Olívaolajok bejövetele
Az olívaolaj kis kategória, de dinamikusan növekszik a forgalma. Kiskereskedelmi eladásai meghaladják az évi 2 milliárd forintot. A Nielsen Kiskereskedelmi Indexe alapján az éves növekedés üteme tavaly 21 százalékot ért el az előző évhez képest.A modern étkezési szokásokba illeszkedő olívaolaj értékesítése a legnagyobb eladóterű üzletekre összpontosul. A hipermarket-csatorna ugyanúgy 51 százalékkal részesedik a forgalomból, a Nielsen 2006. április–2007. márciusi adatai szerint, mint egy évvel korábban.
A hazai láncok piaci részesedése 10-ről 12 százalékra emelkedett. A diszkonté 2 százalékponttal csökkent, 20 százalékra. A szupermarket részaránya változatlanul 15 százalék.
A magyarországi fellendülésből mindkét nagy olívaolaj-termelő, Spanyolország és Olaszország is kiveszi részét.
Nálunk is itt a legnagyobb spanyol
A magyar piacon tíz éve működő MEDIST Hungary Kft. egészséges és minőségi spanyol élelmiszerek forgalmazásával foglalkozik. Tarnóczy Zsolt kommunikációs vezető a cég központjában, a káposztásmegyeri ipari parkban tájékoztatta kínálatukról munkatársunkat: a legfontosabb SOS rizs és olívaolaj mellett olajbogyó, lekvár, gyümölcs- és halkonzerv.
Elmondta, hogy Spanyolország a világ legnagyobb olívaolaj-exportőre. A gazdag kínálatból a MEDIST a Borges márka 15-16-féle termékét forgalmazza, beleértve a különleges, fűszeres változatokat is.
Az extra szűz és tiszta olívaolajokat 0,25 és 5 liter közti kiszerelésben szállítják partnereiknek, főleg a nagy láncoknak. Ugyanakkor érzékelhetően növekszik a kis, delikatesz vagy speciális kínálattal bíró boltok részéről is az igény.
– Katalóniában egy több mint 100 éves, családi tulajdonban lévő vállalat a Borges márka tulajdonosa – mutatta be a hátteret Tarnóczy Zsolt. – A spanyol vállalatok között a Borges a legnagyobb olívaolaj-exportőr. Ugyanakkor Spanyolországban mindegyik termékük vagy piacvezető, vagy pedig a második legnagyobb piaci részesedést éri el.
Borges club, 4000 taggal
Tapasztalatai szerint az olívaolaj vevőkörét olyan fogyasztók alkotják, akik hangsúlyt fektetnek az egészséges, korszerű étkezésre. Az olívaolaj ismerői és kedvelői általában magas jövedelmű, vezető beosztású, nagyvárosi lakosok.
Marketingaktivitásaik közül a közelmúltból megemlíti azt az összecsomagolásos akciót, amikor az 500 milliliteres üveghez grátisz adtak egy 250 milliliterest is. Idén olyan promóciót terveznek, hogy a 0,75 literes kiszereléshez ajándékba adnak egy kis üveg bort.
Vásárlóik lojalitását a Borges clubon keresztül igyekszik erősíteni. A 4000 főnyi tagság jó egyharmada budapesti. Rendszeresen kapnak hírlevelet, és rendszeresen részt vehetnek olívaolaj-bemutatókon.
De a MEDIST a láncok nagy eladóterű üzleteiben kóstoltatásokat is szokott tartani. Azonkívül a cég részt vesz az ÁNTSZ egészségnevelési programjában.
Olasz olívaolaj-szeminárium Budapesten
Az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE) magyarországi képviselete egynapos, nagy érdeklődéssel kísért szemináriumot és workshopot rendezett a budapesti Olasz Kultúrintézetben, május végén.
– Reméljük, Magyarországon is meggyökerezik, ha nem is az olajfa, de az olívaolaj fogyasztása – mondta bevezető előadásában Publio Viola római professzor. – Az olívaolaj ugyanis nem a szokásos étrend kiegészítőjeként hatásos, hanem az étkezési szokásokba beillesztve.
Hangsúlyozta, hogy az extra szűz olívaolaj olyan ízesítő, amely kellemessé teszi az ételt, és megvédi egészségünket is.
Az olívaolaj magyarországi forgalmazásában érintett 80 résztvevő nemcsak száraz előadásokat hallgatott, hanem megkóstolhatott hatféle terméket is.
A kóstolás egyik érdekessége, hogy az olaj négy fő ízt tartalmaz ugyan, de önmagában fogyasztva a nyelv végén csak a keserűt érzékeljük. Egyébként az extra szűz olívaolaj gyümölcsös ízű.
Felhasználásukkal kapcsolatban a Rómából jött professzor megjegyezte:
– Az olívaolajok három kategória szerint osztályozhatók: erőteljesen, közepesen vagy lágyan gyümölcsös. Ez a csoportosítás világossá teszi, hogy akárcsak a boroknál, főzéskor az olajoknál is különböző gasztronómiai javaslatok érvényesülhetnek.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >