Óvatos optimizmus a turizmusban: májusban javult a konjunktúra, de még mindig mínuszban az ágazat
2025 májusában enyhe javulásról számoltak be a turisztikai vállalkozások: a Turizmus Konjunktúra Index (TKI) értéke -3 ponton állt, ami ugyan továbbra is negatív tartományban van, de javulást jelent az áprilisi -8 ponthoz képest. A -100 és +100 közötti skálán mért index értéke így közelebb került a semleges zónához, bár még 7 ponttal elmarad a tavalyi év azonos időszakához képest.
Vegyes teljesítmény az alszektorokban
A három vizsgált turisztikai alszektor eltérően teljesített:
-
A szálláshely-szolgáltatásban 5 ponttal -7 pontra csökkent az index,
-
a vendéglátásban 7 ponttal javulva -2 pontra került,
-
míg az egyéb turisztikai szektor 0 pontra javult az előző havi -5 pontról.
Az elmúlt egy évben azonban az összkép inkább romló: a szálláshely-szolgáltatók indexe 10 ponttal, az egyéb turisztikai szektoré 13 ponttal esett vissza, míg a vendéglátás stagnált.
Jobban teljesít, mint más szektorok
Érdekesség, hogy a TKI májusi értéke meghaladta az EU-nak készített GKI-szolgáltatói konjunktúraindexet (-8 pont), a nemzetgazdasági átlagot képviselő üzleti bizalmi indexet (-14 pont), valamint az ipar (-14 pont), építőipar (-27 pont) és a kereskedelem (-25 pont) értékeit is.
Foglalkoztatás: óvatos derűlátás
A foglalkoztatási várakozás indexe a turizmusban májusban +9 ponton állt, ami jobb eredmény, mint a szolgáltatói szektor átlaga (0 pont) vagy a nemzetgazdasági átlag (-3 pont). A turizmus e tekintetben a kereskedelemmel (10 pont) versenyképesen teljesít, és megelőzi az építőipart (-9 pont) és az ipart (-5 pont).
Nőnek az árak és a költségek
A turisztikai cégek 70%-a árnövekedésről számolt be az elmúlt három hónapban, 26%-uk nem változtatott, míg csak 4% csökkentett árain. Az átlagos áremelkedés 7% volt, ami meghaladja az áprilisi szintet.
A működési költségek még gyorsabban emelkedtek: 66% jelzett költségnövekedést, 32% stagnálást, míg csökkenésről csak 2% számolt be. Az átlagos költségnövekedés 15%-os, ami szintén magasabb, mint áprilisban.
Mérőszám a turizmus hőmérőjeként
A TKI-t a VIMOSZ, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány és a GKI Gazdaságkutató Zrt. közösen publikálja, havi rendszerességgel. A cél, hogy naprakész képet adjanak a turisztikai vállalkozások várakozásairól, így segítve a szakmai és döntéshozói munkát.
Kapcsolódó cikkeink
Magyar lány a fesztivál 11 milliomodik látogatója
Egy Ománban élő magyar lány lett a Sziget fesztivál történetének…
Tovább olvasom >Balatoni Turizmus Szövetség: ideje komolyan venni az úszástudás fontosságát!
Ideje komolyan venni az úszástudás fontosságát – figyelmeztetett a Balaton-átúszás…
Tovább olvasom >Balaton vs. horvát tengerpart: hol éri meg jobban dolgozni 2025 nyarán?
Miközben a balatoni szezonmunkák többsége nettó 2 000–2 800 forintos…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >