Öt százalékkal esett vissza a kiskereskedelmi értékesítés
A kereskedők megítélése szerint az áfakulcs és a jövedéki adók emelése még jobban visszaveti a lakossági fogyasztást – szögezte le Feiner Péter, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke a társaság legutóbbi rendezvényén.
Feiner Péter szerint a fogyasztási mélyrepülés a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint már elkezdődött: 2009 első negyedévében a háztartások ilyen jellegű kiadása 7,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
A kiskereskedelmi értékesítés volumene ugyanakkor 5 százalékkal esett vissza egyetlen év alatt, ezen belül is az élelmiszereké 4, az iparcikkeké 7 százalékkal. Az első negyedév után áprilisban sem javult a kiskereskedelem helyzete, pedig már 2007-ben és 2008-ban is csökkent Magyarországon az eladott áru mennyisége, tavalyelőtt 2, tavaly 3 százalékkal.
Az Ecostat adatai szerint idén a bruttó hazai termék 6,5 százalékos visszaesése mellett a háztartások fogyasztása is hasonló mértékben zsugorodhat a mintegy 6 százalékos kiskereskedelmi forgalmi volumen csökkenése mellett. Az élelmiszerek értékesítési mennyisége 2-3, a ruházaté 1-2, a tartós javaké több mint 10, a járműveké pedig 25 százalékkal zuhanhat 2009-ben.
Borúsak a kilátások a kiskereskedelmi értékesítőhelyeket illetően is: az utóbbi három évben 5 százalékkal csökkent a számuk, a múlt év végén már csak 158 ezer létesítmény volt országszerte. Az üzletek csaknem 15 százaléka cserélődik le egy év alatt, az elmúlt esztendőben 28 ezer zárt be, és 24 ezer új nyitott. A kereskedelmi hálózat alapterülete összesen 17,9 millió négyzetméterre rúgott a múlt év végén, ez 200 ezer négyzetméterrel kevesebb, mint egy esztendővel korábban – közli a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >