Összességében nemigen van változás a költésben
Összesen, mint egy évvel korábban, nagyságrendjét nézve. Csak éppen márciusban többet, mert spájzoltunk, de áprilisban már kevesebbet. És létfontosságú cikkekre 133 milliárddal többet, iparcikkekre viszont nagyjából ugyanennyivel, 139 milliárddal kevesebbet. A webáruházak 15%-os részt vágtak maguknak áprilisban, de úgy, hogy az iparcikkes boltok zárva voltak. Májusban kinyitottak, így ez változhat.
Együtt nézve a járványhónapok – március-április – vásárlásait, némi meglepetés kerekedik ki. Ebben a két hónapban együtt számolva nagyjából annyit költöttünk a boltokban, mint egy évvel korábban, a pénztárakban hagyott pénzt nézve. Márciusban a spájzolás megdobta ugyan a családi költekezést, de áprilisban már visszafogták a családi költségvetést a háziasszonyok, a nagy húsvéti megugrás is elmaradt.
Mindennek az eredménye, hogy nagyságrendjét nézve a boltos költekezés értéke ugyanannyi volt 2020 márciusában-áprilisában, mint egy évvel korábban:
boltos költekezés | 2019 | 2020 | 2020/2019 | ||||||
március | április | együtt | március | április | együtt | március | április | együtt | |
nyugtaadat | 967 | 1.006 | 1.973 | 1.045 | 910 | 1.955 | +78 md.ft | -96 md.ft | -18 md.ft |
változás | +5,4% | +8,9% | . | +4,4% | -10,2% | . | |||
KSH, érték: milliárd forint, nyugtaadat: folyóáras bevétel, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos hónapjához képest, |
És az első négy hónap együttes mérlege +2,6%, ami azt jelenti, hogy járványhónapok nem lökték az előző évi szint alá a boltos költekezést.
A spájzolás mellett az iparcikkes vásárlások gödörbe csúsztak
A márciusi spájzolást áprilisban már visszafogottabb költekezés követte a létfontosságú, alapvető élelmiszerek, háztartási vegyiáruk, gyógyszertárak piacán. Az élelmiszeres vásárlások a nagyobb (úgynevezett élelmiszer vegyes) boltokban 2,5%-ot nőttek ugyan (mennyiségben mérve), de volt drágulás is a mérlegben. Az élelmiszer szakboltok (például hús, zöldséges, pékárus) viszont 10%-ot estek ebben a hónapban és így az élelmiszerpiac egésze már nem is nőtt:
létfontosságú cikkek | 2019 | 2020 | 2020/2019 együtt | ||||
március | április | együtt | március | április | együtt | ||
élelmiszer | 442 | 456 | 898 | 529↑ | 483↑ | 1.012 | +114 |
vegyiáruk | 23 | 26 | 49 | 28↑ | 19↓ | 47 | -2 |
gyógyszer | 40 | 40 | 80 | 63↑ | 38↓ | 101 | +21 |
összesen | 505 | 522 | 1.027 | 620↑ | 540↑ | 1.160 | +133 |
KSH, érték: milliárd forint, vegyiáruk: illatszer boltok, gyógyszer, gyógyászati termék |
Az áprilisi hónap volt az iparcikkes boltos világ mélypontja, hiszen ezek a vásárlási helyek nem voltak látogathatók a kijárási korlátozás miatt. A legnagyobbat a hagyományos boltok körében a ruhások buktak, ahol 90%-ot esett a piac, de máshol is volt – igaz, ennél jóval kisebb, de – kétszámjegyű visszaesés.
Az iparcikkes vásárlások a hagyományos boltokban a márciusi-áprilisi időszakban 139 milliárd forinttal csökkentek, ami nem sokkal tér el a létfontosságú cikkek költekezésének növekedésétől:
iparcikkes vásárlások | 2019 | 2020 | 2020/2019
együtt |
||||
március | április | együtt | március | április | együtt | ||
ruházat | 60 | 61 | 121 | 29 | 6 | 35 | -86 |
bútor, műszaki | 85 | 88 | 173 | 79 | 67 | 146 | -27 |
számítástechnika | 55 | 58 | 113 | 51 | 40 | 91 | -22 |
iparcikkek össz | 248 | 258 | 506 | 209 | 158 | 367 | -139 |
KSH, érték: milliárd forint, iparcikkek: webáruházak és illatszer, gyógyszer nélkül |
És a webáruházak
Számukra nagy dobás, hogy márciusban 83 milliárd forintra, áprilisban 114 milliárd forintra ugrott a bevételük. Ez a 197 milliárd forint jóval több, mint az egy évvel korábbi, erre a két hónapra jutó 112 milliárd forint.
De hát helyére téve a webköltekezést, a boltos vásárlásokban az élelmiszer és iparcikk piacot nézve (az üzemanyagot nem számítva) 14-15% az áprilisi webáruházi vásárlások súlya. Megfordítva, a vásárlók a pénzük tetemes részét még mindig a hagyományos boltokban költötték el. És amelyek többsége áprilisban zárva tartott. A májusi statisztika már némileg mást is mutathat majd.
Kapcsolódó cikkeink
Új játékosok, új stratégiák
Az e-kereskedelem rohamos fejlődése nagymértékben átalakította az FMCG-piacot, különösen a…
Tovább olvasom >Uniós bíróság: a biztosítóknak vissza kell téríteniük a koronavírus-járvány miatt lemondott szervezett utazások árát
A csődbe ment utazási irodák biztosítóinak vissza kell téríteniük azoknak…
Tovább olvasom >Már a zsebünkben is elférnek a webáruházak, és ezt ki is használjuk
Az okostelefonok szerepe évről évre egyre kiemelkedőbb az online vásárlások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >