Ön vörös vagy kék óceánba merül?

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 03. 11:15

Két lehetséges magatartásformát, a vörös és a kék óceán stratégiákat ismertette a siófoki Retail Konferencián tartott előadásában Szabó Ervin, a Laurel Számítástechnikai Kft. ügyvezető igazgatója. Míg az előzőben az ismert, megszokott piaci környezetben vívnak egyre kiélezettebb, és komoly veszteségeket okozó küzdelmet a piaci szereplők, addig a második szemlélet esetében új területek meghódítására indulnak.

Számos versenyképesség javító, illetve rontó tényezőt sorolt fel előadásában Szabó Ervin, így a pozitív tényezők között említette a hatékonyságnövelést, a költségcsökkentést, új profil bevezetését, a termékpaletta szélesítését, míg a negatívak között a kiszámíthatatlan szabályozást, a fogyasztás csökkenését, a növekvő adókat és a csökkenő piacot. A Laurel Számítástechnikai Kft. ügyvezetője hangsúlyozta, hogy kulcsfontosságú az innováció, amelyik cég nem fejleszt, nem fektet be a jövőbe, bukásra van ítélve.

A cégvezető ismertetett két lehetséges magatartásformát is, a vörös óceán és a kék óceán stratégiákat. Míg az előzőben az ismert, megszokott piaci környezetben vívnak egyre kiélezettebb, és komoly veszteségeket okozó küzdelmet a piaci szereplők, addig a második szemlélet esetében új területek meghódítására indulnak. Ez egyben azt is jelenti, hogy igyekeznek előre meghatározni, milyen igényeik lehetnek az ügyfeleknek sőt, maguk is próbálják generálni az igényeket.

Szabó Ervin a Laurel két konkrét példát is bemutatott, amelyek a kék óceán stratégia alapján dolgoznak. Az egyik a SuperShop, amely a régió leginnovatívabb törzsvásárlói kártyarendszere. Ezt mutatja az is, hogy folyamatban van az első NFC alapú törzsvásárlói rendszer megvalósítása, de új szektorokat – biztosítók, bankok, szállodák – is igyekeznek bevonni a programba. A másik példa az Expressz Kiadó, amely közel 30 éve van jelen a nyomtatott apróhirdetési piacon. A cég időben nyitott az online tér felé, és integrált offline és online hirdetési megoldásokat vezetett be. Emellett folyamatos termék és szolgáltatás-innováció jellemzi a vállalatot.

Kapcsolódó cikkeink