Otthoni is a minőségi bort fogyasztjuk
Bort továbbra is diszkontokban és hipermarketekben vásárolunk, ugyanakkor nőtt a szupermarketek szerepe is e piacon.
A magyarok ötöde legalább hetente egyszer, de néha többször
is fogyaszt bort – állapítja meg a GfK Hungária Étkezési szokások felmérése. A
megkérdezés eredményei szerint egyre több fogyasztót vonz a hazánkban jelentős
hagyományokkal rendelkező ital, fokozatosan növekszik a borok kedveltsége. Míg
2005-ben a lakosság 41 százaléka, addig 2007-ben már csak 38 százaléka
nyilatkozott úgy, hogy soha nem fogyaszt bort.
2006-ban 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztásra
megvásárolt bormennyiség – derült ki a GfK Hungária Háztartáspanel méréseiből.
A tavalyi évben az alkoholos italok közül sörből 5 százalékkal, égetett szeszes
italokból 14 százalékkal, míg borból tehát 13 százalékkal több fogyott, mint az
azt megelőző évben. Magyarországon bort egyre több háztartás vásárol egyre
gyakrabban.
A mennyiségi növekedés 16 százalékos értékbeli
forgalombővüléssel párosult, ami mögött a literenként átlagosan 3 százalékkal
dráguló árak állnak. A borpiac fokozatos átrendeződését mutatja, hogy miközben
a minőségi borok ára 10 százalékkal emelkedett, addig a mennyiségi piacnak még
mindig valamivel több mint 40 százalékát adó asztali borok ára 6 százalékkal
csökkent. Mindazonáltal 2006-ban az azt megelőző évhez képest kevesebb
háztartás válogatott az asztali borkínálatból, míg a minőségi bort vásárlók
száma nőtt.
A természetes cukortartalom alapján megkülönböztetett bortípusok
közül egyedül a száraz borokból megvásárolt mennyiség csökkent minimális
mértékben. E jelenség mögött okként meghúzódhat az a tény, miszerint ebből a
bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minőségű, ámde egyre drágább
fajták közül válogatottak. Az átlagárakkal kapcsolatban elmondható, hogy
2006-ban éves szinten 14 százalékkal kellett többet fizetni a kasszánál egy
liter száraz borért, mint az azt megelőző évben.
Továbbra is a félédes fajták közkedveltsége jellemző, ám az
elfogyasztott mennyiséget illetően egyre előkelőbb helyet foglalnak el az édes
borok is. Félszáraz borokból 12 százalékkal fogyott több a tavalyi évben mint
egy évvel korábban.
1. táblázat A mennyiségi borpiac cukortartalom alapján
osztályozott típusonkénti megoszlása (az adatok százalékban kifejezve)
2005 |
2006 |
|
Édes |
7 |
10 |
Félédes |
50 |
53 |
Félszáraz |
9 |
9 |
Száraz |
33 |
28 |
Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel
A bor beszerzésének lehetséges helyszínei közül továbbra is
a diszkontok és hipermarketek vezetnek a megvásárolt mennyiségeket tekintve. Új
fejlemény ugyanakkor, hogy 2006-ban jelentősen – mintegy 50 százalékkal
növekedett – a szupermarketekben beszerzett bormennyiség. E komoly emelkedést
elsősorban a minőségi borok eladásában bekövetkezett növekedés generálta. Ezzel
szemben negatív változást tapasztaltak a kutatók a közvetlenül a kistermelőktől
vásárolt borok piacán, ahol ötödével esett vissza a megvásárolt bor mennyisége.
2. Táblázat Az egyes értékesítési csatornák mennyiségi
részesedése a hazai borpiacból (az adatok százalékban kifejezve)
2005 |
2006 |
|
Hipermarket |
25 |
24 |
Szupermarket |
9 |
13 |
Diszkont |
30 |
29 |
Cash&Carry |
3 |
4 |
Kisboltok |
19 |
20 |
Kistermelők |
9 |
6 |
Egyéb |
5 |
4 |
Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >