Online borteszttel mérték fel a fogyasztókat
A bort rendszeresen vásárló fogyasztóknak is csak egy töredéke meri borbarátnak nevezni magát – derül ki a közelmúltban lebonyolított negyvenezres online felmérés, a Nagy Bor Teszt válaszaiból -olvasható a tozsdeforum-hu-n. A fogyasztók önbizalmának erősítése lehet a szakma egyik feladata a jövőben, vélekedik Kathona Krisztián, a Borháló Borkereskedés beszerzési igazgatója.
A prémium boros rendezvényeket szervező Winelovers online bortesztjét 40 ezren töltötték ki a nyár folyamán. Bár a kutatás nem nevezhető reprezentatívnak – a kitöltők statisztikai értelemben nem képezik le Magyarország lakosságát –, a Nagy Bor Teszt jó visszajelzést ad a piac igényeiről, fontos információkkal szolgál a boros szakma számára a fogyasztói szokásokról – nem véletlen, hogy a Borkollégium, a Vinoport és a Borászportál, valamint a Borháló Borkerekedés is támogatta a kutatást.
Így változtak a szokások
A felmérés egyik fő megállapítása szerint a borkultúra folyamatosan fejlődik Magyarországon, ami a fogyasztók választásaiban is tetten érhető. Az otthoni fogyasztásra szánt átlagos palackár a 2012-es 761 forintról 1000 forint fölé kúszott, amit egy-két éve még a legoptimistábbak sem reméltek.
A négy éve felvett adatokhoz képest megduplázódott és már 12 százalékra rúg a pincészeteknél vagy boros rendezvényeken történő borfogyasztás. A vásárlások egyharmadára még mindig hipermarketekben kerül sor, de a borszaküzletek folyamatosan növelik részesedésüket: jelenleg az összes fogyasztás 15 százaléka származik szaküzletben történt értékesítésből.
A Nagy Bor Teszt egyik érdekes kérdése volt, miként ítélik meg saját kompetenciájukat a fogyasztók. A válaszok tanúsága szerint a kitöltők 42 százaléka tartja magát „egyszerű borfogyasztónak”, 39 százalék „érdeklődőnek”, 14 százalék „borbarátnak”, 3 százalék „borismerőnek”, minden századik válaszadó pedig „borszakembernek” vallja magát.
A borbarátok és borismerők aránya ugyan 2012 óta folyamatosan nő, Kathona Krisztián, a Borháló borkereskedés beszerzési igazgatója azonban a mostani 17 százalékot is fájdalmasan kevésnek tartja. „A focihoz mindenki ért, aki megnézett két bajnoki meccset, de borbarátnak csak minden hatodik fogyasztó meri nevezni magát?” – kérdezi.
A Borháló szakértője szerint a kilencvenes és kétezres évek minőségi forradalma és az azt körülvevő beszédmód sok fogyasztót tanácstalanná tett.
„Pedig a borok élvezetéhez nem felsőfokú francia nyelvvizsga kell, hanem emberi nyitottság és némi gyakorlati tapasztalat: mire érdemes odafigyelni, amikor bort választunk vagy bort ízlelünk. És persze mindenekelőtt tisztában kell lennünk saját igényeinkkel, békében kell élnünk saját ízlésünkkel, stílusunkkal” – fogalmaz az igazgató, aki szerint a Borháló csaknem ötven egységből álló országos hálózatában lezajló találkozások, kóstolók pont ezt a „puha edukációt” szolgálják.
A Borháló borbeszerzésért felelős igazgatója szerint a Nagy Bor Teszt adatai alátámasztják, hogy a fogyasztói önértékeléssel nincs minden rendben. A saját hozzáértésüket vállaló „borbarátok” és „borismerők” között felül vannak reprezentálva a férfiak, a budapestiek, a magas iskolai végzettségűek, a vásárlásaikra több pénzt fordítók, míg kevesebben vannak a nők, a falun vagy kisebb városban élők, a kevésbé iskolázottak.
Az „érdeklődők” csoportjának ízlése és igényessége ugyanakkor a többi válaszból leszűrhetően sokkal inkább hasonlít a magukat borbarátnak nevezőkéhez, semmint az egyszerű fogyasztókéhoz – a lényegi különbség tehát egyedül abban áll, hogy kevesebbre taksálják magukat.
Miközben fogyasztási és vásárlási szokásaikat tekintve a magukat az „érdeklődők” közé sorolók inkább átlagosak, a csoport nyitottnak mutatkozik, ha új vásárlási módokról vagy új ismeretek elsajátításáról van szó.
„Üzleteinkben tapasztaljuk, hogy törzsvásárlóink egyre bátrabban kérdeznek, és egyre többet időznek a boltokban borokról beszélgetve, bort kóstolva. Ezért is fontos, hogy a pincészeteknél és a szaküzletekben is egyszerű élvezeti termékként beszéljenek a borról az azzal foglalkozók” – mondja Kathona Krisztián.
A borfogyasztók nyitottságának másik jele, hogy szolidan nő a bort interneten vásárlók aránya, és még jobban emelkedik azoké, akik tervezik, hogy online kereskedésben szereznek be bort.
„Az online vásárlás a bizalom jele. A fogyasztó bízik a borászokban, megvannak a kedvencei, de szívesen kipróbál új dolgokat is. És igen, bízik a kereskedő és a borász értékítéletében is, hogy jól árazzák be az adott tételeket – mondja Harsányi Dávid, a Winelovers kutatásvezetője. – Ennek a nyitott, kereső, próbálkozó magatartásnak kiváló színtere az internet, ahol a vevők nemcsak a borokat találják meg azonnal, de a róluk szóló leírásokat és más fogyasztók értékelését is.” (tozsdeforum.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Az Európai Bizottság az uniós borágazat versenyképességének erősítésére tett javaslatot
Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az európai borágazat versenyképességének, ellenálló…
Tovább olvasom >Meg kell őrizni a magyar bor forgalmát és hírnevét
Meg kell őrizni a magyar bor forgalmát és hírnevét –…
Tovább olvasom >Kitűnően szerepeltek a 2024-es évjáratú borok a XXI. Synvino Borversenyen
Összesen 400 nevezés érkezett az ország 18 borvidékéről a Syngenta…
Tovább olvasom >További cikkeink
A szolgáltatások drágulása hajtja az inflációt – nem az élelmiszerek
Bár a közbeszédben és a kormányzati intézkedések fókuszában továbbra is…
Tovább olvasom >MLBKT: márciusban további fellendülést jelez a BMI
A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított márciusi értéke 51,2 – közölte…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: szükség van az árrésstopra
A keddi adatok is bizonyítják, hogy szükség van az árrésstopra…
Tovább olvasom >