Opten: már a cégek fele sem éli meg a tíz évet
Tovább romlott a magyarországi cégek túlélési rátája, az öt évet a cégek 72 százaléka, a tíz évet pedig csak 48 százaléka éri el – közölte az Opten céginformációs szolgáltató szerdán az MTI-vel.
Hiába a sok új cég és a nagy cégalapítási kedv, úgy tűnik, a cégek hosszú távú életképessége továbbra is problémás – fejti ki a közleményben Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.
Az Opten adatai szerint az elmúlt években évi 25-30 ezer cég indult Magyarországon. A cégalapítások száma jelentősen alacsonyabb, mint a 2000-es évek elején volt, de az elmúlt egy-két évben a csökkenés megállni látszott, egyes időszakokban már pozitívba is fordult. A cégek öt- és tízéves túlélési képessége alapján azonban még nem lehet stabil cégszerkezetről beszélni – mutatott rá a szakértő.
A túlélési arány csökkenéséhez nemcsak a természetes lemorzsolódás, hanem tervezett folyamatok is hozzájárulhatnak. A felvásárlások, összeolvadások szintén egyes cégek megszűnéséhez vezethetnek, ugyanakkor a megszüntetéshez vezető eljárásokat vizsgálva az derül ki, hogy nem ez a döntő tényező. A megszűnő cégek döntő többsége vagy magára hagyott vállalkozás, vagy valamely hitelező kezdeményezett felszámolást ellene.
A szakértő rámutat ugyanakkor arra, hogy a friss vállalkozások egy szűk rétege igen hamar komoly tényezővé válik. A 2013-ban alapított cégek egy százaléka öt év működés után már egymilliárd forint feletti éves árbevétellel büszkélkedhet. Ráadásul a tendencia azt mutatja, hogy e cégek aránya növekedőben van, tehát a csökkenő túlélési ráta mellett egyre szélesebb kör lesz viszonylag gyorsan sikeres vállalkozás, azaz a friss cégek várható életútja erősen differenciálódik.
A vállalkozások viszonylag rövid átlagos élettartamának köszönhetően a hazai cégek jelentős része fiatalkorú, 46 százalékuk tíz évnél fiatalabb. A vállalkozások 23 százaléka húsz év feletti, nagymúltú cégnek számít, 2018-ban ez az arány még csak 20 százalék volt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Egyre élénkebben foglalkoztatja a hazai vállalkozásokat a generációváltás
Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >3,4%-kal bővült a fogyasztás
A KSH megerősítette, az idei első negyedévben 0,8%-kal nőtt a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >