Optimista édességgyártók a kölni ISM-en
A nyersanyagok drágulása és az élesedő verseny ellenére pozitív üzleti várakozásokkal, optimista hangulatban zajlott le a világ legnagyobb édességvására, az idei ISM Kölnben, január 29–február 1. között.
Évről évre több látogató keresi fel az édesipar legnagyobb seregszemléjét
A csokoládé állt az érdeklődés középpontjában, sokféle új ízvariációval és megnyerő csomagolások új trendjével – foglalja össze a látottakat Kakuk Márta, a kölni vásár magyarországi képviselője. – Több ötletes újítás jelzi, hogy a pralinépiac felszálló ágba került. A rágcsálnivalók gyártói szintén sikerrel biztató innovációkkal jelentkeztek. Az ágazat vállalatai újra imponálóan sokszínű újdonságokkal bizonyították az édesipar fejlődőképességét.
Állandó nyomás alatt az édességgyártók
– Nélkülözhetetlen platform a Nemzetközi Édességvásár az export növelése és az üzleti kapcsolatok bővítése céljából, amikor az édességgyártókat állandó nyomás alatt tartják a nyersanyagok és energiahordozók magas árai – jelentette ki Tobias Bachmüller, a Katjes International cukorkagyártó vállalat igazgatója, egyben az ISM szakmai bizottságának elnöke.
Az árak több sajtóbeszélgetés során is szóba kerültek. Christine Hackmann, az ISM sajtófőnöke elmondta, hogy szinte drámaian drágult a cukor, a liszt, a mandula és a mogyoró tavaly. A növényi olajok és zsírok árszintje továbbra is magas maradt. A csomagolóanyagok ára együtt nőtt az olajéval. Rámutatott, hogy az élelmiszerek nyersanyagaival való tőzsdei spekuláció szintén hozzájárult a drasztikus áremelkedésekhez:
– A magasabb árakat a gyártók általában vagy csak késve, vagy nem teljes mértékben tudják elfogadtatni kereskedőpartnereikkel.
Figyelemre méltónak tartja az ISM sajtófőnöke, hogy bekövetkezett, amit az édesipari gyártók közül korábban senki sem tudott volna elképzelni:
– Legfontosabb nyersanyagukból, a cukorból, hiány lépett fel Európában. Annak ellenére, hogy cukorrépából rekordtermést értek el több országban is. Kiéleződött a helyzet, ami a piaci szereplőkben aggodalmat kelt.
A cukor szigorúan szabályozott, rugalmatlan európai kvótarendszere mesterséges hiányt okozott, és felhajtotta a cukor árát. Most arra számítanak az érintettek, hogy 2015-ben megszünteti a kvótarendszert az Európai Bizottság.
Ugyanakkor jó hír, hogy a kakaópiacon helyreállt az ellátás biztonsága.
Kevesebb kiállító, több látogató
Idén az ISM valamivel kevesebb kiállítóval zárt, mint tavaly, de jóval több látogatóval. Hatvanöt országból 1412 vállalat, köztük öt magyar mutatta be kínálatát a Rajna partján épült vásárközpontban. A külföldiek aránya szokás szerint igen magas; ezúttal 83 százalék. (Tavaly 1494 kiállító vett részt, hatvannégy országból).
Örvendetesen nőtt az érdeklődés az ISM iránt. Tavalyelőtt 30 900, múlt évben 32 300, idén pedig százharminc országból 35 000 szakmai látogatót regisztráltak a Köln Messe pénztárainál. Köztük a külföldiek aránya 64 százalék.
Más országok vásári képviselői arról számoltak be, hogy először hezitált a vállalatok egy része, kiállítson-e, és sokan az utolsó utáni pillanatban gondolták meg magukat, hogy helyet igényeljenek a standjuknak.
– Magyarországon nyáron még tíznél több cég jelezte, hogy kiállít az ISM-en – mondja Kakuk Márta. – Aztán ahogy nehezedtek a gazdálkodás körülményei, néhányan visszaléptek. Így négy hazai kis- és középvállalkozás mellett a Bonbonetti reprezentálta a magyar édesipart Kölnben.
A kisebb cégek többsége játékos édességekkel, a Detki Keksz exportképes palettájával, míg a Malk Brands Kft. belga alapanyagokból készült drazséval mutatkozott be. A Bonbonetti most is elegáns, vonzó standján az újdonságok közül prémium pralinék emelkedtek ki.
A kölni üzleti tárgyalásaikat otthon jó előre megszervező magyar vállalatok vezetői mellett külföldi kiállítók is dicsérik a látogatók minőségi összetételét. A szokásosnál több magas beosztású döntéshozó tájékozódott a standokon. Egy magyar vállalat vezetője jóleső érzéssel számolt be kedvező tapasztalatairól:
– A szokásosnál ugyan kevesebben keresték fel a standunkat, de több olyan érdeklődővel tárgyaltunk, akivel valószínűleg elkezdünk üzletileg együttműködni.
Top innováció: csokoládé steviával
Az újságírók ezúttal is fontos szerepet kaptak azáltal, hogy a hetvennyolc vállalat által kiállított 112 új termék közül megszavazták a top innovációkat. Általában is előtérbe került a stevia, amely természetes édesítőszer; olyan növény, amelynek levelei 30-szor édesebbek a cukornál, kivonatai pedig még intenzívebben édesek. A stevia kalóriatartalma nulla, és fogszuvasodást sem okoz.
Így nem keltett meglepetést, hogy a vásár legforgalmasabb bulvárján kiállított „New Product Showcase” fődíját a belga Cavalier cég steviával készült csokoládétermékei nyerték.
Második lett a német ültje vállalat, „currys kolbász és hamburger ízesítésű mogyorós rágcsálnivaló kompozícióival”.
Harmadik az osztrák PEZ új rágócukorkáival, új kivitelezésű kínálódobozban.
ProSweet – édesipari beszállítóknak
Az ISM-mel párhuzamosan rendezték meg immár ötödször az édesipari beszállítók ProSweet vásárát. Harminchárom országból 334 kiállító találkozott 96 országból 17 ezer látogatóval, a tavalyinál 10 százalékkal nagyobb területen.
Az egyetlen magyar kiállító, a budapesti Pro-Form műanyag-feldolgozó cég főleg desszertesdobozok betéteivel érdekelt az édességek piacán. Mint a ProSweet kezdete óta állandó kiállító, eredményesen bővíti exportkapcsolatait.
A ProSweeten a feldolgozási és csomagolási technológia, valamint a csomagolóanyagok mellett egyre erősebb szegmens a nyersanyagok, illetve adalékanyagok kínálata.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Üzleti tervezéshez egy kis segítség
A CEONET Klub és az Egyensúly Intézet újabb közös eseményre…
Tovább olvasom >Európai küldöttséget látott vendégül az NFFT és a BCSDH
Milyen európai szintű együttműködések segíthetik az európai és a hazai…
Tovább olvasom >Egyre sikeresebb a Modern gyárak éjszakája rendezvénysorozat
A Modern gyárak éjszakája országos online és élő rendezvénysorozat egyre…
Tovább olvasom >