Önkiszolgáló kasszák: vissza a hagyományos megoldásokhoz?
Az utóbbi években Magyarországon egyre több üzletben jelentek meg az önkiszolgáló kasszák, ám a vásárlók körében vegyes fogadtatásban részesültek. Míg a fejlettebb országokban az ilyen rendszerek már régóta működnek, és mostanra sok helyen visszatérnek a hagyományos pénztáros kasszákhoz, hazánkban még csak most kezd elterjedni ez az automatizált fizetési forma.
Az önkiszolgáló kasszák elterjedése és problémái
Egy budapesti, frekventált területen található diszkontban hosszú sorok állnak. Egyetlen pénztárnál ül pénztáros, a többi önkiszolgáló. Egy alkalmazott segít az új rendszerrel még ismerkedő vásárlóknak, és ellenőrzi, hogy minden termék be lett-e olvasva. Az emberek közül sokan még a hagyományos módot preferálják, és nem elég gyorsak az önkiszolgáló kasszák használatában. Gyakori probléma, hogy a vásárlók nem tudják, csak kártyával lehet fizetni, és nincs náluk kártya.
A hagyományos kasszák használói számára is akadnak új kihívások. Az egyik ilyen, hogy a blokkokat a kijáratnál lévő automatához kell érinteni, hogy igazolják a fizetést. Ez a rendszer a forgalmas üzletekben került bevezetésre, ahol sok a rohanó turista és magasak a munkabérek.
A pénztárosok szerepe a kereskedelemben
Az első önkiszolgáló kasszák megjelenésekor sokan aggódtak a bolti lopások miatt. Bár kezdetben emelkedett a lopások száma, idővel természetessé vált az önkiszolgáló rendszer, és biztonsági őrökkel próbálták megakadályozni a lopásokat. Az eladók száma az üzletekben csökkent, a polcfeltöltők pedig nem tudnak információt adni az árukról. A pénztárosok az egész kiskereskedelmi rendszer kulcsfiguráivá váltak, és gyakran más feladatokat is ellátnak, ha éppen nincs sor a pénztárnál.
Magyarországon is megjelentek az automata üzletek, ahol nincs szükség eladókra. A drogériákban is terjed az önkiszolgáló kassza, ami problémát jelenthet, ha a vevők kérdéseket szeretnének feltenni az árukkal kapcsolatban. Az eladók gyakran nem tudnak minden egyes termékről információt adni, így a vásárlók elégedetlenek lehetnek.
Külföldi tapasztalatok: Vissza a hagyományos kasszákhoz
Külföldön sok helyen, például Svédországban és Ausztráliában, már visszatértek a hagyományos kasszákhoz. Az önkiszolgáló kasszák használata nem gyorsította fel jelentősen a vásárlást, és a lopások száma is megnőtt. Az automata nem látja, mit tesz a vásárló a kosarába, és nem minden terméken van biztonsági jelzés, ami a kijáratnál jelezne. Egy ausztrál kiskereskedelmi lánc, az IGA Greenslopes, úgy döntött, hogy megszünteti az önkiszolgáló kasszákat a bolti lopások kiugró mértéke miatt. A cég több módszert is kipróbált, de a technológia drága, és nem minden üzlet engedheti meg magának.
Az angol Booths szupermarket szintén bejelentette, hogy felszámolja az önkiszolgáló kasszákat. Bár sok élelmiszerlánc egyre több pénzt fektet az automata pénztárak fejlesztésébe, egyes statisztikák szerint ezek több százezer munkahelyet veszélyeztetnek.
Munkaerőhiány és gépellenesség
A magyar közösségi médiában is sokan kritizálják az önkiszolgáló kasszák bevezetését. Miközben magas az infláció és drágák az élelmiszerek, a vevők úgy érzik, hogy a pénztárosok helyett is nekik kell dolgozniuk. Az ipari forradalom óta ismert gépellenesség új aspektusa jelenik meg: az emberek attól félnek, hogy a korszerű gépek miatt elveszítik a munkájukat, miközben a munkaerőhiány miatt gépeket kell beszerezni.
Az önkiszolgáló kasszák bevezetése nem változtat a választék szélességén és a fenntartható gazdálkodás szükségességén. A bolti lopások elleni küzdelem és a munkaerőhiány problémái továbbra is fennállnak, ami arra készteti az üzleteket, hogy újragondolják az automatizálás mértékét és a hagyományos pénztáros kasszák szerepét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Beindul, de a reméltnél lassabban nőhet jövőre a gazdaság
A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal…
Tovább olvasom >1500 milliárd forintos piac új szereplőkkel: civilek az e-kereskedelemben
Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki…
Tovább olvasom >A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >