Összefogtak a világ legnagyobbjai
„A fogyasztói javak fóruma” – e néven vált ismertté a globális, kereskedelmi, gyártói, szolgáltatói szektorban dolgozó vállalatvezetőket és a kapcsolódó területek szaktekintélyeit összekötő hálózat. Célja, hogy a következő évtized meghatározó folyamatainak alakítója legyen. A 2020-ra vonatkozó Jövő Értéklánca elképzeléseit egy közel 70 oldalas tanulmány foglalja össze. Ebből emeljük ki a vezérelveket.
A fogyasztói javak fóruma – angolul The Consumer Goods Forum (CGF) – 70 ország 400 vezető beosztású szakemberét, számos nemzetközi szervezetet és kezdeményezést összefogva, közösen 2,1 trillió eurós forgalmat képviselve 2009 júniusa óta működik párizsi központtal, washingtoni és tokiói irodával. A világméretű kooperáció víziója nagyon egyszerű: „Jobb üzleti élet, jobb életminőség”. Tevékenységük két pilléren nyugszik. A Jövő Értéklánca periodikák publikálása az egyik, a másik pedig az abban foglaltakat megvalósítani igyekvő, 5 kontinensen működő munkacsoportok ténykedése. Az idén januárban publikált jelentés már a harmadik a sorban (Értéklánc 2016, 2018, 2020).
Kollaboráció mindenek felett
A fórum előzményének tekinthető az EAN és az UCC egyesülésével létrejött GS1, az ECR irányelveinek elterjedése és beépülése az üzletmenetbe, valamint az adatszinkronizáció és az elektronikus termékkód globális kiterjesztésére tett kereskedelmi törekvések, amelyek már kirajzolták a világméretű kollaboráció újabb lépcsőfokát. A 90-es években alkotott gondolatokat felülírta a fogyasztói kommunikáció robbanásszerű változása, amit főként a közösségi média és a mobilinternet futótűzként terjedése okoz. Ez tette szükségessé az új típusú megközelítés létrehozását, a drámai változásokban is helytálló, kollektív jövőkép kidolgozását és a szektor mozgósítását.
– Az idei jelentésben kiemelt trendekből egyértelműen kitűnik, hogy ezekben a nehéz időkben az értéklánc szereplőinek még magasabb szintű együttműködése szükséges. A fogyasztók változó igényeihez illeszkedő, új szemléletű tervek és stratégiák kialakítása és megvalósítása biztosít továbblépési lehetőséget – mondja Nigel Bagley, az Unilever iparági külkapcsolatok igazgatója, az Értéklánc 2020 projekt társelnöke.
A másik társelnök, a METRO Systems ügyvezetője, Dr. Gerd Wolfram az új technológiák fogyasztói igényekre gyakorolt hatására hívta fel a figyelmet. Elérkezettnek látja az időt, hogy a szektor közös erővel, hatékonyabban szolgálja ki a 2020-as évek vásárlóit.
A világ egyik leghíresebb tanácsadócége, a 35 országban jelen levő és százezer főt meghaladó alkalmazottat foglalkoztató Capgemini szolgáltatja az együttműködés munkamódszerét és a számos helyszínről érkező információkból születő optimális megoldásokat. Kiemelt támogatók még a HP és a Microsoft is.
A felügyelőtanács tagjai Litvániától Mexikóig, az USA-tól Romániáig, Finnországtól Ausztráliáig számos országból érkezve hitelesen képviselik a földrajzi és méretbeli különbségeket. Olyan versenytársak dolgoznak itt együtt, mint például a Pepsi és a Coca-Cola, a Nestlé és a Kraft Foods, a Henkel és a Procter&Gamble, vagy éppen a Tesco, Spar, Ahold, Carefour, Delhaize vagy az Amway, hogy csak néhányat említsünk. Közép-Európát osztrák, lengyel, cseh, román, horvát, szerb szakértők képviselik, akik általában a GS1 munkatársai. Sajnos, magyar tagja nincs a projekt irányító szervének.
Célok mögött húzódó trendek
Ha egy vállalat felteszi magának a kérdést, hol akar tartani 2020-ban, rendszerint a fenntartható üzletmenet, az optimalizált ellátási lánc, a technológia vívmányaival élni tudó fogyasztók megragadása és az életminőség javítása közül említ néhányat. A hangsúlyok eltérhetnek, de ezek a stratégiai célok világ-, régió- és országszinten is összecsengenek. A valódi kérdés az, hogy önállóan elérhetők-e, vagy tényleg szükség van együttműködésre?
A következő 10 évre az Értéklánc 2020 projekt 12 alapvető globális trendet azonosított be és elemzett a fogyasztói javak szempontjából, amelyek meghatározzák a társadalmi, környezeti és technikai változások, így a vásárlási szokások alakulását is.
A trendek egymásra hatása olyan új trendeket szül, mint például az online vásárlások terjedése. Az általánosságok mögé tekintve a felsorolt pontok tanulmányozása meglepő következtetések forrása lehet egy-egy vállalatra vonatkoztatva.
A globális trendek összefüggéseit és helyi vonatkozását 5 kiválasztott ország – Ausztrália, Franciaország, Mexikó, Hollandia és az USA – piacain vizsgálták meg, kiterjesztve olyan lokális sajátosságokra is, mint például a mexikói bűnözés és nemzetbiztonság kérdésköre. Ázsia szempontjait a korábbi, Értéklánc 2018 című jelentés tartalmazza, amely kapcsán a munkacsoportok helyszíne Hongkong, India és Japán volt.
Taktika, avagy hogyan és miként?
Szerencsére nem kell az alapoktól kezdeni a célokhoz vezető út kidolgozását, hiszen számos globális program már működik. Inkább ezek összehangolására, az ismétlődések, párhuzamosságok kiküszöbölésére, a vállalati fókuszok és prioritások összeegyeztetésére van szükség. A cégek legalább 3 módon hasznosíthatják a jelentésben foglaltakat: teljesen átvehetik minden elemét, csak a releváns ötleteket alkalmazzák, vagy összevethetik létező, hosszú távú stratégiájukkal, az előre jelzett változások drámai sebessége tükrében.
A tanulság egyértelmű: a szektor szereplőinek együttműködésére, a programok széles körű támogatására és a vállalatok teljes elkötelezettségére van szükség! A szektornak és a szervezeteknek már ma el kell kezdeni a cselekvéssorozatot, hogy a 10 éves terveket meg tudják valósítani. A végrehajtás világ-, régió- és országszinten a versenysemleges területekre koncentrálva, a kormányok, vállalatok, szervezetek és fogyasztók együttműködésének fejlesztésén alapszik. Az érintett feleknek meg kell érteni, hogy a megváltozott körülmények között sok mindent nemcsak másképpen, de tudatosan közösen kell csinálni, hogy valódi, kölcsönös és össznépi eredmények szülessenek, amelyeket külön-külön egyetlen fél sem érhetne el.
Vállalati szinten a külső kapcsolati pontokkal egyeztetett aktivitások mellett megjelennek a versenyképességet érintő, egyéni vonásokat kiemelő, kompetitív belső taktikák is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >