Oldunk és védünk
A mosószerpiac bővülésében fontos szerepet játszik, hogy egyre több a mosogatógéppel rendelkező háztartások száma, így ez a szegmens mind értékben, mind eladott mennyiségben tovább erősödött az elmúlt évben. De nincs okuk panaszra a kézi mosogatószereket gyártóknak sem.Rosszmájú megközelítések szerint a többi háztartási fejlesztéshez hasonlóan, a mosogatás területén is akkor születtek az első innovációk, amikor néhány férfit befogtak a konyhai munkába. Szerencsére ma már nem csak a forró víz és az alapos áztatás könnyíti meg a mosogatást, számos vegyi anyag és masina is megjelent a piacon, ami mind arra hivatott, hogy ezt az amúgy monoton cselekvést gyorssá és elviselhetővé tegye a háziasszonyok és háziurak számára.
A kézi mosogatószerek piacán a hatékony zsíroldás mellett ma már egyre fontosabb elvárás, hogy kíméljék, ápolják a kezet, vagy legalábbis ne szárítsák ki túlzottan. A szenzitív, kézkímélő termékek jelentősége folyamatosan nő, arányuk értékben 10-15 százalék körüli volt az elmúlt évben.
Dinamikus növekedést mutatott tavaly a Jar Sensitive Chamomile & Vitamin E mosogatószere, tudtuk meg Karancsi Zsolttól, a Procter & Gamble termékmenedzserétől. Elégedett volt a Bip kézkímélő mosogatószer-család eladásaival a konkurens EVM is. Mint Benke Ágnes marketingasszisztens elmondta, a Bip Hypoallergén, a Bip Szenzitív és a Bip Balzsam mosogatószerek változatos kiszerelésekben hódították meg a háziasszonyokat.
A Henkel által forgalmazott Pur Balzsam kézkímélő mosogatószerek is három különböző segédanyaggal (aloe vera, ásványi anyagok, kézápoló szerek) kerül forgalomba. Az Unilever Cif mosogatószere ezen a néven immár öt, „leánykori” márkanevén (Sunlicht) már több mint 15 éve a magyar háziasszonyok egyik kedvenc terméke. A Cif kiváló zsíroldó képességének, kellemes illatának és tetszetős megjelenésének köszönhetően prémium kategóriás terméknek számít a mosogatószerek piacán. A sensitive kivitel mellé antibakteriális összetevőket tartalmazó változatot is forgalmaz a cég.
Bővülő illatpaletták
Bővülés tapasztalható a kézi mosogatószerek illat szerinti tagozódásában is. Míg korábban a legfőbb illatanyag a citrus volt, mára az illatvariánsok száma megsokszorozódott. A Jar a klasszikus citromillat mellett újdonságként teafát és mentát alkalmaz, a Dosia és a Pur a zöldalma illatával kényeztet mosogatás közben, de szinte mindegyik gyártó kínál narancsolaj-, többen pedig fenyőillatú termékeket is.
A kiszereléseket tekintve még mindig népszerű az 500 milliliteres változat, de szinte mindegyik cég használja az egy-, sőt néhányan a három- és ötliteres kiszerelést is. Piackutatási adatok szerint csökken az utántöltők jelentősége.
A mosogatószerek árérzékeny termékek, a vásárlók egy-egy akcióval könnyen elcsábíthatók, a márkahűség nem túl nagy. Ennek köszönhető, hogy a saját márkás termékek rövid idő alatt csaknem egyötödnyi piacrészt tudtak maguknak kihasítani.
Megnőtt a csomagolások jelentősége. Az áruban bővelkedő polcokon csak a tekintetet megfogó jellegzetes szín- és formavilágú termékeknek van jövőjük. Még a kiváló minőséggel és több mint 40 éves hazai múlttal rendelkező Bip termékcsalád is folyamatos dizájnváltáson esik át azért, hogy ne csak régi vásárlóit őrizhesse meg, de új generációkat is meg tudjon szólítani.
Szakácskönyvtől a pumpáig
Általános tapasztalat, hogy mosogatószerrel az év bármelyik időszakában lehet akciózni, egy-egy áruházi promóció az egész kategória forgalmát bővíti. Az áruházláncok által kitalált „tisztasági hónap” további előnye, hogy ilyenkor a vásárlók nyitottabbak az újdonságokra, kipróbálnak új márkákat is.
A Jar márkát 2005-ös piacra lépése óta erős marketingkampánnyal támogatja a Procter & Gamble. Idén inkább az eladáshelyi kommunikációra fokuszál a cég. A Big Things kampány során óriás méretű termékek elhelyezésével hívták föl a vásárlók figyelmét a készítményre.
Az EVM számára hatásos eszköznek bizonyultak a hoszteszpromóciók is. A hasznos információk mellett a vásárlást általában azonnali ajándékkal is jutalmazzák.
A Cif sem tétlenkedik, júliusig tartó akciójában naponta 3×3 Stahl Judit-szakácskönyvet nyerhetnek a mosogatószert vásárló szerencsés SMS-ezők.
Az összecsomagolások tavaly hatékonyan erősítették a piacot. A P&G háromféle összecsomagolásban kínálta a Jart, de egyes akcióik során az Ariellel is összekapcsolták a terméket.
– Ez a bundlepack a prémium termékek imázsát hatékonyan használta ki mindkét márka számára – hangsúlyozza Karancsi Zsolt.
Az EVM láncspecifikus árkedvezményekkel és vonzó, egyedi összecsomagolással igyekszik megfelelni a fogyasztói és kereskedői igénynek.
− Igen népszerűnek bizonyult az a promóciós csomagunk, ahol két Bip mosogatószer mellé ajándék edényfogót adtunk, vagy amikor a higiénikus és praktikus felhasználást segítő pumpával kerültek a boltok polcaira – osztja meg velünk cégének értékesítési tapasztalatait Benke Ágnes.
Géppel könnyebb?
Változatos formában jelennek meg a gépi mosogatószerek az áruházak polcain. Az első márka a Calgonit volt, s a terméket azóta is folyamatosan és kitartóan fejleszti a Reckitt Benckiser. A Calgonit ma már gépi mosogató por, gél, öblítő, só, mosogatógép-tisztító, üvegkorrózió-védő formában is kapható. A cég idei újdonsága a PowerBall 4in1 tabletta, amely a mosogatószert, a só- és öblítőfunkciót, továbbá az üvegkorrózió-gátló adalékot egyben tartalmazza.
A Henkel mosogatógépekhez kifejlesztett Somat termékcsaládja immár héttagúvá bővült. A mosogatóporon és a tablettás kivitelen túl mosogatógéphez használatos öblítőt, vízlágyítót, illatosítót is forgalmaznak a márkanév alatt. Idén egy 7in1 termékkel is kijöttek, amely nemcsak hatékony mosogatást ígér, de használatával a mosogatógép megvédhető a vízkő- és zsírlerakódásoktól is.
− Az EVM Zrt. legújabb innovációja a kategóriában a Bip gépi mosogatószer-család bevezetése volt – mondja Benke Ágnes. – A Bip 7in1 gépi mosogatótabletta szuperhatékony összetételének köszönhetően tökéletesen tisztává és csillogóvá varázsolja az edényeket, tányérokat és evőeszközöket. Speciális összetételének köszönhetően 7 hasznos funkciót lát el egyszerre.
A terméket összecsomagolással is népszerűsítette a cég, két kézi mosogatószer vásárlása esetén ajándékba öt darab gépi tablettát adott az EVM.
A Bip gépi mosogatószer-család másik tagja a Bip gépi öblítőszer, amely a gépi mosogatás tökéletes kiegészítője. Használata csökkenti a száradási időt, és meggátolja a vízkőfoltok képződését. Az új szer garantálja az edények cseppmentes száradását, és foltmentes, ragyogó csillogását. A termék 500 milliliteres kiszerelésben, a mosogatógépbe való betöltést segítő, praktikus kupakkal kerül a boltok polcaira.
Az EVM Zrt. hamarosan figyelemfelkeltő megapack kiszerelésben dobja piacra népszerű Bip 7in1 gépi mosogatótablettáját.
E.-H. Sz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >