Októberben is lassult az euróövezeti gazdaság teljesítményének növekedése
Októberben is lassult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedési üteme az előző havihoz képest az IHS Markit beszerzésimenedzser-indexeinek (BMI) tanúsága szerint.

Lassul az euróövezet növekedési üteme
A londoni székhelyű pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport csütörtökön közzétett, végleges adatai szerint az euróövezet gazdaságában domináns szerepet betöltő szolgáltatóipar beszerzésimenedzser-indexe (BMI) hathavi mélypontra, 54,6 pontra csúszott le a szeptemberi 56,4 pontról. Már a harmadik egymást követő hónapban mérséklődött az ágazat teljesítménye, és az index értéke elmaradt az előzetesen közölt és az elemzők által is várt 54,7 ponttól.
A feldolgozóipar beszerzésimenedzser-indexe – a kedden közölt végleges adat szerint – 58,3 pontra süllyedt a szeptemberben mért 58,6 pontról. Ez a februári 57,9 pont óta a legalacsonyabb érték, de még így is az ágazat robusztus teljesítményére utal.
A feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatokból képzett összetett beszerzésimenedzser-index 54,2 pontra esett októberben az előző havi 56,2 pontról. Ez az áprilisi 53,8 pont óta a leggyengébb érték, és elmarad az előzetesen közölt, egyben az elemzők által várt 54,3 ponttól.
A BMI 50 pont feletti értéke a vizsgált ágazat vagy alszektor növekedését, 50 pont alatti értéke pedig zsugorodását jelzi. Az előzőnél kisebb 50 pont feletti érték a növekedés lassulására utal.
A négy legnagyobb euróövezeti gazdaság közül Németország teljesítménye volt a legrosszabb, ahol nyolchavi mélypontra lassult a növekedés. A német gazdaság teljesítményét tükröző összetett beszerzésimenedzser-index értéke 3,5 ponttal 52,0 pontra esett októberben. Franciaországban 54,7 ponttal, Olaszországban 54,2 ponttal, Spanyolországban pedig 56,2 ponttal egyaránt hathavi mélypontra csökkent a kompozit BMI.
A felmérés eredményéről adott értékelésében Chris Williamson, az IHS Markit vezető közgazdásza rámutatott: az euróövezet növekedése meredeken lassult a negyedik negyedév elején, a feldolgozóipart a kínálati korlátok fékezik, a szolgáltató szektor pedig azért veszített dinamizmusából, mert a zárlatok feloldása utáni fellendülés hatásai kifutottak. A lassulás ellenére az adatok azt mutatják, hogy a hazai össztermék negyedéves összevetésű növekedési üteme továbbra is 0,5 százalékon áll, ám aggasztó a bizonytalanság annak megítélésében, hogy milyen irányt vehet a gazdaság a következő hónapokban.
Ahelyett, hogy az ellátási láncban kialakult zavarok enyhültek volna októberben, még inkább súlyosbodtak, így a feldolgozóipar növekedése egy ideig még valószínűleg visszafogott marad. Emiatt a gazdaságot inkább a szolgáltatási szektor hajthatná, de már most vannak jelei annak, hogy koronavírusos megbetegedések emelkedő száma sok országban visszafogja a szolgáltatásokat, különösen – de nem kizárólag – Németországban.
A kínálatban kialakult folyamatos hiányok arra engednek következtetni, hogy a magas árnyomások a jövő évre is áthúzódnak, de egyelőre nincs jele egy tartósan erős béremelkedésnek, amely nagyobb aggodalomra adna okot a hosszabb távú inflációs kilátásokat illetően – fogalmazott Chris Williamson. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Márciusban gyorsult az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménynövekedése
Gyorsult a szolgáltatóipar teljesítményének növekedési üteme márciusban az euróövezetben az…
Tovább olvasom >Romlott a gazdasági hangulatindex az EU-ban és az euróövezetben márciusban, Magyarországon javult
Romlott a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az élelmiszerbiztonságra is kihathat a ragadós száj- és körömfájás-járvány
Miközben a hatóságok versenyt futnak az idővel, hogy megfékezzék a…
Tovább olvasom >Több mint 10 ezer tonna élelmiszert mentett meg az Élelmiszerbank 2024-ben
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület 2024-ben összesen 10 359 tonna lejáratközeli…
Tovább olvasom >Kiderült, melyik a reklámpiac legerősebb hónapja
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon –…
Tovább olvasom >