Optimizmussal tekintenek az idei húsvéti sonkaszezon elé a hazai gyártók
Óvatos optimizmussal tekintenek az idei húsvéti sonkaszezon elé a hazai gyártók. Az év elején lezajlott német dioxinbotrány, amelyben a sertéshús is érintett volt, újra csak ráirányította a figyelmet az import húskészítmények sokszor gyenge minőségére. Az ekkor elrendelt szigorú hazai ellenőrzések viszont bebizonyították, hogy a hazai húskészítmények kifogástalan minőségűek.
– Az alacsony minőségű importtermékek részaránya még mindig túlságosan magas: sonka és sonka között hatalmas különbség lehet – mondja Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója. – Sajnos még mindig az ár az egyik legfontosabb szempont a fogyasztók vásárlásaikor, bár van egy szűkebb réteg, aki ragaszkodik a minőséghez.
A szakember a közösségi „edukációs” aktivitások erősítését szorgalmazza az élelmiszerpiacon. A túlságosan árorientált fogyasztói magatartás ugyanis részben annak köszönhető, hogy a nagy többség nincs azzal tisztában, milyen hatással van az elfogyasztott élelmiszer az egészségükre.
Nem változott az önkiszolgáló-kimért arány
A húsvét jellegzetes készítménye, a húsvéti sonka, igazából gyűjtőfogalom, hiszen sok esetben nemcsak sonka vagy lapocka, hanem tarja, csülök vagy karaj is kerül húsvéti sonkaként az asztalra.
– A füstölt, illetve füstölt-főtt húsok esetében az önkiszolgáló és csemegepultos értékesítés arányában tavalyhoz képest nem tapasztaltunk változást – konstatálja Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A termékek nagyobb része, mintegy 62 százaléka továbbra is önkiszolgáló kiszerelési formában kerül a fogyasztókhoz, és csak 38 százaléka a csemegepultokból.
– A csomagolás egységárának szerepe is jelentős trend – emeli ki Bódi Krisztina a Kométa ’99 részéről. – Mivel kevés az igazán tudatos fogyasztó, sokszor nem ellenőrzik a kilós árat, így a nagy kiszerelések inkább a diszkont csatornában jellemzőek.
A Kométánál a húsvéti szezonban ismét a Kemencés sült sonkáé a főszerep, amelyet különböző marketingaktivitásokkal is támogatni fognak.
Lent és fent növekedés
A kereslet polarizálódását, a középkategória gyengülését emeli ki a piaci trendek közül Borbély Imre, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója. Egyfelől keresletnövekedést tapasztal az egyre magasabb minőségű, hagyományos gyártási technológiával készült termékek iránt. Másfelől azonban nő azon vásárlók köre is, akik választását elsősorban a termék ára befolyásolja; ők nem törődnek az ezzel párosuló alacsonyabb minőséggel.
– A sonkafélék forgalma várakozásaink szerint emelkedni fog, mivel Magyarországon kialakult egy olyan fizetőképes réteg, akinek a fogyasztása nem csökken, és a jó minőségért hajlandó többet fizetni – tekint előre Borbély Imre. – E kört megcélozva elsősorban a jó minőségű, prémiumkategóriás termékeink forgalmát szeretnénk növelni. Az is megfigyelhető, hogy olyan ünnepekkor, mint a karácsony, a szilveszter és a húsvét, még az alacsonyabb jövedelműek asztaláról sem maradnak le a hagyományos húskészítmények.
Bővülő Békebeli-szortiment
A Pick Szeged az idei évben is nagy erőkkel készül a húsvétra. Márkái közül a kiváló minőségű, ízükben és megjelenésükben is tradicionális PICK Békebeli termékek értékesítésére fog koncentrálni. A szortiment alappillérei a Békebeli füstölt lapocka, a Békebeli kötözött sonka és a Békebeli tarja. Mellettük tavaly a Békebeli hátsó csülök került újdonságként bevezetésre, és talált kedvező fogadtatásra.
– Az idei évben további újdonságokkal bővítjük a Békebeli termékek körét – informál Szántó Zoltán. – Az egyik új fejlesztés a Békebeli Frikandó sonka, amely a bőrös Frikandó sonka sóval pácolt változata, a másik a Békebeli diósonka, amelyhez a comb legnemesebb húsrészét, a diót használjuk fel. Mindkét terméket vákuumcsomagolt formában, 45 napos minőségmegőrzési idővel kínáljuk partnereinknek.
A kiszerelések nem változtak. A szortiment 90 százalékát az önkiszolgáló, vákuumcsomagolt, körülbelül 0,9–1,5 kg-os kiszerelés teszi ki. A termékek márkásítása, az egységes, esztétikus megjelenés és a könnyebb beazonosíthatóság érdekében a prémium PICK Békebeli termékeket fekete-arany színű, egyedi megjelenésű öntapadós címkével látják el.
A Délhús márkán belül a Füstölt-főtt kötözött sonka, a Bajai lapocka és a Frikandó sonka szerepel majd kiemelten a szezonban, mindegyik a márkára jellemző, egységes Délhús felülnyomású tasakba csomagolva.
Az ünnepekkor a vásárlók akcióérzékenysége nő, ezért a Pick Szeged is intenzívebb akciós politikával próbálja meg a fogyasztókat elérni. Főleg láncspecifikus árakciókat szervez, hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve.
Két húsvéti újdonság Pápáról
A Pápai Hús 1913 Kft. minden fogyasztói igényt a legmagasabb színvonalon kíván kielégíteni, és e cél érdekében ötvözi a tradíciókat a legújabb fejlesztésekkel.
– A Pápai Hús 1913 Kft. első számú vezetője, Politzer József személyes ügyének tekinti a Pápai sonka hírnevének megőrzését, javítását. Ez abból is táplálkozik, hogy a saját szakmai múltja szorosan kötődik a sonkagyártáshoz. A Pápai Hús 1913 Kft., illetve jogelődjei mindig is vezető szerepet töltöttek be a sonkagyártás terén. Cégünk ezért jeleníti meg a hagyományos termékek nevében és a címkéken is a „Pápai” minőséget, ezzel is segítve a tudatos vásárlói döntést – beszél a tradíció, a személyes elkötelezettség és a márkanév ös�szekapcsolódásáról Borbély Imre.
A Pápai termékek közül a korábbi évekhez képest tavaly kiemelten nagy igény mutatkozott a Pápai Hagyományos parasztsonkára és a Pápai Hagyományos parasztlapockára. Ezek előállítása a Magyarországon honos tradícióknak megfelelően 6-8 héten keresztül, hagyományos módon sózva, pácolva és füstölve, a partnerek igénye szerint csomagolva és címkézve történik. Csont nélkül, darabolva is forgalmazzák ezt a két terméküket.
– A Pápai Hús 1913 Kft., híven korábbi hagyományaihoz, 2011-ben is két új, kiváló minőségű húsvéti termékkel jelent meg a piacon – hívja fel a kereskedők figyelmét a kereskedelmi igazgató. – Ezek a hagyományosan pácolt és füstölt kötözött lapocka és a darabolt karaj, amelyek az új arculatot képviselő csomagolásban kerülnek az üzletek polcaira. Mivel valós fogyasztói igények alapján került sor gyártásukra, bízunk sikerükben.
A cég ebben az évben sem éri be pusztán az árakciók eladásnövelő erejével. A tavalyi évhez hasonlóan az idei húsvéti szezont is egy nagyszabású, marketingkampánnyal egybekötött nyereményjátékkal indítja, arra ösztönözve a fogyasztókat, hogy a magas minőségű Pápai sonkával tegyék kellemesebbé családjuk, szeretteik húsvéti ünnepét. n
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >