Önkiszolgáló kasszák: a kis üzleteknek is „kijön a matek”
A telefon feltalálásának idején Sir William Henry Preece, a Brit Posta főmérnöke ezt mondta az újdonságról: „az amerikaiaknak talán szükségük van ilyesmire, de nekünk nem. Van elég üzenetvivő küldöncünk helyette.” Azért kezdjük ezzel az anekdotával, mert jól mutatja, hogy gyakran még a tűzközelben lévő szakemberek sem ismerik fel elsőre, ha egy korszakváltás szemtanúi. Márpedig most minden jel arra utal, hogy a bolti kereskedelem világa egy olyan fordulóponthoz ért, amikor a hatékony, gazdaságos működés már elképzelhetetlen magas fokon automatizált rendszerek nélkül. Ezek zászlóshajói pedig az egyre nagyobb teret hódító önkiszolgáló kasszák, melyekből a Laurel mostanra bizonyítottan megalkotta a kisebb üzletek számára is megfizethető és megtérülő megoldást!
Utóbbi tulajdonságok azért is lényegesek, mert pontosan tudjuk, hogy rengeteg hazai bolttulajdonos akad, aki reálisabban méri fel a helyzetet, mint az említett brit úriember annak idején, azaz tisztában van vele, hogy az önkiszolgáló kassza jelöli ki a fejlődés útját, csak épp ilyen-olyan okokból úgy véli: „ezeket nem nekünk találták ki.” Nos, mostanra a Laurel önkiszolgáló kasszáin lezajlott több millió vásárlás tapasztalata igazolja, hogy a kereskedelmi informatika vezető hazai vállalata olyat „talált ki”, ami a 2-3 kasszás üzleteknek is eredményre vezető beruházást jelent!
Az önkiszolgáló kasszák mielőbbi bevezetését ma nemcsak technológiai, hanem gazdasági trendek is sürgetik. A munkaerőhiány – különösen a szakképzett alkalmazottak toborzásának nehézségei – és az állandóan növekvő bérek komolyan veszélyeztetik az üzletek gazdaságos működtetését, ami fokozottan igaz a kis boltokat üzemeltető, hazai tulajdonú láncokra. A legjobb kiutat ebből az emberi erőforrást helyettesítő technológiák jelentik – márpedig 1 önkiszolgáló kassza bizonyítottan képes 1 pénztáros munkáját kiváltani. Ha ehhez hozzátesszük, hogy pandémiás helyzetben különösen jó szolgálatot tehetnek ezek az eszközök, végképp úgy tűnik, hogy minél előbb lép valaki, annál hamarabb kezdi meg a bérköltségek lefaragását, és helyezi biztosabb alapokra üzletmenetét.
A tetemes bértömegen való spórolás persze mit sem ér, ha „amit a réven nyerünk, azt elvesztjük a vámon”, azaz a kasszákra fordított kiadáson. A Laurel, felhasználva a kereskedelemben eltöltött csaknem 3 évtized tapasztalatát, a fejlesztés kezdetétől arra törekedett, hogy önkiszolgáló pénztárai ne „csak” csúcsminőségűek, hanem gazdaságosak is legyenek, akár a kisebb boltok számára is. „Minden egyes érdeklődő számára alapos megtérülési számításokat végzünk, kifejezetten az adott üzletre vetítve. A becslésünk lényegében annyira pontos tud lenni, mint a napelemes rendszerek kalkulátorai, csak mi a napsütéses órák száma vagy a tájolás helyett a boltok forgalmából, alkalmazotti létszámából és egyéb sajátosságaiból indulunk ki” – hoz találó hasonlatot Bessenyei István, a Laurel Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője. Mint hozzáteszi, a méréseik átlagosan másfél éves megtérülést vetítenek elő, amit az eddigi bevezetések igazolnak is.
Annak érdekében, hogy a „képlet” még kedvezőbb legyen, a Laurel, háttérrendszerek széles köréhez illeszthető önkiszolgáló kasszái már havi díjas konstrukcióban, havi 96 ezer forinttól is elérhetőek, így némi kezdeti ráfordítás (pl. bevezetési és integrációs költségek) mellett szinte azonnal termel a befektetés. Ráadásul a beruházás nemcsak a kiadási oldalt optimalizálja, hanem extra bevételeket is magával hoz. A mostanra már 7 külföldi országban is működő eszközöknek rendre kimutatható forgalomnövelő hatásuk van, ami egyebek mellett a bolt imidzsének növeléséből, illetve a vevők számára egyre fontosabb gyors, biztonságos vásárlás garantálásából adódik.
Apropó vevők: az innovációval kapcsolatos egyik leggyakoribb kétely talán az, hogy az idősebb rétegek nem szívesen használják. Ezt egy csapásra cáfolja az a tény, hogy a Laurel önkiszolgáló kasszáit egy bolt napi vásárlóinak nem ritkán 90%-a használja (szemben a hagyományos pénztárakkal), ezt pedig nyilvánvalóan képtelenség a korosabb vevők nélkül produkálni. „Mindig azt mondom, hogy aki tud pénzt felvenni egy ATM-ből, az a mi kasszáinkkal is tud fizetni. Ehhez pedig az kellett, hogy a piacon lévő rendszerek hiányosságait felismerve megtaláljuk azokat az intelligens megoldásokat, animációkat, hangjelzéseket, amikkel zökkenőmentesen végigkísérünk minden vevőt a folyamaton. Lényegében beépítettük a pénztárosi tudást a gépekbe, ennek köszönhető, hogy a végeredmény nemcsak jól használható, de szerethető is lett” – árulja el Bessenyei István. A rendszer ráadásul több öntanuló mechanizmust is tartalmaz, azaz a kasszák napról napra egyre hatékonyabbak, biztonságosabbak és csökkentik a visszaélés esélyét.
A fentebb említett igen magas használati arány azt is jelenti, hogy a Laurel bankkártyás és készpénzes fizetést is lehetővé tevő verzióban egyaránt elérhető önkiszolgáló kasszáival egy bolt óriási lépést tehet a személyzet nélküli működés felé. A teljesen automata üzletek elterjedése Magyarországon is közelebb van, mint hinnénk, ha pedig tömegessé válnak, arra a legkisebbtől a legnagyobbakig minden szereplőnek reagálnia kell. A Laurel eszközeinél már most tipikus, hogy csúcsidőben is elegendő 1 darab hagyományos kassza nyitva tartása, de szintén gyakori, hogy egyetlen asszisztens ügyel a teljes kasszazónára. Ebben segít, hogy az önkiszolgáló pénztárak szükség esetén „normálként” is funkcionálhatnak, amivel a „nehéz” vevőket is ki lehet szolgálni.
„Összességében elmondható, hogy valamennyi partnerünk, a Decathlontól a CBA-hálózat több tagján át két jelentős Coop-szervezetig, azt mondja, hogy az eredmény jobb lett, mint amire számított. Pedig ők azok, akik készek voltak belevágni a projektbe, azaz eleve pozitív hozzáállásuk volt, de a gyakorlat még az ő kedvező várakozásaikat is felülmúlta” – fejtegeti Laurel tulajdonos-ügyvezetője.
A cégnél „papíron” már évekkel ezelőtt tudták, hogy „kijön a matek”, mostanra pedig bőséges adat áll rendelkezésre ahhoz, hogy kijelenthessék: működik az a modell, amit megálmodtak, saját fejlesztésű önkiszolgáló kasszáik a multik mellett a hazai tulajdonú, kisebb boltok számára is megnyitják az utat a hatékony, üzletileg is sikeresebb működés felé. Ezt pedig készek bizonyítani bárkinek, aki időben lépne és felveszi velük a kapcsolatot – utóbbira mi az üzenetvivő küldöncök helyett a telefont vagy más, modern megoldást javaslunk!
Kapcsolódó cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >Autonóm házhoz szállítási szolgáltatást indított a Bolt és a Starship Észtországban
Az észt Bolt és Starship Technologies autonóm élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatást indított…
Tovább olvasom >Az önkiszolgáló kasszák vegyes fogadtatásra találtak Magyarországon
A Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös felmérése szerint a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >