Online borteszttel mérték fel a fogyasztókat
A bort rendszeresen vásárló fogyasztóknak is csak egy töredéke meri borbarátnak nevezni magát – derül ki a közelmúltban lebonyolított negyvenezres online felmérés, a Nagy Bor Teszt válaszaiból -olvasható a tozsdeforum-hu-n. A fogyasztók önbizalmának erősítése lehet a szakma egyik feladata a jövőben, vélekedik Kathona Krisztián, a Borháló Borkereskedés beszerzési igazgatója.
A prémium boros rendezvényeket szervező Winelovers online bortesztjét 40 ezren töltötték ki a nyár folyamán. Bár a kutatás nem nevezhető reprezentatívnak – a kitöltők statisztikai értelemben nem képezik le Magyarország lakosságát –, a Nagy Bor Teszt jó visszajelzést ad a piac igényeiről, fontos információkkal szolgál a boros szakma számára a fogyasztói szokásokról – nem véletlen, hogy a Borkollégium, a Vinoport és a Borászportál, valamint a Borháló Borkerekedés is támogatta a kutatást.
Így változtak a szokások
A felmérés egyik fő megállapítása szerint a borkultúra folyamatosan fejlődik Magyarországon, ami a fogyasztók választásaiban is tetten érhető. Az otthoni fogyasztásra szánt átlagos palackár a 2012-es 761 forintról 1000 forint fölé kúszott, amit egy-két éve még a legoptimistábbak sem reméltek.
A négy éve felvett adatokhoz képest megduplázódott és már 12 százalékra rúg a pincészeteknél vagy boros rendezvényeken történő borfogyasztás. A vásárlások egyharmadára még mindig hipermarketekben kerül sor, de a borszaküzletek folyamatosan növelik részesedésüket: jelenleg az összes fogyasztás 15 százaléka származik szaküzletben történt értékesítésből.
A Nagy Bor Teszt egyik érdekes kérdése volt, miként ítélik meg saját kompetenciájukat a fogyasztók. A válaszok tanúsága szerint a kitöltők 42 százaléka tartja magát „egyszerű borfogyasztónak”, 39 százalék „érdeklődőnek”, 14 százalék „borbarátnak”, 3 százalék „borismerőnek”, minden századik válaszadó pedig „borszakembernek” vallja magát.
A borbarátok és borismerők aránya ugyan 2012 óta folyamatosan nő, Kathona Krisztián, a Borháló borkereskedés beszerzési igazgatója azonban a mostani 17 százalékot is fájdalmasan kevésnek tartja. „A focihoz mindenki ért, aki megnézett két bajnoki meccset, de borbarátnak csak minden hatodik fogyasztó meri nevezni magát?” – kérdezi.
A Borháló szakértője szerint a kilencvenes és kétezres évek minőségi forradalma és az azt körülvevő beszédmód sok fogyasztót tanácstalanná tett.
„Pedig a borok élvezetéhez nem felsőfokú francia nyelvvizsga kell, hanem emberi nyitottság és némi gyakorlati tapasztalat: mire érdemes odafigyelni, amikor bort választunk vagy bort ízlelünk. És persze mindenekelőtt tisztában kell lennünk saját igényeinkkel, békében kell élnünk saját ízlésünkkel, stílusunkkal” – fogalmaz az igazgató, aki szerint a Borháló csaknem ötven egységből álló országos hálózatában lezajló találkozások, kóstolók pont ezt a „puha edukációt” szolgálják.
A Borháló borbeszerzésért felelős igazgatója szerint a Nagy Bor Teszt adatai alátámasztják, hogy a fogyasztói önértékeléssel nincs minden rendben. A saját hozzáértésüket vállaló „borbarátok” és „borismerők” között felül vannak reprezentálva a férfiak, a budapestiek, a magas iskolai végzettségűek, a vásárlásaikra több pénzt fordítók, míg kevesebben vannak a nők, a falun vagy kisebb városban élők, a kevésbé iskolázottak.
Az „érdeklődők” csoportjának ízlése és igényessége ugyanakkor a többi válaszból leszűrhetően sokkal inkább hasonlít a magukat borbarátnak nevezőkéhez, semmint az egyszerű fogyasztókéhoz – a lényegi különbség tehát egyedül abban áll, hogy kevesebbre taksálják magukat.
Miközben fogyasztási és vásárlási szokásaikat tekintve a magukat az „érdeklődők” közé sorolók inkább átlagosak, a csoport nyitottnak mutatkozik, ha új vásárlási módokról vagy új ismeretek elsajátításáról van szó.
„Üzleteinkben tapasztaljuk, hogy törzsvásárlóink egyre bátrabban kérdeznek, és egyre többet időznek a boltokban borokról beszélgetve, bort kóstolva. Ezért is fontos, hogy a pincészeteknél és a szaküzletekben is egyszerű élvezeti termékként beszéljenek a borról az azzal foglalkozók” – mondja Kathona Krisztián.
A borfogyasztók nyitottságának másik jele, hogy szolidan nő a bort interneten vásárlók aránya, és még jobban emelkedik azoké, akik tervezik, hogy online kereskedésben szereznek be bort.
„Az online vásárlás a bizalom jele. A fogyasztó bízik a borászokban, megvannak a kedvencei, de szívesen kipróbál új dolgokat is. És igen, bízik a kereskedő és a borász értékítéletében is, hogy jól árazzák be az adott tételeket – mondja Harsányi Dávid, a Winelovers kutatásvezetője. – Ennek a nyitott, kereső, próbálkozó magatartásnak kiváló színtere az internet, ahol a vevők nemcsak a borokat találják meg azonnal, de a róluk szóló leírásokat és más fogyasztók értékelését is.” (tozsdeforum.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Magyar siker a világ legjobb borászatainak rangsorában: a Szepsy Pince a 43. helyen
2024-ben is közzétették a World’s Best Vineyards rangsorát, amely az…
Tovább olvasom >Piacismeret, kapcsolatépítés, marketing
Nem feltétlenül egyforma tapasztalatokkal a hátuk mögött, de egyformán meghatározó…
Tovább olvasom >Hullámvölgyből kifelé
Idén az extrém meleg időjárásnak köszönhetően a megszokottnál jóval korábban kezdődött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >