Összezavarhatják az élelmiszercímkék a fogyasztókat egy uniós jelentés szerint
Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az élelmiszercímkék kavalkádja nem segíti a fogyasztókat a tájékozott döntéshozatalban, sőt, egyre gyakrabban okoz zavart.
A címkék eredetileg információt hivatottak nyújtani az élelmiszerek összetételéről és tulajdonságairól, ám az európai fogyasztók egyre több állítással, logóval és szlogennel találkoznak, amelyek értelmezése nehézkes, néha pedig megtévesztő. Keit Pentus-Rosimannus, az Európai Számvevőszék tagja szerint ahelyett, hogy egyértelműsítenének, az élelmiszercímkék gyakran zavart keltenek; és nehéz kiigazodni a különféle rendszerek és állítások között.
A jelentés szerint a tény, hogy az uniós szabályozás nem tartott lépést az e területen bekövetkezett fejlődéssel, az EU mintegy 450 millió fogyasztója könnyen becsapható. Megengedett például a táplálkozási és egészségügyi állítások használata még olyan termékek esetében is, amelyek zsír-, cukor- vagy sótartalma magas. Így történhet meg, hogy egy cukros energiaszeletet „magas fehérjetartalmúként” reklámoznak. A szabályok szintén hiányoznak például a növényi összetevőkre (botanikai anyagokról) vonatkozó állítások esetében, amelyek tudományos bizonyítékok nélkül ígérnek fizikai teljesítménynövekedést vagy energiapótlást.
A frontoldali táplálkozási címkézés (pl. Nutri-Score vagy Keyhole) harmonizációjának hiánya szintén zavaró. Az egyes tagállamok eltérő rendszerei nem segítik, hanem inkább akadályozzák a fogyasztókat az egészségesebb választások meghozatalában.
A helyzetet tovább súlyosbítják az önkéntes címkék és környezetvédelmi állítások, amelyek gyakran súrolják a greenwashing határát.
A jelentés megjegyzi ugyanakkor, hogy a fogyasztók edukációja nem kap kellő figyelmet, hiszen az EU mindössze 5,5 millió eurót szánt élelmiszercímkézési kampányokra 2021 és 2025 között. A dátumjelölések, például a „fogyasztható” és „minőségét megőrzi” kifejezések értelmezése is jelentős nehézségeket okoz.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
Nemcsak a magyarok asztalára kerül hazai torma a húsvéti ünnepek alatt
A húsvét közeledtével minden évben ugrásszerű növekedésnek indul a különböző…
Tovább olvasom >Továbbra is Németország a legjelentősebb agrár-külkereskedelmi partnerünk
Az agrár-külkereskedelmi forgalom 87 százalékát az uniós országokkal bonyolította Magyarország…
Tovább olvasom >Egyaránt emelkedett a hazai és import retek ára
Az Eurostat adatai szerint az Európai Unióban évente 245–255 ezer tonna hónapos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyar Édességgyártók Szövetsége: stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar
A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és…
Tovább olvasom >Linamar és Gallicoop vezeti továbbra is a Békés vármegyei TOP100 vállalati listát
Továbbra is a Linamar Hungary Zrt. és a Gallicoop Zrt.…
Tovább olvasom >