Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran fogyasztott termékek. A K&H által összeállított minikosárba beválogatott fogyasztási cikkek összesen több mint 42 ezer forintba kerültek idén októberben. 2021 októberére jellemző 30 ezer forintos kosárértékhez képest 40 százalékot meghaladó drágulásról beszélhetünk. A K&H ezzel a számítással azt szeretné bemutatni a fiataloknak, hogy érdemes minél előbb képben lenni a pénzügyek területén. Ehhez komoly segítséget jelent az idén már a 15. jubileumi évadát ünneplő a K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak meghirdetett idei pénzügyi vetélkedősorozatához készült játékos oktató anyag.
Visszafogottabbá vált idén az áremelkedés a tavalyihoz képest: az éves infláció idén októberben 3,2 százalékos volt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint. Ugyanakkor néhány, fiatalok körében népszerű vagy a mindennapjaikhoz szükséges termékek árán még mindig az látszik, hogy felfelé tartanak az árak. A K&H által korábbi években összeállított fogyasztási kosárban szereplő termékek – a kakaós csiga, a gyümölcsjoghurt, a hamburger, a literes narancslé, a hátizsák és a szemüvegkeret – összesített ára 7,4 százalékkal, több mint 42 ezer forintra nőtt. Hosszabb távon, 2021 októberéhez képest sokkal jelentősebb a drágulás mértéke: hiszen abban a hónapban 30 ezer forintnál kevesebbet – egészen pontosan 29 161 forintot – kellett kifizetni ezekért a termékekért. Ehhez képest 40 százalékot meghaladó emelkedés következett be.
Belassult a kakaós csiga
A múlt év októberéhez képest a figyelt termékek közül a kakaós csiga KSH által mért ára októberben 251 forint volt, ami lényegében változatlan árat jelent az egy évvel korábbi 252 forinthoz viszonyítva, de legalább nincs szó drágulásról. Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, amely az idei év tizedik hónapját 200 forinton zárta, miközben egy éve még 217 forintnál tartott.
A többi termék ára viszont jelentősen nőtt. A narancslé az idén 988 forintba került októberben, 32 százalékkal többe, mint egy évvel korábban. A hamburgernél 11 százalékos emelkedés következett be, így már 1760 forintnál tart az átlagár. Emelkedett a hátizsák és a szemüvegkeret ára is, előbbié 9,6 százalékkal 12 510 forintra, utóbbié 5,6 százalékkal 26 450 forintra.
A két utóbbi tétel megdobja a kosár értékét, de nélkülük is áremelkedés látható éves összevetésben és 2021-hez viszonyítva is. A kakaós csiga, gyümölcsjoghurt, hamburger és narancslé alkotta kvartett árának összege 1 forint híján 3200 forint volt ez év októberében, ami a tavaly októberi szintet 14 százalékkal, a 2021 azonos hónapjára jellemző 1661 forintot pedig 93 százalékkal haladja meg.
A száraz számok mellett úgy is bemutatható az infláció alakulása, hogy például havi 5 ezer forint zsebpénzből 2021-ben még kijött majdnem hat darab hamburger, tavaly októberben már csak alig több mint háromra lett elég ez a pénz. Az idén pedig már csak kettő, igaz, azért akkor marad valamiennyi apró.
Lényeges tényező, jubileumi segítséggel
Előfordulhat, hogy a gyerekek számára nem feltétlenül tűnik igazán izgalmasnak az infláció alakulása. Mégis kulcskérdés a számukra is azért, hogy később felelősen bánjanak a pénzükkel. Ezért is méri a gyerekek körében is népszerű termékekkel a K&H az árak alakulását. Még többet megtudhatnak a fiatalok az inflációról, valamint annak a zsebpénzre, megtakarításokra gyakorolt hatásáról a K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedő keretében. A felkészülést a pénzintézet játékos oktató anyaggal is segíti. A 15. jubileumi évadához érkezett vetélkedőben eddig közel 900 település több, mint 2 ezer iskolájából mintegy 90 ezer általános és középiskolás mérte össze tudását. A többfordulós versenyre 2025. január 26-ig lehet jelentkezni, a döntőre pedig majd jövő májusban kerül sor, amelyen a legjobb csapatok és az őket felkészítő pedagógusok, csapatvezetők is értékes díjakat kaphatnak.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
Évtizedes távlatban fokozatos növekedést mutat a középkorúak jövedelme, az elmúlt…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >Két díjat is nyert a K&H a CSR Hungary versenyen
Két újabb szakmai elismerésben részesült a K&H Bank a Magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >