Önkiszolgáló kasszák: elfogytak az ellenérvek!
Nem vitás, az önkiszolgáló kasszák telepítése ma az egyik legfőbb trend a kiskereskedelmi szektorban. Kérdés, milyen esetekben éri meg a bevezetésük? Hogyan térül meg a beruházás? Nem okoz jelentős leltárhiányt? Létezik a hazai viszonyokra szabott, megfizethető megoldás? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ, többek közt azok segítségével, akiknél már működik az első, teljesen magyar fejlesztésű rendszer.
Miért érdemes az önkiszolgáló kasszát választani?
„A vásárlók jelentős része, főként a fiatal generáció, elvárja ezt a lehetőséget. Vállalkozási szempontból pedig ez a humánerőforrás-problémáink orvosolásának eszköze. Egyre kevesebb itthon a képzett kasszás, a food-szektor pedig az alacsonyabb árrés miatt eleve nehezen veszi fel a bérversenyt a non-food szegmenssel. A legjobb megoldás így az emberi munkaerőt kiváltó, kiegészítő technológiák bevezetése lehet” – foglalta össze Honti Balázs, a CBA franchise-hoz tartozó Maxcsoport cégvezetője, miért döntöttek mostanra két üzletükben is a Laurel saját fejlesztésű önkiszolgáló kasszáinak bevezetése mellett.
Ebből is látszik, hogy ez az innováció egyszerre adhat választ az ágazat legfőbb kihívásaira, mint a magas működési költségek, a szakképzett munkaerő hiánya vagy a pénztáraknál kialakuló hosszú sorok. Az érvek közé a koronavírus-járvány kitörése óta odaírhatjuk az érintés nélküli fizetés lehetőségét is. „Az események hatására a vásárlók a jövőben egész mást fognak keresni és értékelni az üzletekben. A biztonságuk mára sokkal fontosabb lett, ezért többek közt az önkiszolgáló kassza is egyre népszerűbbé válik” – jegyezte meg Felhősi Tünde, a CBA L&F Kft. stratégiai fejlesztési vezetője.
Az adatok pedig az ő esetükben is azt mutatják, hogy a vevők bizonyítottan keresik és értékelik az önkiszolgáló pénztárakat. A Laurel náluk 8 üzletben összesen 26 eszközt telepített, amelyek azonnal a nemzetközi iparági átlag (30-40%) feletti használati arányt produkáltak, ami rövidesen 70-80%-ra nőtt. Akadt olyan bolt, ahol egy adott héten a tranzakciók több mint 90 százaléka a Laurel önkiszolgáló kasszáin zajlott.
Hogyan fog ez megtérülni?
A megtérülés komplex kérdés, és több előny együttes hatásaiból tevődik össze. Először is, egy jól méretezett rendszernél 1 önkiszolgáló kassza képes 1 ember munkáját kiváltani, ami máris jókora tétel. Emellett a technológiának kimutatható forgalomnövelő hatása van: az iparági sztenderdek szerint 1,5-2%. Utóbbiban szerepet játszik, hogy a fejlesztéstől az üzlet jobb, modernebb színben tűnik fel az erre igényes vásárlók előtt, illetve, hogy a kasszazóna jelentősen felgyorsul, ami fontos érv az adott bolt mellett a vásárlói döntéseknél.
A tulajdonosok így konfigurációtól függően akár 1,5-2 éven belüli garantált megtérüléssel számolhatnak, ráadásul a Laurel kész részletfizetési konstrukcióval is segíteni, hogy a rendszer az első perctől kezdve hasznot termeljen. A kereskedelmi informatika vezető tanácsadó cégénél megjegyezték; a „képlet” elsősorban a saját fejlesztés miatt tud ennyire kedvező lenni. „Idejében reagáltunk a jelen kihívásaira, és megalkottuk az elérhető, több üzemméretre is jól optimalizálható rendszert. Egy megfizethető megoldást kínálunk, ahol a minőség terén sem kell kompromisszumokat kötni ügyfeleinknek” – fejtegette Bessenyei István, a Laurel Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője.
Mi a helyzet a visszaélésekkel?
Elérkeztünk a bizonyára sokakat érdeklő, kényes kérdéshez. A visszaélések (lopások) és az azokból fakadó leltárhiány kiküszöbölésében hatékony segítséget jelentenek a beépített ellenőrző mérlegek, de a biztonság igény esetén videókamera-rendszerrel vagy akár kiléptető kapukkal is fokozható. A tapasztalatok szerint, ahol bevezetik az önkiszolgáló eszközöket, mérséklődik a hiány ahhoz képest, amikor kizárólag pénztárosok teljesítettek szolgálatot a kasszazónában, ugyanis nem titok, hogy a hiány egy része mögött – általánosságban – a belső munkatársak figyelmetlensége áll, de nem zárható ki a manipuláció sem.
Teljes körű és gyors szolgáltatás
A Laurel a projektek során mindenre kiterjedő tanácsadást biztosít, és bár a folyamat komplex, az önkiszolgáló kasszák bevezetési ideje lényegesen rövidebb a vetélytársakénál. A nemzetközi berkekben látható 1-1,5 év helyett ők 2-4 hónap alatt élesítik a rendszert. Ezt emelte ki Kelemen János, a Coop Szeged Zrt. vezérigazgatója is a Szeged Nagyáruház Coop Szuper Áruházában nemrég szolgálatba állt négy önkiszolgáló kassza kapcsán: „Nagyon büszke vagyok a saját csapatunkra és a Laurel munkatársaira is, hiszen mindkét fél kellett ahhoz, hogy közösen ilyen gyorsan meg tudjuk valósítani ezt a projektet.”
Aki most nem lép, gyorsan lemaradhat
A Coop berkein belül ez az első bevetése ezen a téren az innovációnak, de aligha az utolsó: „A kezdetektől monitorozzuk a vásárlások számát az új kasszákon, valamint természetesen a vevőink visszajelzéseit is, az eddigi eredmények pedig nagyon pozitívak. A jövőbeli terveink közt szerepel a technológia kiterjesztése több üzletünkre is” – árulta el Kelemen János.
Úgy fest tehát, hogy a verseny ilyen téren is egyre élesebb, ebbe pedig a multinacionális vállalatok mellett immár a hazai tulajdonú láncok is bekapcsolódtak. A cégnél jelenleg is folyamatosan zajlanak a telepítések több vállalatra és több országra kiterjedően, közben pedig a non-food szektorban is problémamentesen üzemelték be saját fejlesztésű önkiszolgáló pénztáraikat, amelyek immár a Bauhausban is megtalálhatók. A Laurelnél ezzel együtt leszögezték, ebben a sűrű időszakban is állnak mindenki rendelkezésére, aki az összességében már több mint 1 millió önkiszolgálós vásárlás során bizonyító megoldásukkal akar felülkerekedni a jelen és a jövő kihívásain.
Kapcsolódó cikkeink
35 üzletet vásárolt a Salling Group a Coop Denmarktól
A Salling Group 35 üzletet – köztük 25 365discount üzletet,…
Tovább olvasom >Csökkenti non-food kínálatát az Aldi Svájcban
Jelentősen átalakítja üzleteinek belső elrendezését az Aldi Svájcban. A diszkont…
Tovább olvasom >Véget ért a XVIII. Coop Rally
Hajdúszoboszlón zárult az idei Coop Rally – Az idén 18.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >