Otthon főz a magyar fiatal – nem trendi a gyorsétterem
A magyar fiatalok többsége ritkán vagy egyáltalán nem jár gyorsétterembe, inkább az otthoni főzést részesíti előnyben – derül ki a Mathias Corvinus Collegium Ifjúságkutató Intézetének 2025 januárjában végzett felméréséből, amely ezer 15–39 év közötti magyar fiatalt vizsgált online kérdőív segítségével.
A kutatás szerint a 15–39 évesek 79%-a csak ritkán vagy soha nem fogyaszt gyorséttermi ételt. A legnagyobb arányban a 15–17 évesek (26%), valamint a budapestiek (31%) választják mégis ezt a megoldást, a többi korosztály és lakóhely esetében ez a szokás egyértelműen háttérbe szorul.
A saját konyha az új normális
Az otthoni főzés nemcsak a pénztárca, hanem a szokások szintjén is domináns: a válaszadók 78%-a legalább hetente egyszer maga vagy családtagjai számára készít ételt. Kiemelkedő ebben a 25–29 éves korosztály, ahol 88% főz rendszeresen, de még a legfiatalabbak (15–17 évesek) körében is minden második fiatal főz legalább heti rendszerességgel. Bár a napi szintű főzés a legfiatalabbaknál mindössze 7,8%-ra jellemző, a többi korcsoportban 38–40% napi rendszerességgel főz.
Éttermek helyett otthon maradnak
Nemcsak a gyorséttermek, de a hagyományos éttermek is veszítenek népszerűségükből: a fiatalok 90%-a csak ritkán vagy egyáltalán nem látogat klasszikus vendéglátóhelyeket. A nemek közötti különbségek is jelentősek: a nők csupán 5%-a, míg a férfiak 12%-a jár rendszeresen étterembe.
A házhoz szállítás sem mindennapos
A házhoz rendelt ételek sem terjedtek el széles körben: a megkérdezettek kétharmada csak ritkán él ezzel a lehetőséggel, 15%-uk pedig soha nem rendel ételt. A heti rendszerességgel rendelők elsősorban nagyobb városokban élnek: Budapesten és a megyei jogú városokban 20–26% rendel rendszeresen, míg a kisebb településeken ez az arány mindössze 9%, feltehetően a szolgáltatások korlátozott elérhetősége miatt.
Nem menő gyorsétterembe járni
A gyorsétterem-trendiség megítélésében is markáns véleménykülönbségek mutatkoznak: a fiatalok 63%-a egyáltalán nem tartja trendinek a gyorséttermeket, és csak 10%-uk gondolja úgy, hogy menő dolog ilyen helyre járni. Érdekesség, hogy a legfiatalabbak, a 15–17 évesek körében ez az arány 22%, vagyis az átlag kétszerese.
A kutatás eredményei jól tükrözik, hogy a magyar fiatalok körében továbbra is meghatározó szerepet játszik a házi koszt, és a hagyományos étkezési formák, illetve a tudatosság háttérbe szorítják a gyors, kényelmi megoldásokat.
Kapcsolódó cikkeink
Így ebédel a magyar – továbbra is húsfogyasztó nemzet vagyunk
Egy friss hazai kutatás feltárta, hogyan (nem) változott a magyar…
Tovább olvasom >Tudatosabb borfogyasztók lettek a fiatalok
Az alkalmi, élményalapú borfogyasztás jelentős növekedését mutatta ki a 18–40…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a vendégek messziről elkerülik azokat az éttermeket, ahol rossz a mosdók állapota
A Tork nemzetközi felmérésében a válaszadók 73%-a arról számolt be,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >„Most a fermentált alapanyagok a kedvenceim”
Sorozatunkban ezúttal Kolozs Attila, a Heinemann munkatársa, a Suntory márkanagykövete beszélt munkájáról,…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >