Őszi reakciók
Németországban a tej fogyasztói átlagára 2007 szeptemberében mintegy 30 százalékkal ugrott meg tavaszhoz képest. Erre a fogyasztók azonnal a tejfogyasztás visszafogásával válaszoltak – derül ki a GfK-csoport németországi panelvizsgálatának adataiból.A szeptember közepén Németországon végigsöprő tejár-emelkedési hullám néhány hónapon belül már a második volt. A hónap végén a friss tejért átlagosan 74 centet (mintegy 187 forintot), a tartós tejért pedig 68 centet (mintegy 172 forintot) fizettek, ami az év elejéhez képest 28, illetve 31 százalékos emelkedést jelent.
A mintegy 20 000 német háztartás napi fogyasztásicikk-vásárlási szokásait felmérő GfK kutatásai szerint az áremelkedés a fogyasztókat elbizonytalanította. Ennek eredményeképpen a tejfogyasztás szeptember második felében erőteljesen, az előző év azonos időszakához képest 6,7 százalékkal visszaesett, ami azt jelenti, hogy háztartásonként napi egy pohárral (2 deciliterrel) kevesebb tej fogyott.
A kereskedők és gazdálkodók bevételei ezt látszólag mégsem sínylették meg, hiszen a fogyasztók összesen körülbelül 18 százalékkal költöttek többet tejre, ami egy-egy átlagos háztartás költségvetését havonta mintegy 177 forintnak megfelelő plusz 70 centtel terhelte meg.
Hazánkban ugyanekkor a háztartások által megvásárolt tej ára tavaly szeptemberhez képest 13,8 százalékkal drágult, ami itt is a fogyasztás csökkenéséhez, illetve a szegmensek átstrukturálódásához vezetett. A mind drágábbá váló tartós UHT-tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss tejet választják. 2007 szeptemberében a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT-tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett, és ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát. A jelentős tejáremelkedés hátterében elsősorban a világszerte tapasztalható tejhiány áll, amelyet az ázsiai térség – leginkább Kína – megnövekedett igényei generálnak. A megélénkült kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >