Otthon főz a magyar fiatal – nem trendi a gyorsétterem
A magyar fiatalok többsége ritkán vagy egyáltalán nem jár gyorsétterembe, inkább az otthoni főzést részesíti előnyben – derül ki a Mathias Corvinus Collegium Ifjúságkutató Intézetének 2025 januárjában végzett felméréséből, amely ezer 15–39 év közötti magyar fiatalt vizsgált online kérdőív segítségével.
A kutatás szerint a 15–39 évesek 79%-a csak ritkán vagy soha nem fogyaszt gyorséttermi ételt. A legnagyobb arányban a 15–17 évesek (26%), valamint a budapestiek (31%) választják mégis ezt a megoldást, a többi korosztály és lakóhely esetében ez a szokás egyértelműen háttérbe szorul.
A saját konyha az új normális
Az otthoni főzés nemcsak a pénztárca, hanem a szokások szintjén is domináns: a válaszadók 78%-a legalább hetente egyszer maga vagy családtagjai számára készít ételt. Kiemelkedő ebben a 25–29 éves korosztály, ahol 88% főz rendszeresen, de még a legfiatalabbak (15–17 évesek) körében is minden második fiatal főz legalább heti rendszerességgel. Bár a napi szintű főzés a legfiatalabbaknál mindössze 7,8%-ra jellemző, a többi korcsoportban 38–40% napi rendszerességgel főz.
Éttermek helyett otthon maradnak
Nemcsak a gyorséttermek, de a hagyományos éttermek is veszítenek népszerűségükből: a fiatalok 90%-a csak ritkán vagy egyáltalán nem látogat klasszikus vendéglátóhelyeket. A nemek közötti különbségek is jelentősek: a nők csupán 5%-a, míg a férfiak 12%-a jár rendszeresen étterembe.
A házhoz szállítás sem mindennapos
A házhoz rendelt ételek sem terjedtek el széles körben: a megkérdezettek kétharmada csak ritkán él ezzel a lehetőséggel, 15%-uk pedig soha nem rendel ételt. A heti rendszerességgel rendelők elsősorban nagyobb városokban élnek: Budapesten és a megyei jogú városokban 20–26% rendel rendszeresen, míg a kisebb településeken ez az arány mindössze 9%, feltehetően a szolgáltatások korlátozott elérhetősége miatt.
Nem menő gyorsétterembe járni
A gyorsétterem-trendiség megítélésében is markáns véleménykülönbségek mutatkoznak: a fiatalok 63%-a egyáltalán nem tartja trendinek a gyorséttermeket, és csak 10%-uk gondolja úgy, hogy menő dolog ilyen helyre járni. Érdekesség, hogy a legfiatalabbak, a 15–17 évesek körében ez az arány 22%, vagyis az átlag kétszerese.
A kutatás eredményei jól tükrözik, hogy a magyar fiatalok körében továbbra is meghatározó szerepet játszik a házi koszt, és a hagyományos étkezési formák, illetve a tudatosság háttérbe szorítják a gyors, kényelmi megoldásokat.
Kapcsolódó cikkeink
Z generáció: Épphogy kijönnek a fizetésükből, mégis félretesznek
„Lusták, felelőtlenek, nem érdeklik őket a pénzügyek!” Ehhez hasonló sztereotípiákkal…
Tovább olvasom >Terápia időpont nélkül, munkaidőben – a kutyabarát iroda nagyon adja
A stresszoldás és a mentális jóllét igen fontos hatással van…
Tovább olvasom >Hullámvölgyben a brit McDonald’s – új riválisok, régi gondok
A gyorsétterem-óriás egykor rajongással várt amerikai exportcikk volt a britek…
Tovább olvasom >További cikkeink
„A polc nemcsak hely, hanem stratégia” – a P&G újragondolja a vásárlói élményt Magyarországon
Interjú Joanna Bohdanowicz-cal, a Procter & Gamble Közép-európai szenior igazgatójával…
Tovább olvasom >Brüsszel eljárást indított Magyarország ellen az árréskorlátozások miatt
Két kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az Európai Bizottság,…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >