Optimalizálja nemzetközi üzlethálózatát a Lidl

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2024. 07. 22. 09:52

Tovább lassult a Lidl nemzetközi üzletnyitásainak üteme a folyó pénzügyi év első négy hónapjában. A kereskedő üzleteket zárt be több kulcsfontosságú piacon. Az üzletnyitások tekintetében Lengyelország kiemelkedő szerepet játszik. A beruházások a személyzet hatékonyságának növelését célzó intézkedéseket támogatják.

Egyik lengyelországi üzletében 20 önkiszolgáló készülékből álló kasszazónát tesztel a Lidl

Tovább lassult a Lidl nemzetközi terjeszkedése. A vállalat adatai szerint február végétől június végéig, a Lidl 2024/2025-ös üzleti évének első négy hónapjában a diszkont kereskedő hálózata világszerte mindössze egy tucatnyi új üzlettel bővült. A Lidl már tavaly is visszavett az értékesítési terület növeléséből: A 2021/2022-es nettó 340 új üzlet után a 2022/2023-as évben már csak alig több mint 160 új üzletet nyitott.

És míg korábban a vállalat minden évben több új diszkont üzletet nyitott hazai piacán, Németországban, az elemzett időszakban az üzletek száma 11-gyel 3243-ra csökkent. Legnagyobb piacainak némelyikén, Franciaországban és az Egyesült Királyságban a Lidl a korábbi évek folyamatos terjeszkedése után egyes üzletek bezárása mellett döntött. Az elmúlt négy hónap alatt Franciaországban 1600-ról 1596-ra, míg az Egyesült Királyságban 964-ről 959-re csökkent boltjainak száma (lásd az ábrát). Lengyelország, a Lidl rendkívül nyereséges közép- és délkelet-európai régiójának legnagyobb gazdasága a kereskedő hálózatbővítésének hajtómotorja. A Lidl Polska, amely tavaly nettó 33 új üzlettel vezető helyet szerzett magának a Lidl-univerzumban a nemzetközi terjeszkedés tekintetében, az elemzett időszakban 13 új üzletet helyezett el a lengyel kiskereskedelmi térképen. Magyarország a második helyen áll: az üzletek bővítésére vonatkozó törvényi korlátozások és a protekcionista adó jogszabályok ellenére a Lidl nettó hat üzlettel növelte hálózatát az országban a vizsgált négy hónapos időszakban.

A nemzetközi terjeszkedés szempontjából Lengyelország szerepe kiemelkedő

Ábra: Aletos Retail Advisory; Forrás: cégadatok

A Lidl számára jelenleg az üzletek termelékenységének növelésébe történő beruházás kulcsfontosságú. A nemrég lezárult 2023/2024-es pénzügyi évre (mely februárban zárult) vonatkozóan a kiskereskedő anyavállalata, a Schwarz Csoport bejelentette, hogy a diszkont globális nettó árbevétele 9,4%-kal 125,5 milliárd euróra nőtt, és hangsúlyozta, hogy az árbevétel növekedését csoportszinten ugyanannyi alkalmazottal érték el, mint az előző évben.

Az egyik terület, ahol a személyzeti költségek csökkenthetők, a kasszazóna. A kiskereskedő, miután Lengyelországban minden üzletében önkiszolgáló pénztárakat vezetett be, más országokban is beruház a pénztárak átalakításába. Iparági becslések szerint Európában már minden ötödik Lidl-üzletben van önkiszolgáló pénztárgép, és a kereskedő azt tervezi, hogy a közeljövőben nemzetközi szinten akár 10 000 új készüléket helyez üzembe. Németországban és Lengyelországban a diszkont jelenleg 16, illetve 20 önkiszolgáló pénztárból álló kasszazónát tesztel, miközben csak néhány hagyományos kasszát telepített.

Az egyelőre még nem látszik, hogy az év végére újra lendületbe jön-e a bolthálózat bővítése. Az Egyesült Királyságban a Lidl hivatalosan további több száz üzlet megnyitását tervezi. Németországban is bejelentette a menedzsment, hogy a jövőben évente tíznél több üzletet kíván nyitni. Ebbe azonban beletartozhatnak a régebbi kisebb üzletek új, modernebb helyszínekkel való helyettesítésére irányuló beruházások is.

Kapcsolódó cikkeink