Óriáscsúszdán a napozószerek árai
Csökkenő átlagárak jellemzik a napozószerek eladásainak fő terepét jelentő modern bolttípusokat. Az egyre hosszabb ideig tartó és egyre melegebb nyarak ugyanis fokozzák a keresletet, amelyet a kereskedelmi márka is igyekszik kielégíteni – olcsóbban. Kérdés, hogy hosszabb távon milyen sikerrel.A kereskedelmi márkás napozószerek erős támadásáról tanúskodnak a Nielsen piackutató adatai. Az elmúlt 2 évet összevetve – legalábbis a Key Account Indexben figyelt 10 láncban – míg a tavalyelőtti nyáron minden harmadik, addig a tavalyi nyáron már majdnem minden második eladott napozószer volt kereskedelmi márka.
A legtöbb kozmetikai kategória egyben bizalmi is (a fogyasztók szépsége, ápoltsága, higiéniája a tét), ezért van tere a gyártói márkák épülésének, nem nagyon rúg labdába a kereskedelmi. Elméletileg a napozószer is védi a bőrt, ám a jelek szerint itt kevésbé erősek a gyártói márkák.
De az is igaz, hogy az egyre melegebb időjárás miatt az igények ugrásszerűen megnőttek a termékkör iránt. Így a gyártói márkák sem tudják megőrizni meglehetősen magas (nyáron 1300–1400 forint körüli flakon/tubus körüli) átlagárszínvonalukat, és a kereskedelmi márkákkal szemben folyamatos promóciózásra, árakciókra kényszerülnek a szezonban.
A faktorszámon túl
A napozószerek piacát – legalábbis elméletben – érintheti, hogy a testápolók is a barnítás felé mozdultak el legfrissebb innovációikkal.
– Az önbarnítók azért nem fenyegetik a napozószerek piacát, mivel nincsen bennük UV-faktor – jelzi Radosiczky Anikó, a Beiersdorf Hungary Kft. termékmenedzsere. – Az önbarnítóknak a „terep előkészítése” a feladata.
Faktorszámokat tekintve – a Beiersdorf által rendelkezésünkre bocsátott adatok alapján – a piac 35 százalékát teszik ki a 11–20-as faktorszámú naptejek. Õket követi piaci részarányban a 20–30-as faktorszámú szegmens (20,9 százalék), majd a 6–10-es faktorszámú (12,5 százalék), valamint a 30 feletti (9,6 százalék) és az alacsony faktorszámú naptejek.
A globális felmelegedés (no és persze a napsugárzás káros hatásaira figyelmeztető, eredményes felvilágosítómunka) hatására a fogyasztók egyre inkább a magasabb faktorszámú naptejeket preferálják.
– Igazából ebben a kategóriában a maximális védelmen és a könnyű használaton van a hangsúly – állapítja meg Radosiczky Anikó. – Nekünk speciális igényre nyújt megoldást a 15-ös faktorszámú, bioszacharid-tartalmának köszönhetően bőrfeszesítő hatású naptej. Idei nagy innovációnk a Light Feeling naptejek, amelyek meglévő fogyasztói igényeket elégítenek ki. Sokan nem szeretik bekrémezés után érezni a naptejet a bőrükön. Ez a Light Feeling naptej könnyű állagának köszönhetően gyorsan beszívódik, így nem ragad, és nem hagy zsíros érzetet a bőrön.
Háromféle displayen
A Beiersdorf kedvező helyzetben van a napozószerek között, hiszen ernyőmárkája, a Nivea, a bőrápolás szakértőjeként van számon tartva a fogyasztók fejében minden részpiacon. Így az egész pici babáktól kezdve a kisgyerekeken át a felnőttekig minden korosztálynak kínálhat termékeket.
– A már említett Light Feeling naptejcsalád mellett, az önbarnítós termékek óriási sikerét kiaknázva, bevezettük a napozás utáni barnító testápolót, amely önbarnító hatóanyagának köszönhetően megőrzi a nyaralás során szerzett barnaságot olyan sokáig, ameddig csak lehet – számol be egy másik újdonságról a termékmenedzser. – Ugyancsak idén vezettük be a legkisebbeknek a NIVEA Baby Naptejet 50+-os faktorral.
A nyári szezonban displayekkel, promóciókkal hívják fel a figyelmet termékeikre. Csakúgy, mint már évek óta, idén is háromféle displayt kínálnak a kereskedőknek: 30-as tálcadisplayt, amely polcba vagy pultba helyezhető, 60-as álló papírdisplayt, illetve kerekeken guruló fémdisplayt.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >