Olimpia: a kereskedelem az igazi nyertes, nem a vendéglátóipar
A kereskedelem sokat nyer, a vendéglátóipar keveset, de veszít az olimpián. Meglepő viszont az egyes magyar sikerek kereskedelmi megjelenése. Gyurta Dániel győzelme után például 70 százalékkal nőtt meg az úszócikkek forgalma – írja a Népszabadság Online.
Vegyes tapasztalatokról számoltak be a megkeresett fővárosi és vidéki vendéglősök az olimpia alatti forgalommal kapcsolatban. Általában igaz, hogy az a vendéglő, ahol televízió vagy kivetítő is található, a nagy sportesemények alatt 10-20 százalékos forgalomnövekedést tud elkönyvelni.
Igaz, a vendéglősök között az olimpia csak a harmadik legjobb vendégcsalogató, a Forma–1 néhány napja a Hungaroringen 30-40 százalékos forgalomnövekedést is hozott, és a futball-Európa-bajnokság alatt is jobban pörgött a kassza, mint a javarészt egyéni sportszámokból álló olimpia idején.
Az olimpia elsősorban a nagyobb áruházláncoknak hozott pluszbevételt. Míg a megkeresett vendéglősök közül senki sem emlékszik olyanra, hogy valamelyik éremesélyes magyar sportoló szereplésekor megugrott volna a forgalom, addig a Tescóban – ahol máskülönben élő olimpiai közvetítéssel csalogatják a vásárlókat – arról számoltak be, hogy Gyurta Dániel úszásban elért első helyezése utáni napokban 70 százalékkal ugrott meg az úszáshoz szükséges ruhadarabok eladása.
Emellett a múlt évhez képest számottevően nőtt a kerékpáros- és a fitnesztermékek forgalma is, az pedig az ötkarikás játékok szinte elmaradhatatlan velejárója, hogy 20 százalékkal emelkedik a sörök, a chipsek és a televíziókészülékek forgalma. Az okostelefonokon is ég az olimpiai láz, globálisan több száz olimpiai alkalmazás készült, de a magyar fejlesztők is jeleskedtek: mind az iOS (Apple iPhone), mind az Android, mind pedig a Windows Phone 7 operációs rendszerekre fejlesztettek kifejezetten olimpiai tartalmakat.
Ezek java részén pénzt azonban nem keresnek a fejlesztők, a letölthető alkalmazások ugyanis ingyenesek, mint az olimpia hivatalos appja is. Érdekes ugyanakkor, hogy egyik applikáció sem került be az adott platformok letöltései között a toplistába.
Ezt a szakértők azzal magyarázzák, hogy az olimpia még mindig alapvetően nagy képernyős műfaj: vagy tévén, vagy pedig webes közvetítés segítségével követik az emberek, s telefonon főként az eredmények után kutatnak.
A Magyar Telekom érdekes kezdeményezéssel próbálja rávenni ügyfeleit arra, hogy a tévé mellett más platformokon is „fogyasszák” az olimpiai híreket. Egyrészt az olimpiára az ország majdnem teljes területén elérhetővé tették az interaktív IPTV-t, másrészt erről a felületről a szurkolók üzenhettek kedvenc sportolóiknak, méghozzá úgy, hogy azt az olimpikonok egy speciális készüléken meg is kapják. A szívdobbanásnak nevezett üzenetekből az első héten több mint tizenötezret küldtek a sportkedvelők, legtöbben az első versenynapon, augusztus 27-én fejezték ki rajongásukat a magyar csapatnak: ezen a napon másfél ezren üzentek legjobb sportolóinknak. (Batka Zoltán – Varga G. Gábor, Népszabadság Online)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >