Otthoni is a minőségi bort fogyasztjuk

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 08. 16. 00:00

Bort továbbra is diszkontokban és hipermarketekben vásárolunk, ugyanakkor nőtt a szupermarketek szerepe is e piacon.

 A magyarok ötöde legalább hetente egyszer, de néha többször
is fogyaszt bort – állapítja meg a GfK Hungária Étkezési szokások felmérése. A
megkérdezés eredményei szerint egyre több fogyasztót vonz a hazánkban jelentős
hagyományokkal rendelkező ital, fokozatosan növekszik a borok kedveltsége. Míg
2005-ben a lakosság 41 százaléka, addig 2007-ben már csak 38 százaléka
nyilatkozott úgy, hogy soha nem fogyaszt bort.
2006-ban 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztásra
megvásárolt bormennyiség – derült ki a GfK Hungária Háztartáspanel méréseiből.
A tavalyi évben az alkoholos italok közül sörből 5 százalékkal, égetett szeszes
italokból 14 százalékkal, míg borból tehát 13 százalékkal több fogyott, mint az
azt megelőző évben. Magyarországon bort egyre több háztartás vásárol egyre
gyakrabban.
A mennyiségi növekedés 16 százalékos értékbeli
forgalombővüléssel párosult, ami mögött a literenként átlagosan 3 százalékkal
dráguló árak állnak. A borpiac fokozatos átrendeződését mutatja, hogy miközben
a minőségi borok ára 10 százalékkal emelkedett, addig a mennyiségi piacnak még
mindig valamivel több mint 40 százalékát adó asztali borok ára 6 százalékkal
csökkent. Mindazonáltal 2006-ban az azt megelőző évhez képest kevesebb
háztartás válogatott az asztali borkínálatból, míg a minőségi bort vásárlók
száma nőtt.
A természetes cukortartalom alapján megkülönböztetett bortípusok
közül egyedül a száraz borokból megvásárolt mennyiség csökkent minimális
mértékben. E jelenség mögött okként meghúzódhat az a tény, miszerint ebből a
bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minőségű, ámde egyre drágább
fajták közül válogatottak. Az átlagárakkal kapcsolatban elmondható, hogy
2006-ban éves szinten 14 százalékkal kellett többet fizetni a kasszánál egy
liter száraz borért, mint az azt megelőző évben.
Továbbra is a félédes fajták közkedveltsége jellemző, ám az
elfogyasztott mennyiséget illetően egyre előkelőbb helyet foglalnak el az édes
borok is. Félszáraz borokból 12 százalékkal fogyott több a tavalyi évben mint
egy évvel korábban. 

1. táblázat A mennyiségi borpiac cukortartalom alapján
osztályozott típusonkénti megoszlása (az adatok százalékban kifejezve)

2005

2006

Édes

7

10

Félédes

50

53

Félszáraz

9

9

Száraz

33

28

Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel

 A bor beszerzésének lehetséges helyszínei közül továbbra is
a diszkontok és hipermarketek vezetnek a megvásárolt mennyiségeket tekintve. Új
fejlemény ugyanakkor, hogy 2006-ban jelentősen – mintegy 50 százalékkal
növekedett – a szupermarketekben beszerzett bormennyiség. E komoly emelkedést
elsősorban a minőségi borok eladásában bekövetkezett növekedés generálta. Ezzel
szemben negatív változást tapasztaltak a kutatók a közvetlenül a kistermelőktől
vásárolt borok piacán, ahol ötödével esett vissza a megvásárolt bor mennyisége.

2. Táblázat Az egyes értékesítési csatornák mennyiségi
részesedése a hazai borpiacból (az adatok százalékban kifejezve)

2005

2006

Hipermarket

25

24

Szupermarket

9

13

Diszkont

30

29

Cash&Carry

3

4

Kisboltok

19

20

Kistermelők

9

6

Egyéb

5

4

Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel

 

Kapcsolódó cikkeink