassan nem marad a mindennapoknak olyan területe, ahol a mesterséges intelligencia ne ütné fel a fejét. Így van ez a vásárlások terepén is, ahova egyre gyakrabban vonják be az MI-t: a fogyasztók 72%-a felismeri annak jelentőségét a vásárlás során. Sőt, a fogyasztók egyötöde ténylegesen is használta már azt vásárlás közben. A tapasztalatok pozitívak: az MI-t használó fogyasztók több, mint fele szerint a generatív MI-eszközök jelentősen javították a vásárlói élményt. Ugyanakkor a bizalom nem maradéktalan: a fogyasztók közel kétharmada aggódik amiatt, hogy a generatív MI hamis vagy félrevezető ajánlásokat, értékeléseket készít. Az aggályok ellenére a mesterséges intelligencia ugyanakkor a kiskereskedők működési hatékonyságát is javíthatja. A kiskereskedelmi szervezetek közül tízből majdnem nyolc azt állítja, hogy a generatív MI használata segíthet a belső folyamataik javításában és hatékonyabbá teheti létesítményeik karbantartását.
Adunk az influenszerek szavára
A mesterséges intelligencia vásárlások során tapasztalt térnyerése ellenére az influenszerek befolyásoló szerepe továbbra is markáns. A közösségi médián keresztül vásárló fogyasztók több, mint fele kér vásárlási tanácsot az influenszerektől, arra alapozva, hogy ők alapos elemzésnek vetik alá a vásárlás előtt felmerülő tényezőket, kérdéseket. Ugyanakkor a közösségi médián keresztül vásárló fogyasztók hasonló arányban keresik az influenszereket kedvezmények és akciók reményében is.
Ezt várjuk vásárlókként: fenntarthatóság és szemléletformálás
A fogyasztók nemcsak azt várják a kiskereskedőktől, hogy a termékeket kedvező áron, megfelelő minőségben tegyék elérhetővé, de átláthatóságot is követelnek tőlük a fenntarthatóság terén. Mint kiderült, a fogyasztók több, mint fele nem bízik a vállalatok fenntarthatósági állításaiban. Ha a fogyasztók átfogó tájékoztatást kapnának egy termék környezeti hatásáról, a többség azt állítja, hogy átállnának a környezetkímélőbb alternatívára. Ugyanakkor a fogyasztók 63%-a szeretné, ha a márkák aktív szerepet játszanának a fenntartható termékekkel kapcsolatos szemléletformálásban. Azért, hogy minél szélesebb körű információval rendelkezhessünk a termékek fenntarthatóságáról, a megkérdezettek csaknem fele támogatja, hogy a termékek csomagolásán címkéket és beolvasható QR-kódokat helyezzenek el, amelyek részletes jellemzőket tartalmaznak a termék szén-dioxid-kibocsátására, a vízlábnyomra és a termék újrahasznosíthatóságára vonatkozóan.
Módszertan
A Capgemini Kutatóintézet 11 681, 18 év feletti fogyasztót kérdezett meg Észak-Amerika, Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség 11 országában. Az átfogó felmérésre 2023 októbere és novembere folyamán került sor.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU 200 milliárd eurós beruházást mozgósít a mesterséges intelligencia fejlesztésére
Az Európai Bizottság elindította az InvestAI nevű kezdeményezést, amelynek keretében…
Tovább olvasom >A fogászat jelene és jövője: riasztó adatok és új technológiai áttörések
Hazánk és más országok fogászati állapota aggodalomra ad okot, mivel…
Tovább olvasom >Új kereskedelmi célú kijelző-megoldásokat mutatott be a Samsung az ISE 2025 kiállításon
A Samsung a barcelonai ISE (Integrated System Europe) 2025 kiállításon…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >