Összefogás a minőségi éhezés ellen
A Danone Kft. az immár 17 éve működő “Tegyünk Együtt a Gyermekekért” (TEGY) társadalmi célú programjának égisze alatt média klubot hozott létre, amely hagyományteremtő szándékkal minden évben egy új – társadalmilag fontos – témát karol fel. Ebben az évben a gyermekek körében egyre nagyobb arányban előforduló minőségi éhezés kapcsán az ismeretterjesztés és a szolidaritás fontosságára hívja fel a figyelmet.
“A Média Klub létrehozásával egy olyan közösséget szeretnénk kialakítani, amely követendő példát mutat, egy aktuális, széles kört érintő társadalmi probléma köztudatba emelésével.”- mondta Kiss Beáta, a Danone Kft. vállalati külső kapcsolatok igazgatója.
“Ebben az évben ez a téma a minőségi éhezés, különös tekintettel a gyermekek körében. A probléma megoldására a szakmai, társadalmi, vállalati szféra szereplői együtt keresik a megoldásokat, saját eszközeikkel tesznek ellene, ezzel együtt fontos, hogy minél többen értesüljenek a problémáról, és szakmailag hiteles információkat kapjanak a hátteréről és a probléma megoldására irányuló közösen megtett programokról és lépésekről.”
A Danone Kft. szakmai partnere a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, csatlakozott továbbá a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és a Magyar Adományozói Fórum. A sajtó képviseletében a Média Klubban való részvételre olyan mértékadó újságírókat kértek fel, akik elkötelezettek szociális és társadalmi problémák feltárásában, és szeretnének hozzájárulni a minőségi gyermekéhezésről való ismeretterjesztő, tájékoztató munkához.
A minőségi éhezés jelenleg mintegy 200.000 gyermeket érint hazánkban. Ennek lehet szociális oka, vagy a kellő táplálkozási ismeretek hiánya.
„A mennyiségileg vagy minőségileg elégtelen táplálék bevitel egyaránt veszélyezteti a gyermekek fejlődését. Minőségi éhezésről beszélünk akkor is, ha magas kalória bevitelhez alacsony fehérje fogyasztás társul, hiszen a korcsoportnak megfelelő fehérjeszükséglet fedezése elengedhetetlen. Az egyszerű szénhidrátokkal viszonylag gyorsan csillapítható az éhség, ez azonban hullámzó vércukorszintet okozhat, hosszú távon pedig anyagcsere problémák kialakulásához, valamint többlet testtömeghez vezethet. A 4-10 éves korosztály közel harmada reggeli nélkül indul el hazulról, tejtermékből a napi ajánlott 500 ml felét, zöldségből és gyümölcsből a javasolt 400 g felét fogyasztják el. Felmérések szerint a gyermekek 8 % alultáplált, míg 20 %-uk túlsúlyos. A rossz étkezési szokások gyermekkorban alakulnak ki, melyeken felnőttkorban már nehéz változtatni.” – emelte ki Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.
A tartalékok feltárásával és kihasználásával kapcsolatban a Magyar Élelmiszerbank Egyesület külső kapcsolatok igazgatója, Sczígel Andrea elmondta: “Magyarországon évente 1,8 millió tonna élelmiszerhulladékot termelünk. Mi az Élelmiszerbanknál kettős célért dolgozunk, az élelmiszerfeleslegek felkutatása és összegyűjtése a környezetterhelés csökkentését és egyben az éhezés és alultápláltság visszaszorítását is szolgálja. 2014-ben 1400 tonna élelmiszert osztottunk szét, munkánk során folyamatosan kapcsolatban állunk a nélkülözőket ellátó szervezetekkel, hisz az élelmiszert rajtuk keresztül tudjuk a leghatékonyabban célba juttatni. Napi szinten látjuk, hogy van még sok tennivaló, mind a minőségi, mind a mennyiségi éhezés visszaszorításában. A Danone-nal régre visszatekintő kapcsolatunk van, mint felelősen működő cég, sokat tesz azért, hogy segíteni tudjuk élelmiszerrel a rászorulókat.”
A Danone „Tegyünk Együtt a Gyermekekért” (TEGY) társadalmi célú programja évek óta foglalkozik az iskolás korosztály megfelelő táplálkozásával, emellett alkalmi és rendszeres élelmiszer adománnyal is segíti a rászoruló iskolásokat.
A Média Klub célja, hogy minél többeket bevonjon a minőségi éhezésről szóló társadalmi párbeszédbe, egész éven át tartó kezdeményezések mentén. Ennek jegyében Felelős Média Díjat hirdettek meg, amely a témában megjelenő publikációkat ismeri el.
Egy Gyermek Alkotói Pályázat is meghirdetésre került azzal a céllal, hogy hidat építsenek a különböző helyzetű gyermekek között és a szolidaritás üzenetét közvetítsék számukra. A mindennapok mosolya című pályázatra általános iskolásoktól várják a mindennapi örömeiket megörökítő alkotásokat. Mindkét pályázati kiírás elérhető a www.tegy.hu oldalon.
A program civil szférát képviselő szakértő partnere, a Magyar Adományozói Fórum kommunikációs menedzsere, Kojnok Valéria elmondta: “Várhatóan 2015 végén fogadja el az ENSZ közgyűlése a nemzetközi fejlesztési együttműködés (NEFE) új globális irányait kijelölő Fenntartható Fejlődési Célokat. Nem véletlen, hogy a 17 kijelölt cél közül kettő is kapcsolódik a táplálkozáshoz, mivel ezek a problémák a világ fejlett és fejlődő régióiban egyaránt jelentkeznek. Az egyik ilyen cél az éhezés megszüntetését, az élelmiszer biztonságot és a jobb minőségű, kiegyensúlyozottabb táplálkozást jelöli meg fenntarthatósági kérdésként, amely szorosan kapcsolódik a minden korosztály számára egészséges élet és jóllét biztosítását kitűző célhoz. Szerencsére hazánkban is találkozunk már olyan stratégiai alapú kezdeményezéssel, amely ezekre a problémákra a magyar sajátosságokat figyelembe véve keresi a hosszú távon is fenntartható, eredményes megoldásokat. Ezért is tartjuk megtiszteltetésnek, hogy a Magyar Adományozói Fórum is részt vehet a Danone által létrehozott Média Klub munkájában, amelynek segítségével minden korábbinál hatékonyabban sikerülhet felhívni a figyelmet a szektorok közötti partnerség és összefogás lehetőségeire és szükségességére.”
A Média Klub következő, júniusi találkozóján a szünidei étkeztetés kérdését járja körül.
Kapcsolódó cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >Segítség az ételérzékenyeknek
Az Auchan Alapítvány jóvoltából a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége háromféle…
Tovább olvasom >Gyermekétkeztetési adománygyűjtő akció indul a Kifli.hu, a Mastercard és az Élelmiszerbank
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Mastercarddal és a Kifli.hu adománygyűjtő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >