OKSZ: húsvétkor a válság ellenére is költekezünk
Az idén drasztikusan drágul a tojás, így többe kerül a húsvéti ünnepi étkezés, a kereskedők azonban arra számítanak, hogy 2012-ben is fogunk annyit költekezni húsvétkor, mint tavaly.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hétfői közleménye szerint a tojás ára 55 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Ennek oka, hogy az uniós „ketrecszabály” miatt kevesebb a tojás egész Európában. Uniós összegzés szerint 10-15 százalékkal csökkent a tojástermelés 2012 eddig eltelt időszakában, ez hetente 200 millió darab kiesését jelenti a közösségi piacon.
Húsvétkor egyébként mindig drágul a tojás, teszik hozzá, de nem ennyire. Az ünnepek előtt napról-napra magasabb áron vásárolhatják meg a háziasszonyok a tojást, de azután feltehetően olcsóbb lesz a jelenlegi árakhoz képest.
A közlemény szerint a népegészségügyi termékadó miatt a csoki tojás is drágább, mint tavaly, a jövedéki adó miatt pedig a szeszesital ára is emelkedett, a tavalyinál magasabb árakhoz ráadásul hozzájárult az áfa-kulcs emelkedése is. Az üzemanyagárak emelkedése miatt pedig többe kerül a rokonok, barátok meglátogatása is.
A húsvét a karácsonnyal együtt olyan ünnep, amikor a családok minden tartalékot megmozgatnak, ráadásul a kereskedelem számára jól indult az év, így az OKSZ arra számít, hogy a válság ellenére 2012-ben is megugrik az élelmiszer forgalom ebben az időszakban (márciusban-áprilisban) az év eleji hónapokhoz képest, 35-40 milliárd forinttal.
Sonkafélékből, füstölt húsáruból 6 ezer tonna, csokoládéból, édességből 9 ezer tonna fogyhat húsvétkor.
Tavaly átlagosan 6-7 százalékkal drágultak az élelmiszerek, az idei év első két hónapjában pedig az előző év azonos időszakához képest 5-6 százalékkal. Az év első hónapjaiban a sertéshús ára 10 százalékkal, a cukor, továbbá a csokoládéféleségek ára pedig közel 20 százalékkal nőtt, a tavalyi év első hónapjainak áraihoz képest. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gulyás Gergely: komplex akciótervvel készül a kormány az élelmiszerárak túlzott emelésének letörésére
Első lépésként komplex akciótervvel készül a kormány az infláció és…
Tovább olvasom >Meghittség, mosoly, marketing – 2024 legszebb karácsonyi reklámjai
A Trade magazin 2024-ben második alkalommal hirdette meg a Karácsonyi…
Tovább olvasom >Bírságot vetnének ki a sikertelen csomagkézbesítésekre
A Manhattan Associates vezetője, Pieter Van den Broecke azt javasolja,…
Tovább olvasom >