Olvadásra várnak a fagyasztott termékek
Ötletben, innovációs lehetőségben nincs hiány a fagyasztott félkész és készételek kategóriájában. Azonban a piaci környezet jelenleg kivárásra kárhoztatja a gyártókat, forgalmazókat. Amiben minden megkérdezett egyetért: a válságos idők elmúltával nagymértékű fellendülés várhat erre a modern kor igényeinek jól megfelelő termékkörre.A 2009-es év egyik új keletű trendje volt, hogy a fogyasztók több időt töltöttek a konyhában, és kevesebbet a közétkeztetésben, gasztronómiában, hogy pénzt takarítsanak meg.
– Teljes mértékben igaz ez a fagyasztott termékek piacára is. Különösen a gasztronómiában tapasztalható egyértelmű csökkenés, míg a bolti forgalomnál határozott növekedést látunk – mondja dr. Losó József, a MIRSA Zrt. vezérigazgatója. – A MIRSA esetében ez a tendencia nemcsak a félkész és készételeknél jelentkezik markánsan, hanem az alapvető zöldségek esetében is.
Magyar alap, nemzetközi felépítmény
A fagyasztott félkész és készételek piaca ma már rendkívül változatos, a magyartól az olaszon át a távol-keleti konyháig.
– A felnőtt lakosság közel kétharmada a tradicionális magyaros ízeket részesíti előnyben, de emellett folyamatosan növekszik a nemzetközi konyha, az úgynevezett ethnic food kategória iránti kereslet is – számol be tapasztalatairól Király Andrea, a Maresi Foodbroker Kft. márkamenedzsere.
Leginkább a magasabb jövedelműek, városban élők, valamint a fiatalok válnak egyre nyitottabbá az új, egzotikus ízekre, legyen az olasz, távol-keleti vagy mexikói. A cég által forgalmazott Iglo termékválasztékában is megtalálhatók a nemzetközi konyha ízvilágát idéző termékek, mint a wok zöldségkeverék, mexikói zöldségkeverék, ínyenc tőkehal olasz, bordói vagy spanyol módra. Ugyanakkor hosszabb távon továbbra is az alapvető mono- és keverék zöldségek maradnak a fő volumentermékek.
Az egészen biztos, hogy a jövőben a félkész ételek egyre inkább előtérbe fognak kerülni, ugyanis a háziasszonyoknak egyre kevesebb idejük jut a főzésre, és inkább a gyorsan és egyszerűen elkészíthető házias ételeket választják majd, jósolja Gergely Valéria, a Gergely Gasztronomi Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
– További előnyei is fokozatosan előtérbe kerülnek a fagyasztott élelmiszereknek. Az egyre egészségtudatosabb vevők értékelik, hogy a fagyasztás az egyik legkíméletesebb tartósítási eljárások közé tartozik, mivel a termékek beltartalmi értéke csak minimálisan változik, hozzáadott tartósítószereket pedig nem tartalmaz – fűzi hozzá.
Fiatalos igények
Az elmúlt időszakban, a takarékosabbá váló fogyasztók következtében, sok termékkategóriában erősödött a kereskedelmi márka. Nincs ez máshogyan a fagyasztott félkész és készételek esetében sem.
– Termékkategóriánkban a kereskedelmi márkák szerepe a fogyasztók megnyeréséért folytatott versenyben az elmúlt időszakban jelentősen nőtt. Sőt, azt mondhatjuk, hogy mára a panírozott termékek között már meghatározó súlyra tettek szert – állapítja meg Markovits László, a Ripp-Ropp márkacsaládot forgalmazó MAR-NE-VÁLL Kft. ügyvezetője. – A termékkategória stagnálását figyelembe véve a PL forgalmának növekedése egyértelműen a nemzeti márkák térvesztését okozza.
Ebben a helyzetben a márkagyártók vigyázó szemeiket elsősorban a termékkategória fő célcsoportját jelentő fiatalokra függesztik, hogy az ő igényeikre figyelve alapozzák meg jövőbeli biztos pozícióikat. Miután a fiatalok szeretnének minél gyorsabban és kényelmesebben ételt készíteni, ezért nem meglepő, ha a gyártói márkák erősségei között a rövid elkészítési idő az elsők között szerepel.
– Az Iglo termékválasztékában a mono- és keverék zöldségek mellett számos, magasabb feldolgozottságú kényelmi termék is megtalálható, mint például a pirított és krémes zöldségkeverékek, panírozott zöldségek, panírozott, sajttal és parajjal töltött halak, illetve a kedvelt nemzetközi konyhák ízvilágát idéző félkész haltermékek. Ezek elkészítése nem igényel semmilyen előkészületet, és 15-20 percnél több időt sem – mondja Király Andrea a Maresi Foodbroker részéről.
Miután a fiatalabbak között egyre fontosabb szempont az egészségtudatosság, az Iglo legfontosabb fejlesztési iránya a convenience termékek esetében a mesterséges adalékanyagoktól mentes gyártás, egészséges és ízletes termékek kifejlesztése, amelyek nem tartalmaznak semmilyen mesterséges színezéket, aromát és ízfokozót.
Másként – már a feldolgozás fázisában is
A fiatalok igényét a MIRSA kisebb adagokkal, az egészségtudatosság figyelembevételével próbálja kielégíteni.
– Példaként hoznám a 2010 elején forgalomba kerülő tört parajt és tört sóskát – említi meg dr. Losó József. – Ezek nem a hagyományos, egy tömbbe fagyasztott formában kerülnek a piacra, hanem kisebb darabokban. Így a fogyasztó egy-egy alkalommal nem kényszerül arra, hogy a teljes mennyiséget felhasználja, csak az igényének megfelelő kisebb mennyiséget. Ez az egyedülállók esetében ideális megoldás. Mindkét terméknél nem a hagyományos passzírozást, hanem finomvágásos darabolású technológiát alkalmazunk. Ennek révén a szervezet számára annyira fontos rostanyag benne marad a termékben.
A MIRSA termékeit a most nem túl népszerű középkategóriába pozicionálja. Abban bíznak, hogy a jó minőség megfizethető áron vonzza a széles fogyasztói kört, és a válság elmúltával egyre többen választják ezeket a termékeket. Kommunikációjuk során a minőségi magyar termékre helyezik a hangsúlyt. Óriásplakátok, tévéreklámok és magazinok útján lépnek kapcsolatba a lehetséges fogyasztókkal.
A Gergely Gasztronomi Kft. tavaly egy új, Lapcsánka termékcsaláddal jelent meg a piacon. A termék kifejlesztésének alapgondolata a grillételek szegmensének bővítése volt, ugyanis a szabadban sütőknek mindig problémát okozott a köretétel. A lapcsánka, vagy más néven tócsni, egyszerűen és gyorsan elkészíthető grillezve vagy sütve. A terméket friss zöldségekből készítik, káposztás, fokhagymás és chilis ízesítésben.
A természetesség jegyében
Az Iglo Európa első számú márkája a gyorsfagyasztott termékek piacán. A fagyasztott zöldségek mellett a halszor-timent is dinamikusan fejlődik a magyar piacon 2008-as bevezetése óta. Az Iglo legfontosabb üzenete a természetesség hangsúlyozása: az Iglo termékek a lehető legnagyobb mértékben megőrzik a zöldségekben, halakban található értékes tápanyagokat, vitaminokat, és nem tartalmaznak semmilyen mesterséges adalékanyagot. Ezt sugallja az Iglo szlogenje is: „A természet a legjobb recept”. Az Iglo kommunikációs stratégiája továbbra is erőteljes: ATL- és BTL-eszközöket egyaránt használ.
– Kereskedelmi láncoktól függően, ahol lehet, rendszeres másodkihelyezésekkel vannak jelen az Iglo termékek – beszél az eladáshelyi ösztönzés lehetőségeiről Király Andrea. – A fekvő hűtőpultokban hűtőelválasztókat használunk, amelyekkel – amellett, hogy az egyes termékkategóriák könnyebb megkülönböztetését segítik – magát a márkát is kommunikáljuk. Kisebb hazai boltokban saját Iglo logóval ellátott kis hűtőket helyezünk ki.
Készen a készételre
Az emberek nagy része csak kötelességként éli meg a főzést, erre alapozza innovációs tevékenységét a MAR-NE-VÁLL.
– Termékeinket készre sütjük, így azok csak melegítést igényelnek, ami néhány percet vesz igénybe – mondja Markovits László. – Különleges, csak nagyüzemben elvégezhető technológiával ízletessé tesszük termékeinket. A tartósítás legtermészetesebb módja vitathatatlanul a fagyasztás, és a természetes, tartósítószerektől mentes ételek egyre népszerűbbek. Készen állunk köretet és feltétet tartalmazó készételek gyártására, de a hazai piac nagyon kicsi, amiért egyelőre halasztjuk az ezt lehetővé tévő beruházást.
Az elmúlt időszakban komoly prés alá kerültek a gyártók, hiszen alulról a növekvő alapanyagárak, felülről pedig a multik árletörő politikája szorongatja őket. Ebben a kategóriában is volt olyan gyártó, tudjuk meg az ügyvezetőtől, aki nagyon gyenge minőségű termékekkel reagálta le a piac nyomását. A gyenge termékekben csalódott fogyasztókban pedig nemcsak ezekről alakult ki negatív kép, hanem az egész termékkategóriáról.
– Jelen pillanatban a vesztesek mi, minőséget forgalmazó gyártók lettünk, de meggyőződésünk, hogy e piacpolitika, melyben ragaszkodunk a jó minőséghez, hosszú távon gyümölcsöző lesz – hangsúlyozza Markovits László.
A cég optimizmusát jól mutatja, hogy folyamatosan bővíti termékválasztékát: havonta újdonsággal jelennek meg a piacon.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >