Összezavarhatják az élelmiszercímkék a fogyasztókat egy uniós jelentés szerint
Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az élelmiszercímkék kavalkádja nem segíti a fogyasztókat a tájékozott döntéshozatalban, sőt, egyre gyakrabban okoz zavart.
A címkék eredetileg információt hivatottak nyújtani az élelmiszerek összetételéről és tulajdonságairól, ám az európai fogyasztók egyre több állítással, logóval és szlogennel találkoznak, amelyek értelmezése nehézkes, néha pedig megtévesztő. Keit Pentus-Rosimannus, az Európai Számvevőszék tagja szerint ahelyett, hogy egyértelműsítenének, az élelmiszercímkék gyakran zavart keltenek; és nehéz kiigazodni a különféle rendszerek és állítások között.
A jelentés szerint a tény, hogy az uniós szabályozás nem tartott lépést az e területen bekövetkezett fejlődéssel, az EU mintegy 450 millió fogyasztója könnyen becsapható. Megengedett például a táplálkozási és egészségügyi állítások használata még olyan termékek esetében is, amelyek zsír-, cukor- vagy sótartalma magas. Így történhet meg, hogy egy cukros energiaszeletet „magas fehérjetartalmúként” reklámoznak. A szabályok szintén hiányoznak például a növényi összetevőkre (botanikai anyagokról) vonatkozó állítások esetében, amelyek tudományos bizonyítékok nélkül ígérnek fizikai teljesítménynövekedést vagy energiapótlást.
A frontoldali táplálkozási címkézés (pl. Nutri-Score vagy Keyhole) harmonizációjának hiánya szintén zavaró. Az egyes tagállamok eltérő rendszerei nem segítik, hanem inkább akadályozzák a fogyasztókat az egészségesebb választások meghozatalában.
A helyzetet tovább súlyosbítják az önkéntes címkék és környezetvédelmi állítások, amelyek gyakran súrolják a greenwashing határát.
A jelentés megjegyzi ugyanakkor, hogy a fogyasztók edukációja nem kap kellő figyelmet, hiszen az EU mindössze 5,5 millió eurót szánt élelmiszercímkézési kampányokra 2021 és 2025 között. A dátumjelölések, például a „fogyasztható” és „minőségét megőrzi” kifejezések értelmezése is jelentős nehézségeket okoz.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
Egyhangú támogatást kapott a 2027 utáni gazdaközpontú agrárpolitika
Az EU-tagállamok agrárminiszterei tanácsi következtetéseket fogadtak el a 2027 utáni…
Tovább olvasom >Lassú, de folyamatos növekedés jellemzi a napraforgó termelői árát
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal…
Tovább olvasom >Fontos hogy a 2027 utáni agárpolitika gazdabaráttá tegye az unió agráriumát
Fontos annak megvitatása, hogy a 2027 utáni közös agárpolitikáról (KAP)…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >