Összezavarhatják az élelmiszercímkék a fogyasztókat egy uniós jelentés szerint
Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az élelmiszercímkék kavalkádja nem segíti a fogyasztókat a tájékozott döntéshozatalban, sőt, egyre gyakrabban okoz zavart.
A címkék eredetileg információt hivatottak nyújtani az élelmiszerek összetételéről és tulajdonságairól, ám az európai fogyasztók egyre több állítással, logóval és szlogennel találkoznak, amelyek értelmezése nehézkes, néha pedig megtévesztő. Keit Pentus-Rosimannus, az Európai Számvevőszék tagja szerint ahelyett, hogy egyértelműsítenének, az élelmiszercímkék gyakran zavart keltenek; és nehéz kiigazodni a különféle rendszerek és állítások között.
A jelentés szerint a tény, hogy az uniós szabályozás nem tartott lépést az e területen bekövetkezett fejlődéssel, az EU mintegy 450 millió fogyasztója könnyen becsapható. Megengedett például a táplálkozási és egészségügyi állítások használata még olyan termékek esetében is, amelyek zsír-, cukor- vagy sótartalma magas. Így történhet meg, hogy egy cukros energiaszeletet „magas fehérjetartalmúként” reklámoznak. A szabályok szintén hiányoznak például a növényi összetevőkre (botanikai anyagokról) vonatkozó állítások esetében, amelyek tudományos bizonyítékok nélkül ígérnek fizikai teljesítménynövekedést vagy energiapótlást.
A frontoldali táplálkozási címkézés (pl. Nutri-Score vagy Keyhole) harmonizációjának hiánya szintén zavaró. Az egyes tagállamok eltérő rendszerei nem segítik, hanem inkább akadályozzák a fogyasztókat az egészségesebb választások meghozatalában.
A helyzetet tovább súlyosbítják az önkéntes címkék és környezetvédelmi állítások, amelyek gyakran súrolják a greenwashing határát.
A jelentés megjegyzi ugyanakkor, hogy a fogyasztók edukációja nem kap kellő figyelmet, hiszen az EU mindössze 5,5 millió eurót szánt élelmiszercímkézési kampányokra 2021 és 2025 között. A dátumjelölések, például a „fogyasztható” és „minőségét megőrzi” kifejezések értelmezése is jelentős nehézségeket okoz.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
Májustól akár felszámolással is járhat az Oroszország elleni EU-szankciók megsértése
Az Európai Unió (EU) idén áprilisban elfogadott, és 2025 májusáig…
Tovább olvasom >Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >NAK-elnök: a területalapú támogatásokat meg kell védeni
A termelők és a fogyasztók érdeke is, hogy megmaradjanak a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >A minimálbér-emelés a teljes bérskálát felfelé tolja 2025-ben
Ahogy közeledik az év vége, a dolgozók is egyre türelmetlenebbül…
Tovább olvasom >Az önállóságtól lesznek boldogok a munkavállalók – így tehetjük őket azzá
Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a…
Tovább olvasom >