Olcsó import? Más tészta…
Megrostálják a tésztamezőnyt a modern bolttípusok, a regionális márkák élettere a kis boltok visszaszorulásával csökken. De a kereskedelmi márkák erősödése és a közelmúlt drasztikus alapanyagár-emelkedése a nagyobb hazai gyártókat is sújtja. A technológiai fejlesztésbe, márkaépítésbe fektetett energiák mégis megtérülni látszanak, hiszen a fogyasztók igényesek, ha tésztáról van szó: ez szabott gátat a csatlakozásunk utáni importdömpingnek is.A magyar ízlésvilág verte vissza elsősorban az importtészták uniós csatlakozásunk utáni dömpingjét. A tészták azért nem tudtak tartós sikereket elérni, mivel zömében tojás nélküliek voltak, amelyek sem ízben, sem tápértékben nem elégítették ki a magyar fogyasztók elvárásait.
– A magyar tésztafogyasztás szerkezete egyedi Európában. Sehol máshol nincs olyan nagy kultusza és kedveltsége a tojásos tésztának, mint nálunk – szögezi le Káhn Norbert, a Gyermely Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Ez részint a hagyományoknak, részint az egészséges termékek iránti igénynek köszönhető. Ugyanis a köztudatban egyre inkább előtérbe kerülnek a tojás, és ezen keresztül a tojásos tészta előnyei.
Egy jó meg egy rossz hír
A főtt tésztát ma sokkal többen kedvelik, mint korábban. A magyar háztartások jelentős része rendszeresen, szívesen fogyaszt tésztát, amelynek köszönhetően a termék bekerült a tíz legkedveltebb élelmiszer közé. Magyarországon majd minden háztartásban megtalálható. Leggyakrabban mint levesbetét, vagy mint körettészta kerül az asztalra, de napjainkban, a korszerű táplálkozás előtérbe kerülésével, előszeretettel használják fel saláták és előételek alapanyagaként is.
– A tészta az alapvető élelmiszerek közé sorolandó, amelyre alapvetően a gyors elkészíthetőség a jellemző. Ezáltal a kényelmi trendek előretörése kevéssé érzékelhető a kategóriában – mondja Galácz Márta, a Cerbona Zrt. marketingvezetője. – Az egészségtudatos táplálkozás trendjének fejlődése szintén kismértékben érzékelhető, például a durum szegmens visszafogott fejlődésében.
Végső soron a maga néhány perces elkészítési idejével és sokirányú felhasználhatóságával a tészta eleve kényelmi terméknek tekinthető, ily módon ez irányból nincs innovációs kényszer a gyártókon.
Az ő helyzetüket más nehezíti. Az átlagárak az elmúlt időszakban növekedtek, ami akár kedvező trend is lehetne, de az elmúlt évben a munkaerő és az energiaköltségek immár megszokott növekedése mellett egy drasztikus alapanyagár-emelkedés is sújtotta az ágazatot. Tehát az átlagárak emelkedése inkább egy szükségszerű, a költségnövekedést leképező korrekció eredménye. Sőt, a piac szereplői szerint az emelkedésének mértéke elmarad a költségek növekedésének arányától.
Helykereső kicsik
Hosszabb távon hatással van a tésztapiacra a modern bolttípusok térnyerése is. Hiszen sok kisebb tésztagyártó régiójában komoly fogyasztói bázissal rendelkezett. De a független, kis alapterületű üzletek háttérbe szorulása sokuknak feladta a leckét, hogy hogyan tartsák meg pozícióikat, illetve növeljék forgalmukat. A nagy láncokban csak az erős gyártók, márkák tudnak megjelenni, a polcpénzek és az elvárt volumen miatt. A kisebbek maximum kereskedelmi márkaként, elzárva az innovációktól, a marketingmunkától, a minőség javításától.
– Jelenleg a nagy márkák is egyre nehezebben tudnak bekerülni a láncokba – fűzi hozzá Galácz Márta a Cerbona részéről. – Különösen igaz ez a diszkontokra, ahol egyre inkább a kereskedelmi márkák kerülnek előtérbe. A kisebb gyártók mellett szólhat, hogy ők gyorsabban képesek változtatni a termelés szerkezetén, és ezáltal igazodni egyes speciális fogyasztói igényekhez. A nagyobb gyártók portfóliója nehezebben változtatható. A hatékony termelés érdekében nagy termékvolumenek szükségesek a gazdaságos termeléshez, ezáltal nehezebben állítható át egy gyár termelése új termékvariánsokra.
Várhatóan a piac tisztulásával a kisebb gyártók száma csökkenni fog. Azonban, akik képesek technológiai, kereskedelmi innovációkra, továbbra is piacon maradnak. Sőt, akár meg is erősödhetnek, mert az általuk kiszolgált, zömében nyolctojásos tésztát vásárló fogyasztói kör stabilnak tűnik.
– Lényegében persze már ebben a szegmensben sem beszélhetünk házi, illetve házi jellegű termékekről, mert egyértelműen a gépi úton előállított termékek alkotják a kínálatot – fűzi hozzá Káhn Norbert. – Ezzel együtt véleményünk szerint is van helye a piacon néhány, innovatív, igényes termék- és piacpolitikát folytató közepes, illetve kisebb üzemnek, és megfelelő fogyasztói elfogadottsággal rendelkező térségi tésztamárkának.
Ugyancsak megtalálhatják a helyüket a minőségi termékeket kínáló importőrök is. A Latinum Zrt. például az olasz tészták imázsára alapozza üzletpolitikáját, és részt vesz az olyan marketingeseményeken, mint az olasz hetek, és más, az országgal kapcsolatos aktivitásokban. A márkaerősítés fő eszköze a promóciós csomagolás.
Igyekszik piaci rést betölteni, például az importtészták között keresett, durumbúzából készült termékekkel. De nem elégszik meg ennyivel: jelenleg a friss és fagyasztott tészták értékesítési lehetőségeit méri fel.
Fiatalosabb kommunikációk
Bár egy olasz–magyar focimeccsen nem sok esélyünk lenne, a tészták között azért nem valószínű, hogy az olasz típusú tészták egyhamar dominanciára tesznek szert.
– Tapasztalatunk szerint az igényes, és ezért hiteles magyar áru iránt töretlen a kereslet – szögezi le Káhn Norbert. – Mi hiszünk abban, hogy a termékpályakontrollon keresztül megvalósított minőségi szelekció és a csúcstechnológiával előállított termék képes a fogyasztó számára az elvárt összetételű, korszerű és biztonságos terméket nyújtani, ezért erre helyezzük a hangsúlyt.
A cég nemcsak szóban, hanem tettekben is ezt az elvet követi. Az elmúlt három évben jelentős, több mint 4 milliárd forint értékű beruházás történt Gyermelyen, amelynek eredményeképpen egy modern automata üzem épült meg. A fejlesztés következő fázisa a csomagolástechnika korszerűsítése lesz, amely a termékek „ruhájára” is kihat az év során.
Marketingmunka tekintetében a gyermelyiek folytatják a tavaly elindított Programfaló hűségakciójukat, amelynek keretén belül kedvezményes áron lehet kurrens rendezvényekre jegyekhez hozzájutni. Ez a program főként a fiatalabbakat célozza. Ezeken kívül terveznek az év folyamán kereskedelmi partnereiknél egyedi promóciókat is.
A Cerbona aktuális újdonsága a búzarosttal dúsított, 4 tojásos Cerbona tésztacsalád, amelyet élelmi rostban gazdag táplálékként az egészségtudatos táplálkozás iránt elkötelezett fogyasztókra pozicionáltak.
– Termékeinket júniusban és júliusban promóciós támogatásban részesítjük a hiper- és szupermarketekben, amely során fogyasztóink több tészta vásárlása esetén garantált ajándékban részesülnek – árulja el Galácz Márta.
Ezenkívül a cégimázs erősítésének részeként, tartalmilag és grafikailag megújult a www.cerbona.hu címen elérhető weblapjuk is.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >