Optimalizálja nemzetközi üzlethálózatát a Lidl
Tovább lassult a Lidl nemzetközi üzletnyitásainak üteme a folyó pénzügyi év első négy hónapjában. A kereskedő üzleteket zárt be több kulcsfontosságú piacon. Az üzletnyitások tekintetében Lengyelország kiemelkedő szerepet játszik. A beruházások a személyzet hatékonyságának növelését célzó intézkedéseket támogatják.
Tovább lassult a Lidl nemzetközi terjeszkedése. A vállalat adatai szerint február végétől június végéig, a Lidl 2024/2025-ös üzleti évének első négy hónapjában a diszkont kereskedő hálózata világszerte mindössze egy tucatnyi új üzlettel bővült. A Lidl már tavaly is visszavett az értékesítési terület növeléséből: A 2021/2022-es nettó 340 új üzlet után a 2022/2023-as évben már csak alig több mint 160 új üzletet nyitott.
És míg korábban a vállalat minden évben több új diszkont üzletet nyitott hazai piacán, Németországban, az elemzett időszakban az üzletek száma 11-gyel 3243-ra csökkent. Legnagyobb piacainak némelyikén, Franciaországban és az Egyesült Királyságban a Lidl a korábbi évek folyamatos terjeszkedése után egyes üzletek bezárása mellett döntött. Az elmúlt négy hónap alatt Franciaországban 1600-ról 1596-ra, míg az Egyesült Királyságban 964-ről 959-re csökkent boltjainak száma (lásd az ábrát). Lengyelország, a Lidl rendkívül nyereséges közép- és délkelet-európai régiójának legnagyobb gazdasága a kereskedő hálózatbővítésének hajtómotorja. A Lidl Polska, amely tavaly nettó 33 új üzlettel vezető helyet szerzett magának a Lidl-univerzumban a nemzetközi terjeszkedés tekintetében, az elemzett időszakban 13 új üzletet helyezett el a lengyel kiskereskedelmi térképen. Magyarország a második helyen áll: az üzletek bővítésére vonatkozó törvényi korlátozások és a protekcionista adó jogszabályok ellenére a Lidl nettó hat üzlettel növelte hálózatát az országban a vizsgált négy hónapos időszakban.
A nemzetközi terjeszkedés szempontjából Lengyelország szerepe kiemelkedő
Ábra: Aletos Retail Advisory; Forrás: cégadatok
A Lidl számára jelenleg az üzletek termelékenységének növelésébe történő beruházás kulcsfontosságú. A nemrég lezárult 2023/2024-es pénzügyi évre (mely februárban zárult) vonatkozóan a kiskereskedő anyavállalata, a Schwarz Csoport bejelentette, hogy a diszkont globális nettó árbevétele 9,4%-kal 125,5 milliárd euróra nőtt, és hangsúlyozta, hogy az árbevétel növekedését csoportszinten ugyanannyi alkalmazottal érték el, mint az előző évben.
Az egyik terület, ahol a személyzeti költségek csökkenthetők, a kasszazóna. A kiskereskedő, miután Lengyelországban minden üzletében önkiszolgáló pénztárakat vezetett be, más országokban is beruház a pénztárak átalakításába. Iparági becslések szerint Európában már minden ötödik Lidl-üzletben van önkiszolgáló pénztárgép, és a kereskedő azt tervezi, hogy a közeljövőben nemzetközi szinten akár 10 000 új készüléket helyez üzembe. Németországban és Lengyelországban a diszkont jelenleg 16, illetve 20 önkiszolgáló pénztárból álló kasszazónát tesztel, miközben csak néhány hagyományos kasszát telepített.
Az egyelőre még nem látszik, hogy az év végére újra lendületbe jön-e a bolthálózat bővítése. Az Egyesült Királyságban a Lidl hivatalosan további több száz üzlet megnyitását tervezi. Németországban is bejelentette a menedzsment, hogy a jövőben évente tíznél több üzletet kíván nyitni. Ebbe azonban beletartozhatnak a régebbi kisebb üzletek új, modernebb helyszínekkel való helyettesítésére irányuló beruházások is.
Kapcsolódó cikkeink
Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >