Öntözés nélkül nincs kertészet – Az idei gyümölcs apró marad
Az elmúlt három hetes kánikulát megszenvedték a növények, állatok is. Máris drágul a hús, viszont az aprónak maradt gyümölcs olcsóbb lehet.
Bajban vannak a gyümölcstermelők, ugyanis a víz nélkül maradt, meleg ellen védekező fák leállítják a gyümölcs méretének gyarapítását és kényszerérleléssel próbálnak mielőbb szabadulni a terméstől. Mártonffy Béla, a FruitWeb Magyar Zöldség Gyümölcs Szakmaközi Szervezet elnöke szerint az idén a mérettel lesz baj. Az apró alma, körte, őszibarack, szilva nem adható el a külpiacokon, így valószínűleg itthon marad, s lekvár, lé vagy pálinka lehet belőle.
Az elnök szerint az idei nyár ismét bizonyítja, hogy öntözés nélkül a kertészeti tevékenység kockázatos. Ahogy évtizedekkel korábban a spanyolok, országnyi száraz platókon képesek voltak megoldani az öntözést, úgy Magyarországon, ahol évente 100 millió köbméter víz keresztülfolyik az országon is elvárható, hogy állami programok nyomán az öntözővíz eljuthasson a táblák közelébe. Úgy véli, ekkor a magyar kertészet az ország húzó ágazatává válhat, hiszen ehhez adottságaik megvannak.
Ugyanakkor, ahogy a már harmadik éve tartó dinnyekampány is bizonyította, ha a kormány is a termelők mellé áll, akkor a támogatásokkal, célzatos öntözési, piaci fejlesztéssel egy-egy ágazat bel- és külföldön is sikereket érhet el. Ennek része, hogy olyan feltételeket kell teremteni, hogy a haszon ne a neppereket, a gyenge minőségű importot átcsomagolókat gazdagítsa, hanem a pénz a fejlesztésre vállalkozó termelőknél maradjon. Példaként említette, hogy a piac megtisztítása érdekében tett lépéseket, júliusban mintegy 10 millió forintos bírságot szabtak ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei az ellenőrzések során a feltárt szabálytalanságok miatt.
Megtudtuk azt is, hogy a dinnye után a nyár végén folytatódik a paprika és alma kampány, jövőre pedig kiemelt figyelem követi a meggyet. (munkatársunktól)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >