Optimizmussal tekintenek az idei húsvéti sonkaszezon elé a hazai gyártók

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 03. 10. 15:03

Óvatos optimizmussal tekintenek az idei húsvéti sonkaszezon elé a hazai gyártók. Az év elején lezajlott német dioxinbotrány, amelyben a sertéshús is érintett volt, újra csak ráirányította a figyelmet az import húskészítmények sokszor gyenge minőségére. Az ekkor elrendelt szigorú hazai ellenőrzések viszont bebizonyították, hogy a hazai húskészítmények kifogástalan minőségűek.

– Az alacsony minőségű importtermékek részaránya még mindig túlságosan magas: sonka és sonka között hatalmas különbség lehet – mondja Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója. – Sajnos még mindig az ár az egyik legfontosabb szempont a fogyasztók vásárlásaikor, bár van egy szűkebb réteg, aki ragaszkodik a minőséghez.

A szakember a közösségi „edukációs” aktivitások erősítését szorgalmazza az élelmiszerpiacon. A túlságosan árorientált fogyasztói magatartás ugyanis részben annak köszönhető, hogy a nagy többség nincs azzal tisztában, milyen hatással van az elfogyasztott élelmiszer az egészségükre.

Nem változott az önkiszolgáló-kimért arány

A húsvét jellegzetes készítménye, a húsvéti sonka, igazából gyűjtőfogalom, hiszen sok esetben nemcsak sonka vagy lapocka, hanem tarja, csülök vagy karaj is kerül húsvéti sonkaként az asztalra.

– A füstölt, illetve füstölt-főtt húsok esetében az önkiszolgáló és csemegepultos értékesítés arányában tavalyhoz képest nem tapasztaltunk változást – konstatálja Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A termékek nagyobb része, mintegy 62 százaléka továbbra is önkiszolgáló kiszerelési formában kerül a fogyasztókhoz, és csak 38 százaléka a csemegepultokból.

– A csomagolás egységárának szerepe is jelentős trend – emeli ki Bódi Krisztina a Kométa ’99 részéről. – Mivel kevés az igazán tudatos fogyasztó, sokszor nem ellenőrzik a kilós árat, így a nagy kiszerelések inkább a diszkont csatornában jellemzőek.

A Kométánál a húsvéti szezonban ismét a Kemencés sült sonkáé a főszerep, amelyet különböző marketingaktivitásokkal is támogatni fognak.

Lent és fent növekedés

A kereslet polarizálódását, a középkategória gyengülését emeli ki a piaci trendek közül Borbély Imre, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója. Egyfelől keresletnövekedést tapasztal az egyre magasabb minőségű, hagyományos gyártási technológiával készült termékek iránt. Másfelől azonban nő azon vásárlók köre is, akik választását elsősorban a termék ára befolyásolja; ők nem törődnek az ezzel párosuló alacsonyabb minőséggel.

– A sonkafélék forgalma várakozásaink szerint emelkedni fog, mivel Magyarországon kialakult egy olyan fizetőképes réteg, akinek a fogyasztása nem csökken, és a jó minőségért hajlandó többet fizetni – tekint előre Borbély Imre. – E kört megcélozva elsősorban a jó minőségű, prémiumkategóriás termékeink forgalmát szeretnénk növelni. Az is megfigyelhető, hogy olyan ünnepekkor, mint a karácsony, a szilveszter és a húsvét, még az alacsonyabb jövedelműek asztaláról sem maradnak le a hagyományos húskészítmények.

Bővülő Békebeli-szortiment

A Pick Szeged az idei évben is nagy erőkkel készül a húsvétra. Márkái közül a kiváló minőségű, ízükben és megjelenésükben is tradicionális PICK Békebeli termékek értékesítésére fog koncentrálni. A szortiment alappillérei a Békebeli füstölt lapocka, a Békebeli kötözött sonka és a Békebeli tarja. Mellettük tavaly a Békebeli hátsó csülök került újdonságként bevezetésre, és talált kedvező fogadtatásra.

– Az idei évben további újdonságokkal bővítjük a Békebeli termékek körét – informál Szántó Zoltán. – Az egyik új fejlesztés a Békebeli Frikandó sonka, amely a bőrös Frikandó sonka sóval pácolt változata, a másik a Békebeli diósonka, amelyhez a comb legnemesebb húsrészét, a diót használjuk fel. Mindkét terméket vákuumcsomagolt formában, 45 napos minőségmegőrzési idővel kínáljuk partnereinknek.

A kiszerelések nem változtak. A szortiment 90 százalékát az önkiszolgáló, vákuumcsomagolt, körülbelül 0,9–1,5 kg-os kiszerelés teszi ki. A termékek márkásítása, az egységes, esztétikus megjelenés és a könnyebb beazonosíthatóság érdekében a prémium PICK Békebeli termékeket fekete-arany színű, egyedi megjelenésű öntapadós címkével látják el.

A Délhús márkán belül a Füstölt-főtt kötözött sonka, a Bajai lapocka és a Frikandó sonka szerepel majd kiemelten a szezonban, mindegyik a márkára jellemző, egységes Délhús felülnyomású tasakba csomagolva.

Az ünnepekkor a vásárlók akcióérzékenysége nő, ezért a Pick Szeged is intenzívebb akciós politikával próbálja meg a fogyasztókat elérni. Főleg láncspecifikus árakciókat szervez, hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve.

Két húsvéti újdonság Pápáról

A Pápai Hús 1913 Kft. minden fogyasztói igényt a legmagasabb színvonalon kíván kielégíteni, és e cél érdekében ötvözi a tradíciókat a legújabb fejlesztésekkel.

– A Pápai Hús 1913 Kft. első számú vezetője, Politzer József személyes ügyének tekinti a Pápai sonka hírnevének megőrzését, javítását. Ez abból is táplálkozik, hogy a saját szakmai múltja szorosan kötődik a sonkagyártáshoz. A Pápai Hús 1913 Kft., illetve jogelődjei mindig is vezető szerepet töltöttek be a sonkagyártás terén. Cégünk ezért jeleníti meg a hagyományos termékek nevében és a címkéken is a „Pápai” minőséget, ezzel is segítve a tudatos vásárlói döntést – beszél a tradíció, a személyes elkötelezettség és a márkanév ös�szekapcsolódásáról Borbély Imre.

A Pápai termékek közül a korábbi évekhez képest tavaly kiemelten nagy igény mutatkozott a Pápai Hagyományos parasztsonkára és a Pápai Hagyományos parasztlapockára. Ezek előállítása a Magyarországon honos tradícióknak megfelelően 6-8 héten keresztül, hagyományos módon sózva, pácolva és füstölve, a partnerek igénye szerint csomagolva és címkézve történik. Csont nélkül, darabolva is forgalmazzák ezt a két terméküket.

– A Pápai Hús 1913 Kft., híven korábbi hagyományaihoz, 2011-ben is két új, kiváló minőségű húsvéti termékkel jelent meg a piacon – hívja fel a kereskedők figyelmét a kereskedelmi igazgató. – Ezek a hagyományosan pácolt és füstölt kötözött lapocka és a darabolt karaj, amelyek az új arculatot képviselő csomagolásban kerülnek az üzletek polcaira. Mivel valós fogyasztói igények alapján került sor gyártásukra, bízunk sikerükben.

A cég ebben az évben sem éri be pusztán az árakciók eladásnövelő erejével. A tavalyi évhez hasonlóan az idei húsvéti szezont is egy nagyszabású, marketingkampánnyal egybekötött nyereményjátékkal indítja, arra ösztönözve a fogyasztókat, hogy a magas minőségű Pápai sonkával tegyék kellemesebbé családjuk, szeretteik húsvéti ünnepét. n

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink