Összemegy a mosószerpiac – és ez most jó
A hazai mosószerpiac mennyiségben a vártnál lassabban csökken, viszont értékben dinamikusan nő. Ennek a némileg rejtélyes mondatnak a megoldása: az európai mosószergyártók által kifejlesztett kompakt mosószerek előretörnek ugyan, de a forgalmazott mosópormennyiség csak lassan csökken. Az utóbbi időszak legszembetűnőbb változását a kompakt mosóporok megjelenése hozta. Bár a 2006-ban meghirdetett cél – évi 89 ezer tonnáról egy év alatt 65 ezer tonnára csökkenteni a felhasznált mosószerek mennyiségét – még mindig nem valósult meg, de a csökkenés érezhető, tavaly már csak 75 ezer tonnányi mosószert használtunk fel.
KOZMOS a környezetért
Karancsi Zsolt, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) Mosóporok a fenntartható fejlődésért munkacsoportjának elnöke szerint a projektben részt vevő vállalatok a kompaktoktól a felhasznált mosópor mennyiségének csökkenését, a környezettudatos mosási szokások bevezetésével az energiafogyasztás, illetve a csomagolóanyag-felhasználás csökkenését várják. A programban részt vevő cégek elsősorban a termékek összetételének megváltoztatásán munkálkodtak, de jelentős költségtényező volt a csomagolás újratervezése és átalakítása is.
A programhoz csatlakozott cégek (Henkel, Procter and Gamble, Reckitt Ben-ckiser, EVM Rt. és McBride) vállalták, hogy 2007 végére átállnak az új, kompakt mosóporok gyártására, a kompakt mosóporokat egyedi logóval látják el. Ma már az értékesített mennyiség 81 százalékát teszik ki a kompaktok (értékben pedig 88 százalékát). Az Európai Mosószeripari Szövetség kezdeményezésére bevezetett termékek elsődleges célja a háztartási tisztítószerek által okozott környezeti terhelés csökkentése Kelet-Közép-Európában.
– Ezt a környezettudatos magatartást szem előtt tartva csatlakozott az EVM Zrt. is a programhoz, és vezette be a fogyasztók körében is nagy népszerűségnek örvendő Bip Kompakt mosószercsaládot, amelynek minden tagja újrahasznosítható, környezetbarát kartondobozos csomagolásban kerül a boltok polcaira – tudtuk meg Benke Ágnestől, az EVM Zrt. marketingasszisztensétől.
Innovációk több szálon
A mosószerpiac két markáns fejlesztési irányon ment át az elmúlt években. Az egyik innováció a ruhák mosáskor való károsodását volt hivatott csökkenteni: a finom mosószerek előretörése a fékezett habzásúak hátrányára tovább folytatódott. Az alap termékpalettában a makacs foltok egyre hatékonyabb eltávolítását nyújtó új formulák, illetve az extra tulajdonságokkal rendelkező 2in1 termékvariánsok megjelenése jelentette az innovációt. Ezek a termékek a hatékony tisztítás mellett segítenek puhává és különlegesen kellemes illatúvá varázsolni a ruhákat.
– Jelentős újdonságunk a Dreft finom mosószer, amellyel a Procter & Gamble belépett a modern textíliákra kifejlesztett speciális mosószerek piacára. A Dreft formulája – amely tartalmaz kamillát és az egyedi Fiberflex összetevőt – segít megőrizni a ruhák alakját a mosás és a viselés során – hívja fel figyelmünket Karancsi Zsolt, aki a KOZMOS-ban vállalt tisztsége mellett a Procer & Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere is.
Napjainkra elvárás lett a mosószerekkel szemben, hogy azok bőrre gyakorolt irritációs hatás nélkül tegyék makulátlanul tisztává a textíliákat. Mivel korunkra az allergia olyan népbetegség lett, amely egyre dinamikusabban növekvő számú embert érint, ezzel párhuzamosan nő a kereslet az olyan szerek iránt, amelyek nem tartalmaznak allergén komponenseket, így érzékeny bőrűek is bátran használhatják azokat. Minden nagy gyártó megjelent a piacon szenzitív vagy hypoallergén termékekkel, amelyek hatásmechanizmusukban alig, inkább kommunikációjukban különböznek.
A Persil által forgalmazott Sensitive célcsoportját főleg az érzékeny bőrű emberek és a kisgyermekes családok jelentik.
– A Persil Sensitive termékek egyáltalán nem tartalmaznak színezéket, a parfümöt pedig bőrgyógyászok bevonásával fejlesztettük ki – hangsúlyozza Soós Károly, a Henkel mosószerüzletágának termékmenedzsere.
Folyamatos innovációt jelent a mosószereknél a különböző új illatkombinációk is. A gyártók tavaly sem tétlenkedtek, a P&G Bonux márkája két új illatban jelent meg. A Bonux Natura Relax levendulával és kamillával; illetve a Bonux Natura Energy Aloe Verával és jázminnal jól debütált.
Erős-Hajdu Szilvia
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >