Ötödével több pénzt hagytunk az élelmiszerboltokban
Élelmiszerboltban 15%-kal többet, ruházati boltban fele annyit vásároltunk, mint korábban – írja a blokkk.com. A spájzolás felét megspóroltuk máshol. A webáruházak a black friday-s formát közelítették.
Március 16-tól lépett be az a szabály, hogy az élelmiszert, az illatszert, a drogériai terméket, a háztartási tisztítószert, a vegyi árut és a higiéniai papírterméket árusító üzlet, továbbá a gyógyszertár, a gyógyászati segédeszközt forgalmazó üzlet és az üzemanyag-töltőállomás kivételével a boltba csak 15 óráig mehetett a vásárló. Március 28-tól pedig sok – mintegy 80 ezer – boltot már fel sem kereshetett.
2020 márciusában az élelmiszerboltokban 15%-kal, a webáruházakban másfélszer többet vásároltunk, az eladott árumennyiséget nézve. Tankolni 15%-kal kevesebbet tankoltunk.
De hát a teljes boltos piac 4,4%-kal nőtt, ami első pillantásra mutatós mutató, de voltak piacok, melyek megkezdték a mélyrepülést, élen a ruházati boltokkal. Márciusban 1.045 forintot hagytunk a boltokban, a korábbi 968 milliárd forinttal szemben. Ez 8%-kal több ugyan, a pénztárca vastagságát nézve, de hát volt infláció is.
Az élelmiszeres boltok összességét nézve a pénztárakban hagyott pénz összege 20%-kal ugrott meg márciusban, a hazacipelt árumennyiség pedig 13%-kal. A 7%-os különbség a drágulás átlagos üteme ezekben a boltokban.
Spájzoltunk és spóroltunk is
Először arról, hogy miből is spájzoltunk. Könnyen feltételezhető, ahogy amiből jelentősen megugrott a vásárlás, ott bizony a tartalékok felhalmozása volt a cél.
A statisztikában ugyanakkor más sorokban is lehet spájzolás, de a jellegzetes üzlettípusok alapján a következő kép rajzolódik ki:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |
élelmiszer | 442 | 529 | +87 |
illatszer | 23 | 28 | +5 |
gyógyszer | 40 | 63 | +23 |
összesen | 505 | 620 | +115 |
KSH, érték: milliárd forint, időszak: március, élelmiszer, élelmiszer jellegű vegyes, illatszer boltok és gyógyszertárak |
És ahol nagyot spóroltunk, ott már a fele vissza is jött ezeken az ágakon a spájzolásnak:
2019 | 2020 | 2020/2019 | |
ruházat | 58 | 29 | -29 |
üzemanyag | 161 | 134 | -27 |
összesen | 219 | 163 | -56 |
KSH, érték: milliárd forint, márciusi adatok |
A statisztika szerint azért még egy sor más területen is bukdácsolt a piac, például a bútor-, műszaki cikkek vásárlása 5%-kal, a számítástechnikai és egyéb iparcikkeké 9%-kal csökkent a korábbi évhez képest, így még vagy 10 milliárd forintnyi további csökkenés összegereblyézhető. És az egyes árucsoportok átlagjai között is vannak még különbségek.
Webáruházak: nem kell hasra esni
Sorjáztak a hírek, hogy a vásárlók megrohanták a webáruházakat. Nem is bírták a kiszállítást az élelmiszeresek, de tegyük hozzá, hogy ez a piac az összes élelmiszer vásárláshoz képest azért csekélyke volt korábban, a szállítójárművek száma is persze. De hát egyenlőre csak annyit tudunk, hogy a kiszállítási idő nagyot ugrott márciusban, nyilván az a csekélyke élelmiszeres webforgalom is.
Nos, a teljes webáruházi megugrás márciusban tekintélyesnek tűnik, közel 50%, de volt már ilyen, vagy ezt erősen közelítő havi ütem korábban is (az éves átlagok pedig 30% környékén ugráltak). A mostani megugrás értéke 27 milliárd forint, a teljes márciusi webköltekezés 83 milliárd forintjából. Ami némileg kevesebb a 2019-es 87-89 milliárd forintnyi novemberi-decemberi forgalmaknál.
(blokkk.com)
Kapcsolódó cikkeink
Tovább ronthat a száj- és körömfájás-járvány a bolti árakon?
Ötven év után ismét megjelent Magyarországon a száj- és körömfájás,…
Tovább olvasom >Németországban újra nagyobb a márkatermékek iránti fogyasztói bizalom
Mérséklődött a saját márkás termékek népszerűsége és ma már kevesebb…
Tovább olvasom >Meglepően jól sikerült a január a kiskereskedelemben
A gyenge évzáráshoz képest 2,2%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a The Nutriment Company a német BAF Petfoodot
Meg nem nevezett összegért vásárolta meg a svéd The Nutriment…
Tovább olvasom >A spanyol fogyasztók szerint javult a saját márkák minősége
Egy friss tanulmány szerint tízből nyolc spanyol fogyasztó úgy látja,…
Tovább olvasom >A diszkontokkal szemben kínálna alternatívát a Carrefour Polska
Új stratégiát vezetett be márciustól a Carrefour Polska, amelynek célja,…
Tovább olvasom >